Tajwański przewoźnik narodowy China Airlines jest na ustach wielu osób z uwagi na udane przejście przez pandemię koronawirusa, dynamiczną odbudowę po pandemii, ekspansję między innymi w naszym regionie z szansą, że zostanie ona zwieńczona lotami do Polski. To dobra okazja, by przybliżyć nieco tego egzotycznego z naszego punktu widzenia przewoźnika.
Statystyki IATA mówią jasno - ten rok należał do linii lotniczych z Azji. Przewoźnicy z tego kontynentu, rozpoczęli odbudowę ruchu lotniczego po okresie pandemii koronawirusa najpóźniej spośród wszystkich regionów z powodu najdłużej utrzymujących się w wielu miejscach regionu ograniczeń w podróżowaniu, jednak w momencie gdy przystąpili do odbudowy,
notują trzycyfrowe tempo wzrostów przewozowych, stanowiąc siłę napędową branży na całym świecie.
Region Azji-Pacyfiku jest bazą dla wielu sławnych marek lotniczych, ale w tym roku szczególnie jedna z nich, China Airlines, przykuła naszą uwagę.
Jako jedna z nielicznych na świecie przeszła okres pandemii notując w tym czasie zyski, rozpoczynając
odnowienie własnej floty regionalnej jak również floty wchodzącego w skład grupy
niskokosztowego przewoźnika Tigerair Taiwan oraz
zamawiając 16 boeingów 787, by niedługo później zdecydować się na
zamówienie ośmiu kolejnych sztuk.
Jednak dla przedstawicieli oraz entuzjastów branży lotniczej z Polski szczególnie interesujące jest to, iż
pierwszy nowy europejski kierunek China Airlines, zainaugurowany po pandemii, Praga, położony jest w naszym regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). Od czasu pandemii koronawirusa, Tajwan wymiernie zwiększył zainteresowanie inwestowaniem w Regionie Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), który władze w Tajpej postrzegają jako bramę do Unii Europejskich, oraz region, w którym szereg krajów reprezentuje zbliżone wartości polityczne. Jednocześnie wiele firm i instytucji z Polski zainteresowanych jest partnerstwem z Tajwanem w szeroko pojętej branży półprzewodników, czego potwierdzeniem było
pierwsze w historii uczestnictwo Polski na targach SEMICON Taiwan.
Wszystko to powoduje, iż uruchomienie bezpośrednich połączeń lotniczych pomiędzy Polską i Tajwanem staje się bardziej prawdopodobne niż kiedykolwiek wcześniej. W lipcu tego roku
zainteresowanie lotami do Polski potwierdził ustami swojego prezesa, Shing-Hwang Kao, sam przewoźnik. Jak wynika z wypowiedzi, samoloty China Airlines mogłyby się pojawić w naszym kraju już w 2025 r.
Skoro China Airlines pojawiają się w tak wielu informacjach i możliwe jest, iż za jakiś czas będziemy mogli rozpocząć podróż z Polski na pokładach tych linii lotniczych, postanowiliśmy przybliżyć profil tego egzotycznego dla wielu osób przewoźnika z Tajwanu. W pięciu punktach, z pomocą samego przewoźnika opowiadamy o tym, co nas zainteresowało w China Airlines, czego możemy się spodziewać wybierając podróż z tymi liniami oraz jak przewoźnik wpisuje się w istotne trendy w branży lotniczej, takie jak osiągnięcie neutralności węglowej. Chcieliśmy by była to opowieść interesująca dla pasażerów oraz dla entuzjastów lotnictwa. Zapraszamy do lektury.
1. Przewoźnik z Tajwanu
China Airlines to tajwański przewoźnik założony w 1959 roku i obok EVA Airways jest jedną z głównych linii lotniczych na Wyspie. Obecnie Grupa China Airlines dysponuje flotą 106 samolotów i zatrudnia na całym świecie ponad 10 tys. pracowników. China Airlines to jeden z 19 przewoźników tworzących sojusz SkyTeam, zapewniający pasażerom dostęp do rozległej globalnej siatki obejmującej ponad 10 tys. lotów dziennie do 1088 miejsc docelowych w 184 krajach.
