Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ujawniło listę oferentów w dwóch przetargach na rozbudowę lotniska w Radomiu. Inwestycja na Mazowszu ma być gotowa w 2022 roku.
Pierwsze z postępowań dotyczyło budowy drogi kołowania i płyty postojowej. Obiekt będzie się składał z 9 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, czyli maszyn takich jak średniej wielkości Airbus A321neo czy Boeing 737 MAX, a także dwóch samolotów kodu E, czyli, na przykład, Dreamlinerów.
Równocześnie postępowanie dotyczyło budowy płyty o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie dwóch samolotów kodu C lub jednego samolotu kodu E, a także układu dróg kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędnych instalacji odwodnieniowych, energetycznych, teletechnicznych i innych. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w ramach tego zadania przekracza 170 tys. m kw.
Przetarg na budowę dróg kołowania wschodniej części lotniska obejmował z kolei wykonanie drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędne instalacje energetyczne, teletechniczne i odwodnieniowe wraz z budową zbiorników retencyjnych oraz przepompowni. Zrealizowanie tego zadania będzie wymagało przebudowy infrastruktury miejskiej, w tym zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w tym etapie wynosi około 39 tys. m kw.
Kolejny z przetargów dotyczył budowy obiektów kubaturowych, czyli budynków niezbędnych do funkcjonowania lotniska (poza terminalem), w szczególności Budynku Administracyjnego Służb Lotniskowych oraz hali garażowej z magazynami, a także dostosowanie istniejących obiektów kontenerowych do przejęcia funkcji budynku socjalnego (Agentów Obsługi Naziemnej) i służb utrzymania lotniska.
Następne postępowanie dotyczyło wreszcie układu drogowego i budowy infrastruktury drogowej, umożliwiającej dojazd do Portu Lotniczego poprzez wjazd główny od ulicy Lubelskiej oraz pomocniczy (techniczny) z Aleją Wojska Polskiego, a także wewnętrznego układu komunikacyjnego po stronie landside z wydzieleniem miejsc zatrzymania „kiss and fly” przed terminalem, parkingów, miejsc zatrzymania shuttle bus oraz autobusów miejskich, budynków bram wjazdowych do trefy zastrzeżonej, drogi patrolowej po stronie airside. W tym przypadku prace mają zostać zrealizowane w czwartym kwartale 2021 roku.
Do wybudowania drogi kołowania i płyty postojowej zgłosiły się Max Boegl Polska z oddziałem we Wrocławiu; warszawski Budimex SA; Konsorcjum firm Drogomex i Roboz, odpowiednio z Pruszkowa i Mińska Mazowieckiego; gdańska Korporacja Budowlana Doraco oraz Strabag z siedzibą w Pruszkowie. Oferenci za inwestycje po wschodniej stronie lotniska zaproponowali dziesięcioletnią gwarancję i ceny od 25,5 do 48,3 mln złotych, przy czym najdroższą Max Boegl, który realizuje już
przedłużenie drogi startowej w
porcie na Mazowszu. Budżet PPL zakładał za ten etap jedynie 22,4 mln złotych.
Max Boegl ustalił również najwyższą cenę za budowę inwestycji po zachodniej stronie lotniska, żądając 245 mln złotych. 140,8 mln złotych zaproponował natomiast warszawski Budimex. Czterej oferenci są gotowi wykonać zadanie w 22 miesiące, a jeden nawet w czternaście miesięcy. PPL wygospodarowało na ten etap 218,6 mln zł. Obie inwestycje pierwotnie miały ruszyć już jesienią, a ich odbiór miał zakończyć się za dwa lata w marcu.
W grudniu bieżącego roku ruszy również postępowanie na budowę parkingów, dróg dojazdowych do urządzeń systemu naprowadzania samolotów ILS, a także wskaźników wiatru. Obiekty mają być gotowe we wrześniu przyszłego roku. Także w grudniu ogłoszony zostanie przetarg na budowę masztu Tetra, który będzie gotowy w przyszłym roku oraz postępowanie na zainstalowanie świateł. Inwestycja ma być zrealizowana w maju 2022 roku. Urządzenia lotniskowe mają być gotowe na przyjęcie wielkich samolotów cywilnych w czerwcu 2022 roku.