Tureckie linie Pegasus Airlines poinformowały w piątek (14 lipca) o zamówieniu 36 airbusów A321neo. Kolejne zamówienie przewoźnika zwiększyło liczbę kupionych odrzutowców Airbusa do 150 maszyn z rodziny A320neo.
Pegasus Airlines zostały klientem Airbusa w 2012 r. ogłaszając wtedy przejście z floty boeingów B737 na airbusy A320. Od tego czasu zamówiły łącznie 150 samolotów z rodziny A320neo. Dostawy przyszłego zamówienia A321neo wstępnie zaplanowano w okresie 2027-2029.
Flotę 150 maszyn neo linia chce osiągnąć pod koniec 2029 r. Ponad 100 maszyn będą to większe A321neo. Podobnie jak obecnie użytkowane samoloty, nowo zamówione A321neo zabiorą na pokład 239 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży.
W marcu tego roku Pegasus ogłosił dobre wyniki finansowe za rok 2022 w związku z silnym wzrostem ruchu lotniczego. Linia lotnicza odnotowała wzrost liczby pasażerów o 33,7 proc. do 26,9 mln, podczas gdy jej przychody wzrosły ponad dwukrotnie (+139 proc.) do 2,45 mld euro i 431 mln euro zysku.
Pegasus AirlinesPegasus Airlines, to tureckie niskokosztowe linie lotnicze z siedzibą w Stambule. Obsługują połączenia krajowe oraz połączenia głównie do krajów europejskich, ale także do tych Bliskim Wschodzie i Afryce. Linia lata także regularnie na dwóch trasach z Ankary do Polski: do
Warszawy i
Krakowa.
Główną bazą operacyjną linii Pegasus Airlines jest port lotniczy Stambuł-Sabiha Gökçen z dodatkowymi bazami w Adanie, Ankarze, Antalyi, Ercanie oraz w Izmirze.
Flota przewoźnikaTurecka linia posiada w swojej flocie 103 samoloty: dziewięć airbusów A320, 46 A320neo, 33 A321neo oraz 15 boeingów 737-800NG. Te ostatnie zostaną wycofane do końca 2025 r. Obecnie przewoźnik oczekuje na dostawę 75 airbusów A321neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9568 maszyn z rodziny A320neo (92 A319neo, 4313 A320neo, 5163 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.