“Linie lotnicze China Airlines od wielu lat wspierają rozwój opierający się na zrównoważonym podejściu socjoekonomicznym i zrównoważonym podejściu do środowiska. Firma China Airlines wdraża również zrównoważone działania korporacyjne i stara się zapewnić każdemu podróżnemu przyjemne wrażenia z podróży, tak by stać się ‘najchętniej wybieranymi liniami lotniczymi Tajwanu’”, wyjaśnia spółka, wskazując na szereg wyróżnień, takich jak “Golden Flyer Award”, najwyższą nagrodę tajwańskiej branży lotnictwa cywilnego, “Best Airline in North Asia” przyznaną przez magazyn Global Traveler, zdobycie wyróżnienia “Travelers Choice Major Airline Asia” nadanego w wyniku głosowania przez użytkowników TripAdvisor, czy umieszczenie przewoźnika na liście APEX Five Star Global Airline.
2. Wyjątkowy język wzornictwa
Dla wielu podróżnych pierwszym kontaktem z China Airlines był widok samolotów tego przewoźnika w charakterystycznym malowaniu, na które składają się pastelowe barwy oraz umieszczone na stateczniku pionowym logo linii przedstawiające kwiat śliwy, jeden z symboli Tajwanu. Dla wielu, to utrzymane w orientalnym klimacie malowanie należy do najlepszych w całej branży lotniczej i patrząc na nie, szczególnie na to jak dobrze komponuje się z samolotami najnowszej generacji, trudno uwierzyć, że jest stosowane nieomal 30 lat, dokładnie od 1995 r.
To, co widać na zewnątrz samolotów China Airlines, stanowi dopiero pierwszy krok w kierunku poznania wyjątkowego języka wzornictwa przewoźnika, o czym możemy przekonać się wchodząc na pokład jednego z jego samolotów z flot boeingów 777-300ER, airbusów A350-900 czy airbusów A321neo.
“Rdzeń wzornictwa wnętrza kabin NexGen wykorzystuje estetykę z czasów Dynastii Song, prezentując oryginalne azjatyckie dziedzictwo kulturowe China Airlines, wyróżniające się na tle globalnej branży lotniczej zdominowanej przez zachodnie wzornictwo high-tech”, tłumaczą przedstawiciele China Airline w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Wzornictwo NexGen zostało po raz pierwszy wprowadzone wraz z wejściem do służby w China Airlines boeingów 777-300ER, stając się konsekwentnym językiem projektowym linii, za którym stoi “nacisk na innowację i chęć odróżnienia się przez China Airlines, zaakcentowanie minimalizmu i elegancji, bogatej konsystencji i atmosfery kulturowej wnoszącej tajwańską kreatywność, która równoważy technologię z potrzebą ochrony środowiska”. Styl kontynuowany był w 2016 r. wraz z
włączeniem do floty airbusów A350-900, wzbogacony o dalsze alteracje.
“Projekt kabiny łączy w sobie klasyczny styl z nowoczesnością. Zastosowanie metalowych akcentów wpływa na unowocześnienie stylu, a podniesiony sufit tworzy wrażenie otwartej przestrzeni. Przestronne i ergonomiczne inteligentne siedzenia wraz z nastrojowym oświetleniem symulującym wschody i zachody słońca oraz zorzę polarną zapewniają wyjątkowe wrażenia podczas lotu” - mówią przedstawiciele China Airlines.
Na trasach do Europy linie lotnicze China Airlines wykorzystują zarówno boeingi 777, jak i airbusy A350, dzięki wybierając podróż w tym przewoźnikiem będziemy mieli okazję poznać jego unikalne wzornictwo. Dodatkowo pasażerowie, którzy zdecydują się na dalszą podróż na trasach regionalnych, będą mieli okazję poznać produkt China Airlines na pokładzie najnowszych nabytków flotowych przewoźnika,
airbusów A321neo, których kabinach znajdziemy orientalną estetykę marki. “Charakterystyczne wzory drewna w kolorze owocu persymony z kabin samolotów boeing 777 i airbus A350 zdobią również foyer kabiny airbusów A321neo, dzięki czemu podróżni natychmiast wiedzą, iż znajdują się na pokładzie China Airlines. Nowe, stworzone na zamówienie okładziny z metalicznymi motywami lub motywami motyli, wprowadzają pasażerów do estetyki orientalnej kabin nowej generacji. Owoc persymona został wybrany przez China Airlines gdyż uchodzi w kulturach Wschodu za przynoszący pomyślność, podczas gdy motyle reprezentują nasze życzenie przyjemnej podróży dla pasażerów”.
