Koordynator slotowy na Lotnisku Chopina przyznał Pegasus Airlines sloty na obsługę lotów łączących Warszawę z drugim stambulskim portem lotniczym – Sabiha Gökçen. Obecnie niskokosztowiec lata na Okęcie z Ankary, lecz stołeczne lotnisko w Turcji miałoby zostać w sezonie zimowym zamienione na znajdujący się nad Bosforem hub przewoźnika.
Pegasus Airlines od długiego czasu chciały realizować rejsy łączące Turcję z Polską. Przewoźnik co roku otrzymywał sloty na Lotnisku Chopina, lecz tanie linie nigdy nie skorzystały z opcji uruchomienia lotów łączących Ankarę z Warszawą. Sytuacja w tym roku się zmieniła. Linie na początku czerwca zainaugurowały loty między portem lotniczym Ankara-Esenboğa a
warszawskim lotniskiem im. Fryderyka Chopina. Co więcej, w lipcu linie pojawią się w Krakowie, skąd dwa razy w tygodniu będzie można polecieć, tak jak w przypadku Warszawy, do stolicy Republiki Turcji.
Pojawienie się w Polsce Pegasus Airlines, które rozpoczęły oferowanie regularnych połączeń lotniczych, jest w dużej mierze wypadkową
porozumienia Polskich Linii Lotniczych LOT i Turkish Airlines. Obaj narodowi przewoźnicy rozpoczęli realizację
lotów łączących Kraków ze Stambułem, choć na początku wydawało się, że bezpośrednie połączenie lotnicze do największego miasta Turcji zyska port w Katowicach. Inne tureckie linie lotnicze,
Sun Express, również zamieniły docelowy port w Polsce, a Pyrzowice zostały zastąpione Balicami.
Turecki niskokosztowiec posiadał na Lotnisku Chopina 130 historycznych slotów, lecz w wyniku niewykonywania rejsów z Ankary do Warszawy je stracił. Linie ubiegały się u Airport Coordination Limited o nowe 130 praw na start i lądowanie. Koordynator slotów przyznał przewoźnikowi tyle praw na start i lądowanie, ile linie wskazały we wniosku. 88 slotów na obsługę rejsów w sezonie zimowym zostało przyznanych Pegasus Airlines jako nowym liniom w warszawskim porcie. Pozostałe 44 sloty koordynator przyznał w ramach całorocznego przydziału.
Pegaus Airlines w sezonie zimowym mają zaoferować podaż wynoszącą 15 996 foteli. Raport slotowy wskazuje, że linie nie będą łączyć Warszawy z Ankarą. Przewoźnik planuje latać na Lotnisko Chopina ze swojego stambulskiego hubu, a więc z portu lotniczego Sabiha Gökçen. Nie jest do końca jasne czy wykonywanie lotów na takiej trasie wymagałoby zmiany obecnie obowiązującej bilateralnej umowy lotniczej między Polską a Turcją.
Do obsługi lotów do Stambułu przewoźnik miałby wykorzystać 86 slotów (43 przyloty i 43 wyloty z Lotniska Chopina). Tak jak w przypadku lotów ze stolicy Turcji, połączenie Stambuł- Sabiha Gökçen – Warszawa – Stambuł-Sabiha Gökçen, jeśli Pegasus Airlines skorzystają z otrzymanych slotów, powinno być realizowane w sezonie zimowym dwa razy w tygodniu. Lotnicza zima rozpoczyna się 29 października br. i trwa do 23 marca 2024 r.
Skontaktowaliśmy się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w sprawie lotów Ankara – Kraków. – Zgodnie ze wskazaną obowiązującą umową bilateralną, przewoźnicy polscy mają prawo do wykonywania rejsów z dowolnego punktu w Polsce do Stambułu i/lub Ankary, natomiast przewoźnicy tureccy z dowolnego punktu w Turcji do Warszawy i/lub drugiego punktu w Polsce – przekazała Rynkowi Lotniczemu Karina Lisowska, rzecznik prasowa ULC.
Słowa Lisowskiej o możliwości realizacji przez tureckich przewoźników lotów z dowolnego punktu w Turcji do Warszawy i/lub drugiego portu lotniczego w Polsce, wskazują, że na tej podstawie, Pegasus Airlines, będą łączyć drugi pod względem ruchu pasażerskiego port lotniczy w Stambule z warszawskim Lotniskiem Chopina.