– CPK to nie jest inwestycja, która odbiega skalą od innych projektów, realizowanych przez państwo polskie. Roczny koszt programu 500+ to 25 mld zł. To jest półtora roku obowiązywania 500+ w rozbiciu na 9 lat – mówił o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. budowy megalotniska.
Nowe lotnisko jest koniecznością, aby przejąć ruch z Lotniska Chopina, a ten w Polsce rośnie w zawrotnym tempie – uważa pełnomocnik ds. budowy megalotniska, Mikołaj Wild. – Rozbudowa sieci kolejowej jest również koniecznością. Chcemy dać potężny impuls dla rozwoju Łodzi i obszarów między tym miastem a Warszawą – mówił o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Port Solidarność ma powstać w 2027 roku, ale nie jest tajemnicą, że samo lotnisko nie ma racji bytu bez rozbudowanej i zmodernizowanej sieci kolejowej. A ta, według pełnomocnika ds. inwestycji pozostawia wciąż wiele do życzenia. – W tym roku celebrujemy 100-lecie odzyskania niepodległości, ale jeśli chodzi o układ sieci kolejowych – jesteśmy dalej pod rozbiorami. Mamy systemy kolejowe trzech nieistniejących imperiów: Prus, Cesarstwa Rosyjskiego i Austrii – trzeba to zintegrować – stwierdził w rozmowie z Impact TV LIVE wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Jego wizja powstania megalotniska wiążę się nierozerwalnie z
rozbudową sieci kolei; jak mówi – na niektórych odcinkach sieci kolejowej, będziemy podróżować dwukrotnie szybciej. –
Odprawa bagażowa mogłaby być realizowana na Dworcu Centralnym, po tym – skorzystanie z pociągu klasy Pendolino, który w 15 minut dowiezie pasażerów do Portu Solidarność. Tam pozostaje już tylko rozkoszowanie się centrum rozrywkowym na lotnisku – kontynuował pełnomocnik projektu. Przypomniał, że w Niemczech odprawa bagażowa w pociągu jest z powodzeniem realizowana, dzięki współpracy z niemieckimi kolejami Deutsche Bahn.
Lotnisko w Baranowie nie jest nadzieją wyłącznie dla kolei, jak stwierdził Mikołaj Wild, znajdzie się miejsce również na wdrożenie hyperloopa. Nie musielibyśmy na niego czekać długo. – To jest wyzwanie projektowe. Ma potencjał do wprowadzenia w Polsce, może wejść do użytku w ciągu 15 lat – dodał.
Zapytany o kapitał inwestycji, wiceminister stwierdził, że decyzja Unii Europejskiej o niefinansowaniu CPK „nie jest kategoryczna”. – CPK to nie jest inwestycja, która odbiega skalą od innych projektów, realizowanych przez państwo polskie. Roczny koszt programu 500+ to 25 mld zł. To jest półtora roku obowiązywania 500+ w rozbiciu na 9 lat – mówił pełnomocnik Wild.