Jak można zauważyć, każdy kolejne modele samolotów dołączające do floty China Airlines po 2014 r., zamiast stanowić kopię oryginalnego wzornictwa wnętrza zaprezentowaną w boeingach 777, wyposażone są w coraz bardziej odświeżoną i udoskonaloną wersję charakterystycznego języka wzornictwa kabin. To podejście pozwala przewoźnikowi na ciągłe udoskonalanie produktu, a dla pasażerów stanowi dobrą przesłankę by z zainteresowaniem wyczekiwać na kolejny rozdział flotowy w historii marki, to jest na
wprowadzenie do służby boeingów 787 planowane na 2025 r.
O sile języka wzornictwa China Airlines chyba najdobitniej stanowi fakt, że wybiega on poza wygląd samolotów i ich kabin, czego przykładem może być projekt mundurów personelu pokładowego. Decydując o tym, co powinny nosić załogi, władze przewoźnika najwyraźniej uznały, iż ubiór ma być godny nie tylko pokładów, ale również srebrnych ekranów, powierzając zadanie ich stworzenia Williamowi Chang, nominowanemu do Oscara oraz laureatowi szeregu wyróżnień Golden Horse Awards w kategorii najlepszych kostiumów.
“Mundury wyrażają współczesny design korzystający z różnokolorowych elementów w unikalnych proporcjach tworzących wizualne wskazówki. Projekt utrzymany jest w formie tradycyjnego stroju qipao, jednocześnie wzbogacając go o współczesny koncept kroju. W rezultacie mundury są dostosowane do sylwetki i podczas noszenia zarówno przez kobiety jak i mężczyzn nadają dynamicznego wyglądu” tłumaczy China Airlines zdradzając, iż mundury są również bardzo praktyczne: “Zadbaliśmy w nich o funkcjonalność, tak by noszące je osoby należące zarówno do personelu pokładowego, jak i naziemnego, mogły podczas pracy z łatwością podnieść ręce czy się schylić”.
Znany z pokładów samolotów styl NexGen, łączący w sobie kulturę, sztukę oraz współczesne wzornictwo jest motywem przewodnim poczekalni China Airlines VIP Lounge w terminalu 1 Międzynarodowego Portu Lotniczego Tajpej - Taoyuan. Wszystkie części poczekalni o powierzchni 1,050m 2 , w tym pomieszczenie VIP, strefa do czytania, strefa do korzystania z internetu, pomieszczenia do spania, jadalnia czy tea counter, stworzone są w orientalnej stylistyce.
Najbardziej niezwykłymi elementami są drewniane drzwi stworzone przez rzemieślników z Sanyi, granitowe bloki ściągnięte z Hualien, blaty stołów impregnowane skórą czy filcowe kanapy. Elementem niespotykanym w innych poczekalniach jest wyeksponowana pokryta “zielona ściana” pokryta roślinnością z wpadającym na nią naturalnym światłem.
Język wzornictwa China Airlines odnajdziemy również w dwóch poczekalniach VIP Lounge w terminalu 2 tego samego lotniska. O znaczeniu charakterystycznych odniesień, czerpiących z tradycyjnej chińskiej kultury opowiada China Airlines: “Poczekalnia VIP na trzecim piętrze, otwarta w 2018 r. ma 1139m 2 powierzchni. Wnętrze prezentuje estetykę orientalną znaną z kabin NexGen, jak również motywy kwitnących kwiatów śliwy wykonane techniką malowania tuszem. Ping-Huang Chang, znany tajwański mistrz kaligrafii został poproszony o stworzenie ściany z kaligrafią, zatytułowaną “Oda do Jadeitowej Góry”, przedstawiającą widoczny z oddali szczyt tej góry. Inne freski krajobrazów na ścianach budują poczucie wyrafinowanej kultury oraz stanowią pochwały cnoty naukowej. Podróżni mogą podziwiać piękno Tajwanu z różnych części poczekalni”.
W podobną podróż osadzoną w kulturze Azji, China Airlines zabiera nas także w trzeciej poczekalni na lotnisku Tajpej Taouyan. “Inna poczekalnia VIP Lounge położona na czwartym piętrze prezentuje w swoim wystroju elementy neo-orientalizmu. Motyw “kwiatu śliwy” China Airlines oraz kaligrafia artystyczna zatytułowana “Sąsiedzi z daleka” wykonane przez mistrza kaligrafii Tung Yang-Tze reprezentują ducha China Airlines. We wnętrzu odnajdziemy freski inspirowane klasyczną chińską kulturą, które doskonale uzupełniają atmosferę wysmakowanego spokoju i wygodnych przestrzeni z wysokimi sufitami. W tej poczekalni wszystko służy poszukiwaniu sielankowego nastroju we współczesnych chińskim życiu”, mówią przedstawiciele China Airlines w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.
