Wraz z otwarciem dla ruchu lotniczego nowego pekińskiego lotniska ruszyły również linia kolejowa i metro łączące Daxing ze stolicą Chin. Warto się temu przyjrzeć zwłaszcza w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być bardzo podobny do Daxing.
Oba lotniska mają zaplanowane dwie fazy rozbudowy – pierwszą pozwalającą obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, drugą zwiększającą przepustowość roczną do 100 mln. Oba porty, by osiągnąć swoje cele, potrzebują dobrych połączeń szynowych.
Szybka kolejChińskie lotnisko,
otwarte oficjalnie 25 września, jest obsługiwane przez stworzoną dla niej linię kolejową liczącą 47 km długości. Aż 28 km linii znajduje się na wiaduktach. Pociągi pojadą tamtędy z maksymalną prędkością 250 km/h. Są to CR400AF o zmodyfikowanych wnętrzach z układem siedzieć 2 + 2 zamiast 3 + 2. Ta zmiana ma służyć między innymi stworzeniu dodatkowej przestrzeni dla bagaży.
Wstępne prace nad projektem o wartości 33,5 mld juanów (blisko 19 mln złotych) rozpoczęły się w grudniu 2016 r. Na dobre ciężkie maszyny wjechały na plac budowy w lutym 2018 roku po formalnym zatwierdzeniu linii przez Narodową Komisję Rozwoju i Reform Komunistycznej Partii Chin.
Połączenie kolejowe z lotniskiem będzie stanowić część międzymiastowej linii kolejowej Pekin – Xiong'an o długości 93 km, która ma być gotowa w listopadzie 2020 roku. Dobudowywany odcinek będzie miał limit prędkości na poziomie 350 km/h.
Jak widać, kolej wiodąca z Pekinu do Daxing przypomina założenia, jakie będzie spełniać linia kolejowa nr 85, która ma pozwolić, na szybkie dostanie się do CPK podróżnym z Warszawy i Łodzi. Trzeba jednak brać poprawkę, że Chińczycy są w kolejnej fazie realizacji, a my dopiero na etapie planowania. Także tempo prac prowadzonych w Państwie Środka jest nieosiągalne nad Wisłą.
Podmiejskie metroLinia oznaczona jako Daxing Airport Express łączy się ze stacją Caoqiao linii nr 10 pekińskiego metra. W sumie w stolicy Chin jest ich dziewiętnaście. Linia do lotniska liczy 41,4 km długości, z czego 17,7 km linii znajduje się na powierzchni.
Jest ona obsługiwana przez flotę autonomicznych pociągów zbudowanych przez CRRC Qingdao Sifang, które jeżdżą z maksymalną prędkością 160 km/h. Podróż ze stacji Caoqiao trwa około 19 minut. Składy kursują pomiędzy 6:00 a 22:30 z częstotliwością od 8 do 10 minut. Planowane jest wydłużenie linii Daxing Airport Express o odcinek liczący 3,5 km, tak by połączyć lotnisko z dzielnicą biznesową Pekinu. Prace przewidziano na lata 2020-2021.
Na metro do naszego portu lotniczego nie ma co liczyć, ale podobnym pomysłem, choć na razie mocno mglistym, jest wyrażana przez władze spółki celowej chęć wykorzystanie dronów do transportu pasażerów. Na razie jednak jest to technologia testowana i jeszcze lata zajmie jej wprowadzenie. Inna sprawa, że CPK powstanie najwcześniej w 2027 roku. Czasu jest więc sporo.