Polska Grupa Lotnicza zakończyła zeszły rok z prawie 29 mln złotych zysku netto. Ponad dwa mln zostanie przekazane na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Polska Grupa Lotnicza S.A. jest spółką holdingową grupującą podmioty z branży lotniczej należące do Skarbu Państwa. Na dzień 31 grudnia 2022 roku spółkami bezpośrednio zależnymi od PGL były: LS Airport Services S.A., LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o., LS Technics Sp. z o.o., PGL Leasing S.A., Polska Akademia Lotnicza Sp. z o.o., LOTAir S.A. oraz PGL Germany GmbH. PGL na ostatni dzień zeszłego roku był posiadaczem 30,72 proc. akcji Polskich Liniach Lotniczych LOT. Skonsolidowanie nadzoru właścicielskiego nad spółkami z branży lotniczej miało zapewnić lepszą koordynację działań rozwojowych, optymalizację
decyzji biznesowych oraz wykorzystanie efektu skali i wspólnego działania spółek z Grupy.
21 grudnia 2022 roku Rada Nadzorcza PGL S.A. podjęła decyzję o odwołaniu Rafała Milczarskiego z funkcji Prezesa Zarządu PGL S.A. Do pełnienia tej funkcji oddelegowana została Przewodnicząca Rady Nadzorczej, Elżbieta Bugaj. W dniu 24 lipca 2019 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę w sprawie zmiany Uchwały nr 2 NZW z dnia 17 kwietnia 2018 roku w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej.
Miesięczne wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej Spółki zostało ustalone w wysokości 2,0 – krotności podstawy wymiaru w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 11 Ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami. Dla Przewodniczącego Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenie zostało podwyższone o 10 proc. wynagrodzenie miesięczne, a dla Wiceprzewodniczącego i Sekretarza o pięć proc. W przypadku członków Zarządu miesięczne stałe wynagrodzenie jest ustalone w wysokości od zera do piętnastokrotności wymiaru określonego w ww. ustawie. W roku 2022 roku PGL poniósł nakłady na niefinansowe aktywa trwałe w kwocie 7 563 440 złotych.
19 kwietnia 2022 roku Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Polskiej Akademii Lotniczej podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału o 11 mln złotych, tj. do kwoty 16 mln złotych, poprzez ustanowienie 220 tys. nowych, równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej po 50 złotych każdy 22 kwietnia zostało podpisane oświadczenie Zarządu PGL-u o objęciu 100 proc. udziałów w podwyższonym kapitale.
Zgodnie z umową między PGL-u z PLL LOT, Grupa zobowiązała się do odpłatnego udostępnienia przewoźnikowi systemu informatycznego (Digital Passenger Platform), który będzie wykorzystywany przez linie w działalności operacyjnej. System informatyczny jest przekazywany etapami.
Lokaty i obligacje źródłem zyskuPolska Grupa Lotnicza zamknęła rok 2022 z zyskiem netto w wysokości 28 981 030 złotych,’ co jak podkreśla zarząd w sprawozdaniu za zeszły rok możliwe było dzięki wzrostowi przychodów z tytułu odsetek z lokat, obligacji w związku ze wzrostem stóp referencyjnych NBP oraz od udzielonych pożyczek pozostałym podmiotom z Grupy. 4 327 571 złotych z osiągniętego zysku netto będzie podlegało wpłacie w ramach
ustawy z dnia ramach 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. 2 163 785 złotych Polska Grupa Lotnicza przekaże na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Pozostała kwota zostanie przeznaczona w całości na kapitał zapasowy.
Największy udział w kosztach działalności operacyjnej w ubiegłym roku stanowiły koszty usług obcych, stanowiąc 77,52 proc. wszystkich kosztów działalności operacyjnej, tj. 48 334 641 złotych. Koszty wynagrodzeń stanowiły 15,18 proc. kosztów, czyli 9 466 732,60 zł. Pozostałe koszty, takie jak amortyzacja, zużycie materiałów i energii, podatki i opłaty, ubezpieczenia społeczne oraz pozostałe koszty rodzajowe stanowiły łącznie 7,29 proc. i wyniosły 4 547 355 złotych. Zobowiązania ogółem wynosiły na 31 grudnia prawie 10 mln złotych. W 2022 roku PGL przekazał darowiznę pieniężną w kwocie 5 000 złotych Parafii Rzymskokatolickiej pw. Świętego Jana Chrzciciela w Warszawie. Na 31 grudnia 2022 r. PGL posiadał zasoby pieniężne w wysokości 1 115 284 934,50 złotych.
Rozwój wokół CPKW bieżącym roku PGL zamierza wspierać działania rozwojowe prowadzone przez spółki wchodzące w skład Grupy, między innymi poprzez możliwe współuczestniczenie w realizowanych procesach inwestycyjnych. Kluczowymi z tego punktu widzenia projektami są: budowa na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka centrum serwisowego dla samolotów pasażerskich – w celu zapewnienia obsługi technicznej samolotów PLL LOT i innych linii lotniczych oraz usunięcia barier infrastrukturalnych rozwoju LOTAMS; rozbudowa infrastruktury dotyczącej przeglądów ciężkich w Porcie Lotniczym Gdańsk przez LS Technics oraz pozyskanie pełnych symulatorów lotów dla pilotów i organizacja centrum szkolenia symulatorowego. Jak wskazuje zarząd jest to jedno z kluczowych działań długoterminowo wspierających zwiększenie liczby samolotów we flocie PLL LOT.
Strategia PGL przewiduje powrót na ścieżkę rentownego wzrostu i przygotowanie flagowego przewoźnika oraz pozostałych spółek do otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do 2024 roku spodziewane jest odbudowanie skali operacji LOTu do poziomu sprzed pandemii, co pozytywnie wpłynąć pozytywnie na inne prowadzone przez inne spółki działalności.