Każdy, kto miał okazję odwiedzić Tajwan wie, jak bardzo ważnym elementem lokalnej kultury jest kultura kulinarna. W poczekalniach China Airlines, prócz wielu wyszukanych dań często aktualizowanego menu, znajdziemy także słynne tajwańskie przysmaki i napoje, takie jak makaron z wołowiną, pieczone pataty, jajka gotowane w herbacie czy napoje bubble tea lub brown sugar bubble milk tea.
3. Wyjątkowe specjalne malowania samolotów
Tak, jak wielu podróżnych na całym świecie ceni linie China Airline za swój własny język wzornictwa, spotterzy i entuzjaści lotnictwa mają swój własny powód do śledzenia samolotów przewoźnika - liczne wyjątkowe specjalne malowania maszyn. Zapewne najbardziej lubianym malowaniem były hybrydowe barwy China Airlines oraz Boeing Dreamliner, którymi
ozdobiony był jeden z ostatnich wyprodukowanych pasażerskich boeingów 747-400 o rejestracji B-18210, dostarczony do China Airlines w 2004 r.
To szczególne malowanie stało się tak rozpoznawalne i cenione, że gdy w 2010 r. powłoka lakiernicza samolotu została odświeżona przez nałożenie “normalnego” wzoru malowania, wielu entuzjastów lotnictwa głośno wyrażało swój zawód. W 2016 r. hybrydowe barwy China Airlines oraz “Dynamic Blue” Boeinga niespodziewanie powróciły, tym razem na dostarczonym od amerykańskiego producenta boeingu 777-300ER. Dwa lata później, entuzjaści lotnictwa przywitali kolejne specjalne malowanie stanowiące ukłon China Airlines w kierunku partnerstwa z producentami samolotów - tym razem łączące logo oraz barwy przewoźnika z “karbonowym” malowaniem samolotów testowych projektu A350XWB Airbusa.
Wspólne malowanie China Airlines i producentów Boeing oraz Airbus to tylko przykłady z długiej listy specjalnych wzorów graficznych samolotów. Inne szczególne motywy obejmują "Love & Hug” we współpracy ze słynnym tajwańskim ilustratorem Jimmy Liao, malowanie oddające hołd rdzennym mieszkańcom Tajwanu, malowanie prezentujące słynny Teatr Tańca Cloud Gate, kampanię promującą turystykę do Tajwanu, malowania airbusów A350 prezentujące endemiczne gatunki ptaków z Tajwanu, takie jak bażant mikado czy kitta modra. China Airlines jako członek sojuszy lotniczego SkyTeam dba również o to, by reprezentować barwy sojuszu. Obecnie kolory SkyTeam znajdziemy na jednym z airbusów A330-300, w przeszłości srebrne malowanie sojuszu zdobiło
jednego z boeingów 747-400.
W 2022 r. linie China Airlines jako pierwszy przewoźnik spoza Japonii przystąpiły do programu “The Pokémon Air Adventures” realizowanego wspólnie z Pokémon Company. Owocem współpracy jest malowanie
Pikachu Jet CI, wykorzystujące 36 typów farb, i wymagające pełnych 21 dni malowania. Zgoda na tak długi czas pracy potrzebny do stworzenia tego szczególnego malowania, wiążący się z wyłączeniem airbusa A321neo ze służby komercyjne, była możliwa tylko dzięki temu, iż proces został wykonany podczas okresu niskiego ruchu lotniczego w trakcie pandemii koronawirusa. Same malowanie ma zachęcić fanów Pokémon na świecie do odzyskania paski do podróżowania po pandemii.
Kadłub maszyny zdobią pastelowe barwy oraz liczne motywy związane z pokemonami. Fani Pokemonów odnajdą liczne ukryte znaczenia w duchu easter eggs, takie jak namalowaną nad oknem kokpitu grafikę przedstawiającą pokemony Pikachu i Shaymin pilotujące samolot, podczas gdy osoby, które nie znają świata Pokémon, zwyczajnie zachwycone będą kolorami i jakością malowania, które na żywo prezentuje się dużo lepiej niż na zdjęciach.
