Nowy port lotniczy Pekin-Daxing, zbudowany na planie gigantycznej gwiazdy, będzie się wyróżniał na tle innych globalnych lotnisk awangardowymi rozwiązaniami architektonicznymi, takimi jak kilka pięter stanowisk check-in. Umożliwi to szybkie odprawy i transfery, informuje China Daily.
Terminal lotniska Beijing Daxing, według oficjalnych informacji prasowych, kształtem przypomina gigantycznego, mitycznego ptaka, feniksa. Większość ludzi w kształcie nowego lotniska dostrzega jednak inne, mniej mityczne, stworzenie – rozgwiazdę lub po prostu gwiazdę. To drugie skojarzenie wydaje się bardziej na miejscu, gdyż twórcy super-budowli postarali się, by cechowała się ona gwiazdorskimi rozwiązaniami architektonicznymi.
Nowe lotnisko dla Pekinu i nowy kierunek LOT-uDzięki projektowi koncentrującemu się na scentralizowanym planie odległość pomiędzy centralną częścią lotniska, a najdalszymi bramkami lotów, nie będzie przekraczała 600 m. To znacznie krótszy dystans niż ten, którym może poszczycić się wiele innych dużych terminali w Europie lub w Azji. Rozwiązanie umożliwi nie tylko pokonanie drogi do bramki w krótszym czasie, nie przekraczającym 8 min – po przylocie znacznie szybciej otrzymamy także swój bagaż, zapewniają przedstawiciele francuskiej firmy ADP Ingenierie, która była częścią konsorcjum odpowiedzialnego za projekt architektury terminala 1 portu lotniczego Beijing Daxing.
Położony 60 km na południe od centrum Pekinu port lotniczy będzie odznaczał się niskim śladem węglowym. Inwestycja będzie największym w Chinach, jak również jednym z największych na świecie, zintegrowanym hubem transportowym. Do tej pory zainteresowanie wykonywaniem operacji z Daxing wyraziło ponad 50 przewoźników lotniczych z Chin oraz z zagranicy. Jednymi z pierwszych zagranicznych linii lotniczych, które zadeklarowały oferowanie lotów do Daxing, jest LOT. Polski przewoźnik narodowy zainauguruje połączenie
pomiędzy Warszawą a Daxing 28 października b.r., czyli niecały miesiąc po oficjalnym otwarciu portu, planowanym na 30 września.
Budowa nowego lotniska jest
już ukończona. Obecnie trwają prace przygotowawcze do otwarcia obiektu, który początkowo będzie miał przepustowość roczną na poziomie 45 mln pasażerów. W 2022 r. sam Daxing będzie w stanie sprostać wyzwaniom transportowym związanym z Olimpiadą Zimową w Pekinie.
Wzwyż, zamiast wszerz– Nowe lotnisko potrzebuje dużo kompaktowych stanowisk postojowych dla samolotów oraz dużo bramek, przez co musieliśmy zerwać z tradycyjnym konceptem projektowanie terminali modułowych, które są rozbudowywane poziomo – powiedział Jean-Charles Content, główny architekt ADPI Asia-Pacific.
Przyjęcie nowej koncepcji zwartego terminala oznacza, że nie było konieczności tworzenia systemu transportu pasażerów w obrębie lotniska. – Zaprojektowaliśmy kompaktowy, pojedynczy terminal, który na razie nie potrzebuje szybkiego transportu szynowego. W późniejszym okresie, kiedy przepustowość pasażerów zostanie zwiększona do 72 mln rocznie, powstanie system transportu. Zarezerwowaliśmy przestrzeń na jego budowę – tłumaczy Content.
Unikalnym rozwiązaniem, na jakie zdecydowali się twórcy portu lotniczego, jest stworzenie kilkupiętrowej konstrukcji lotniska. Również stanowiska odpraw, wraz z systemem transferu bagaży, będą rozłożone na dwa piętra. – Niższy poziom będzie zarejestrowany wyłącznie dla odpraw na loty krajowe, a na wyższym poziomie będą się znajdowały stanowiska odpraw na loty międzynarodowe, wraz z kilkoma wydzielonym po bokach stanowiskami check-in na loty krajowe. To rozwiązanie będzie dogodne dla pasażerów międzynarodowych oraz krajowych pasażerów transferowych – wyjaśnia Content.
Pożegnanie z bliskimi i odpoczynek w ogrodzieNajwyższe piętro w centralnej strefie będzie zarejestrowane na taras widokowy, z którego rodziny oraz bliscy odlatujących osób będą mieli widok na całą strefę airside, w tym na żegnane osoby, które przeszły już przez kontrolę bezpieczeństwa. Po kontroli bezpieczeństwa, pasażerowie będą mogli bez problemu odnaleźć swoją drogę w otwartej przestrzeni terminalu, zapewniają jego twórcy. Większość sklepów i restauracji będzie się znajdować w centralnej strefie, oświetlonej naturalnym światłem wpadającym przez świetliki w dachu. Z kolei na końcach pirsów znajdziemy pięć ogrodów utrzymanych w tradycyjnym chińskim stylu, które umożliwią wypoczynek w oczekiwaniu na lot, deklaruje architekt. Pekin Daxing będzie w szerokim stopniu wykorzystywał technologię biometryczną, umożliwiającą bardziej płynne przejście od stanowiska odpraw aż do samolotu.
Na lotnisko bez bagażu?Linie lotnicze China Eastern Airlines, które będą jednym z głównych przewoźników przenoszących się na Daxing,
informowały wcześniej, że zaproponowały władzom lotniska umożliwienie przeprowadzania usług odprawy oraz bag drop jeszcze przed przyjazdem do terminala portu lotniczego. China Eastern planuje stworzyć odpowiednie stanowiska odpraw w kilku miejscach w Pekinie, takich jak stacje metra, jednak na razie będziemy jedynie mogli się tam odprawić przed przyjazdem na lotnisko.
- Stanowiska check-in zostaną stworzone przy okienkach przesiadek na stacjach metra i terminalach i rozpoczną funkcjonowanie w tym samym czasie, co port lotniczy Daxing. Stanowiska nadawania bagażu zostaną uruchomione w późniejszym czasie - powiedział Yao Yun, zastępca dyrektora generalnego globalnego centrum kontroli bagaży w China Eastern Airlines.