Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Dekarbonizacja lotniska na Malcie zakończy się do połowy tego wieku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MTA Warsaw

Podziel się ze znajomymi:

Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie ogłosił niedawno projekt “Net Zero Carbon Plan”, który pokazuje strategię firmy w zakresie dekarbonizacji. Zakłada on osiągnięcie neutralności węglowej w przyszłym roku, a także dojście do zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku.

Lotniska są znaczącymi emitentami gazów cieplarnianych, głównie ze względu na emisje pochodzące z samolotów, ale także z działalności samych portów lotniczych (np. ogrzewanie, oświetlenie, transport naziemny). Szacuje się, że cała branża lotnicza odpowiada za 2-2,5% globalnych emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego też wiele z nich dołącza do Airport Carbon Accreditation (ACA) - globalnego programu zarządzania emisjami dwutlenku węgla dla portów lotniczych. Niezależnie on ocenia i uznaje wysiłki poszczególnych lotnisk w zakresie zarządzania i redukcji emisji CO2.

Jednym z członków ACA jest Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie (MLA). W efekcie władze postawiły sobie dwa ambitne cele - kamienie milowe do zrealizowania. Pierwszy z nich polega na osiągnięciu neutralności węglowej do końca 2025 roku. W praktyce oznacza to, iż to maltańskie lotnisko będzie emitowało tyle dwutlenku węgla, ile będzie usuwało z atmosfery. Z kolei do połowy tego wieku, władze MLA chcą osiągnąć zerową emisję C02 netto. Innymi słowy, port osiągnie stan, w którym nie będzie przyczyniał się do zwiększania ilości dwutlenku węgla w atmosferze.

Aby osiągnąć te cele, przeanalizowano i zmapowano lotnisko pod kątem słabych punktów. Okazało się, iż za lwią część emisji dwutlenku węgla odpowiada oświetlenie portu (84%). Na dalszym miejscu znalazły się systemy chłodzące (10%), pojazdy (5%) i agregaty prądu (1%). Transformacja tego maltańskiego lotniska przebiega więc dwutorowo.

Z jednej strony władze MLA inwestują w modernizację systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. System wodny zostanie zamieniony na elektryczną pompę ciepła. Kładzie się również nacisk na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, odzyskiwanie energii cieplnej, a także wymianę floty pojazdów. Jednak największe zmiany, prawdziwą transformację MLA przejdzie w zakresie źródła energii elektrycznej. Będzie ona pochodziła wyłącznie ze słońca.

Maltańskie lotnisko stawia na farmy fotowoltaiczne: zarówno na swoim terenie, jak i poza nim. W zeszłym roku tym sposobem wyprodukowano energię elektryczną o wartości przekraczającej 3 GWh. Do 2040 MLA planuje się potroić moc elektryczną pozyskiwaną ze słońca do poziomu ponad 9 GWh.

Rocznie MLA obsługuje ponad 13 tys. odlotów. W pierwszej połowie bieżącego roku lotnisko na Malcie odprawiło ponad 4 milionów pasażerów. Największy ruch pochodzi z Włoch. Warto dodać, że w top 5 znajdują się połączenia z polskimi lotniskami.

W 2015 roku MLA opublikował swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju zgodny z wytycznymi Global Reporting Initiative, które stanowią międzynarodowy wzorzec raportowania odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju dla firm. W efekcie ten port lotniczy na Malcie stał się pierwszą maltańską firmą, która przyjęła te standardy uznane na całym świecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Biznes i przemysł

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Mateusz Kieruzal 01 października 2024

Historyczne połączenia Wizz Air z Warszawy na Maltę

Pasażer i linie lotnicze

DHL Express buduje nowe centrum serwisowania samolotów w Europie

Biznes i przemysł

AMC Aviation: Delegalizacja general aviation to absurd

Prawo i polityka

Rekordowy lipiec na Malcie. Prognozy na sierpień jeszcze lepsze

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Biznes i przemysł

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Mateusz Kieruzal 01 października 2024

Historyczne połączenia Wizz Air z Warszawy na Maltę

Pasażer i linie lotnicze

DHL Express buduje nowe centrum serwisowania samolotów w Europie

Biznes i przemysł

AMC Aviation: Delegalizacja general aviation to absurd

Prawo i polityka

Rekordowy lipiec na Malcie. Prognozy na sierpień jeszcze lepsze

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5