4. Światowy lider w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju
Ostatnie lata stanowiły okres, w którym coraz
większa część społeczeństwa w Europie zaczęła zwracać uwagę na wpływ transportu lotniczego, a co za tym idzie wpływ naszych własnych podróży na zmiany klimatu. Branża lotnicza podejmuje działania zmierzające do osiągnięcia neutralności klimatycznej, jednak ich realizacja jest obliczona na lata, co oznacza iż dla osób, którym już dziś leży na sercu dobro planety, szczególnie ważne jest wybór przewoźników najmocniej zaangażowanych w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Podróżując na pokładach samolotów China Airlines możemy być pewni, że wybraliśmy podróż z liniami mogącymi się poszczycić uznanymi staraniami na tym polu, uznanymi za światowych liderów zrównoważonego rozwoju w branży lotniczej.
China Airlines były nie tylko pierwszymi liniami lotniczymi na Tajwanie, które wdrożyły inicjatywę Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), ale następnie jako jako pierwsza firma w światowej branży linii lotniczych opublikowały niezależny raport TCFD i podpisały list zaangażowania na rzecz realizacji naukowych celów Science-Based Reduction Targets (SBTi). W ostatnich latach linie China Airlines przyspieszyły wdrażanie bardziej ekologicznych i efektywnych paliwowo samolotów nowej generacji, takich jak boeingi 777-300ER, 777F, i 787, czy airbusy A350, A321neo, zoptymalizowały operacje lotnicze oraz obsługę naziemną, zaadoptowały odnawialne paliwo lotnicze (SAF), zainstalowały infrastrukturę energii odnawialnej, usprawniły naprawy oraz obsługę samolotów, wprowadziły działania obniżające masę samolotów, jak również wprowadziły do służby elektryczną flotę pojazdów handlingowych. Zarówno Grupa China Airlines, jak i podmioty w łańcuchach dostaw wdrożyły zarządzanie na rzecz zrównoważonego rozwoju ESG (Environmental Protection, Social Responsibility, Corporate Governance) poprawiając efektywność lotów i redukując łączny poziom emisji węglowych.
Wszystkie te działania przyniosły wymierne efekty - wyniki China Airlines są używane przez branżę lotniczą w Azji jako punkt odniesienia przy planowaniu efektywności działań zmierzających do obniżenia emisji, co oznacza iż inne linie lotnicze w regionie biorą przykład z tajwańskiego przewoźnika w udoskonalając swoje starania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tym samym czasie China Airlines podążają drogą zmierzającą do osiągnięcia neutralności klimatycznej przed 2050 r.
Inicjatywy ESG stosowane od lat przez China Airlines zyskały szerokie uznanie na Tajwanie oraz za granicą. W 2022 r. linie China Airlines są jedyną firmą z branży transportowej na umieszczoną liście DJSI przez siedem kolejnych lat z rzędu, zdobywając szereg wyróżnień na Tajwanie. Firma została zaliczona do grona najlepszych wykonawców założeń ESG w światowej branży lotniczej i umieszczona w najwyższym 1% w dokumencie Sustainability Yearbook in 2023. Dodatkowo, China Airlines często występują w roli składnika portfolio w brytyjskim FTSE4Good Index Series oraz Taiwan Sustainability Index, oraz zdobywają kolejne nagrody Global Corporate Sustainability Awards (GCSA) oraz Taiwan Corporate Sustainability Awards (TCSA).
5. Jeden z najważniejszych przewoźników cargo
Z perspektywy pasażera, często umyka uwadze działalność cargo linii lotniczych, a w przypadku China Airlines ta działalność jest bardzo istotna, plasując markę jako jednego z najważniejszych operatorów cargo na świecie. Dobry ogląd dotyczący roli China Airlines w tym sektorze może stanowić wielkość floty wydzielonych frachtowców, składającej się 15 boeingów 747-400F oraz siedmiu boeingów 777F. Trzy kolejne boeingi 777F dołączą do linii do końca I kw. 2024 r. zwiększając flotę dwusilnikowych frachtowców do 10 sztuk.
“Samoloty 747-400F oferują unikalne zalety transportu ładunków ciężkich lub ponadgabarytowych na niszowych rynkach, dlatego linie China Airlines będą w dalszym ciągu oferowały usługi cargo w oparciu o boeingi 747-400F i 777F. W przyszłości planujemy operować flotą pomiędzy 18 a 20 maszyn”, mówią przedstawiciele China Airlines w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. W 2021 r. linie China Airlines Cargo przewiozły około 1,77 mln ton ładunku, i zostały uznane jako siódmy największy przewoźnik cargo na świecie.