Pierwsze przetargi na budowę gazowej elektrociepłowni dla planowanego przez rząd Centralnego Portu Komunikacyjnego powinny ruszyć w pierwszym kwartale 2023 roku - ustalił portal WysokieNapiecie.pl. Sprawdzamy, jak przebiegają przygotowania do energetycznej inwestycji, którą ma zrealizować PGE.
CPK to flagowy projekt rządu Zjednoczonej Prawicy. Docelowo ma to być węzeł przesiadkowy pomiędzy Warszawą i Łodzią (w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego), który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Port Lotniczy Solidarność ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie w pierwszym etapie rozwoju. Prace budowlane powinny ruszyć w 2023 roku, a pierwsze samoloty z lotniska wystartują w 2027 roku. Przynajmniej według oficjalnych zapowiedzi, na które oczywiście można patrzeć z pewnym sceptycyzmem, ale o tym w dalszej części artykułu.
Elektro-porozumienieWpierw zacznijmy od energetycznego komponentu tej inwestycji. Wkrótce minie rok od podpisania porozumienia o współpracy pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny a PGE, PGE Energia Ciepła i PGE Dystrybucja.
- Do zasilania nowego lotniska wraz z węzłem kolejowym i sąsiadującym z CPK obszarem Airport City będzie potrzeba od 60 do 100 MW. Podpisane porozumienie zakłada budowę nowoczesnej elektrociepłowni, zaprojektowanej specjalnie na potrzeby Portu Solidarność. Jednostka o tej mocy mogłaby zasilić w ciepło ponad 30 tys. mieszkań o łącznej powierzchni ponad 1,5 mln m kw. - informowano podczas uroczystego podpisania listu, które miało miejsce 25 września na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Fotowoltaika i gaz ziemnyZapowiedziano wówczas, że przedsięwzięcie będzie obejmowało zastosowanie trigeneracji, czyli skojarzonego technologicznie wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego. Obiekt ma być zasilany gazem ziemnym, a w ramach przedsięwzięcia przewidywana jest także wykorzystanie fotowoltaiki.
- To będzie pierwsza tak duża instalacja generacji chłodu w Polsce realizowana całkowicie od podstaw. Ciepło, chłód i energia elektryczna, powstające w procesie trigeneracji, oznaczają wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w infrastrukturze PGE - podkreślał Wojciech Dąbrowski, prezes PGE, dodając, że współpraca z CPK to jeden elementów planu inwestycyjnego grupy na nadchodzące lata.
Co zatem wydarzyło się od momentu podpisania porozumienia? Jaki wariant techniczny zostanie wybrany?
O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl.