Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy airbus A220 w barwach CSA dla Smartwings już w Pradze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Grupa Smartwings rozpoczyna wcześniej zapowiadane odbiory airbusów A220-300. 15 listopada w Mirabel w Kanadzie Airbus przekazał grupie pierwszego z czterech airbusów A220, które odmłodzą jej flotę. Nowy samolot posiada malowanie pożegnanych linii Czech Airlines, które obecnie zostały marką Smartwings.

Pierwszy airbus A220-300 zbudowany dla Smartwings (CSA), to samolot o numerze seryjnym MSN 55311 i rejestracji OK-EYA. To pierwsza z czterech maszyn A220 jakie dotrą do czeskiego przewoźnika. Samolot jest leasingowany od Air Lease Corporation (ALC). Samolot został przebazowany 21 listopada br. z kanadyjskiego Mirabel do Pragi z międzylądowaniem w Rejkiawiku lotem o numerze TVS220P.

Maszyna w konfiguracji jednej klasy podróży zabiera na pokład 149 pasażerów (3-3) i wkrótce zadebiutuje na siatce połączeń Smartwings. Według doniesień pierwszą trasą jaką obsłuży będzie połączenie Praga - Paryż (CDG), a po dostawie kolejnych A220, których dwie zaplanowano na 2025 r. I ostatnią w 2026 r., mają pojawić się one także na trasach na Majorkę, Sardynię i Sycylię.

Zamówienie nowych A220, to prawdopodobnie ugoda z Airbusem w sprawie roszczeń z 2021 r. W maju 2021 r. Airbus wystąpił z roszczeniami wobec Czech Airlines o łącznej wartości prawie 17 mld czeskich koron (814 mln dolarów) w związku z płatnościami za siedem samolotów (cztery A220 i trzy A321XLR), które zostały zamówione w 2019 r. przez ówczesnego flagowego przewoźnika Czech.

Koniec Czech Airlines

26 października br. nastąpił koniec ponad 100-letniej historii czeskiego przewoźnika, który był jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie. Tego dnia czeska linia wykonała swój ostatni lot z Paryża do Pragi pod kodem OK/CSA.

Niezależnie od tego, czy na trasie będzie latać maszyna w barwach CSA czy Smartwings, loty będą miały teraz kody należące do grupy Smartwings czyli QS/TVS. To oznacza, że faktycznie linia CSA skończyła swoją działalność i została jedynie marką należącą do Smartwings. Pisaliśmy o tym w artykule „Na shledanou Czech Airlines! Czesi żegnają się z linią po 101 latach”.

Flota grupy Smartwings

Obecnie flota całej grupy Smartwings składa się z 43 samolotów: dwóch airbusów A320, jednego A220-300, dwóch boeingów B737-700, 26 B737-800, dwóch B737-900ER oraz 10 737-8 MAX.

Przewoźnik oczekuje na dostawę sześciu samolotów: trzech airbusów A220-300 oraz trzech boeingów B737-8 MAX.

Rodzina A220

Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 99 milionów pasażerów na 822 obsługiwanych trasach. Na koniec października br. zamówionych było 912 maszyn A220: 97 A220-100 oraz 815 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 359 samolotów tego typu do 20 linii lotniczych: 65 A220-100 oraz 294 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (73), airBaltic (49) oraz Air France (40).

Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bombardier Global 7500 z kolejnymi rekordami

Biznes i przemysł

Bombardier Global 7500 z kolejnymi rekordami

Piotr Bożyk 24 listopada 2024

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

Airbus: A321XLR wyraźnie odpowiada na potrzeby rynku

Biznes i przemysł

Airbus: A321XLR wyraźnie odpowiada na potrzeby rynku

Mateusz Kieruzal 22 listopada 2024

Zobacz również:

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Biznes i przemysł

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Łukasz Malinowski 24 czerwca 2024

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings Polska z minimalnym zyskiem netto za 2022 rok

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Bombardier Global 7500 z kolejnymi rekordami

Biznes i przemysł

Bombardier Global 7500 z kolejnymi rekordami

Piotr Bożyk 24 listopada 2024

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

Airbus: A321XLR wyraźnie odpowiada na potrzeby rynku

Biznes i przemysł

Airbus: A321XLR wyraźnie odpowiada na potrzeby rynku

Mateusz Kieruzal 22 listopada 2024

Zobacz również:

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Biznes i przemysł

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Łukasz Malinowski 24 czerwca 2024

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings Polska z minimalnym zyskiem netto za 2022 rok

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5