Chińskie linie Jiangxi Air stały się najnowszym użytkownikiem samolotów komunikacji regionalnej COMAC ARJ21. Przedstawiciele przewoźnika, będącego spółką joint venture Xiamen Airlines i rządu prowincji Jiangxi, odebrali 19 stycznia samolot ARJ21-700, noszący znaki rejestracyjne B-605V.
Jest to pierwszy z pięciu ARJ21, które odbierze chińskie towarzystwo. Jiangxi Air będzie używać ich do obsługi połączeń ze swojej bazy w Nanchang-Changbei, a także z Ganzhou i Jinggangshan, które także leżą w prowincji Jiangxi. Przewoźnik eksploatuje obecnie 9 Boeingów 737-800.
Do chwili obecnej spółka Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (COMAC) dostarczyła użytkownikom 23 samoloty ARJ21-700. Poprzedni, noszący znaki rejestracyjne B-604D, trafił 28 grudnia 2019 do Chengdu Airlines, które wydzierżawiły go od SPDB Financial Leasing Co., Ltd.
ARJ21 to dwusilnikowy chiński odrzutowiec regionalny i zarazem pierwszy produkt chińskiej firmy Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). W wariancie ARJ21-700 może on pomieścić do 90 pasażerów. Planowana jest także budowa większego wariantu -900, który będzie miał do 105 miejsc. Na razie jednak COMAC nie zdobył ani jednego zamówienia na większy wariant. Samoloty napędzają silniki General Electric CF34, które wzorem B717 czy MD-80 umieszczono w tylnej części kadłuba. Pierwotnie samolot miał wejść do służby już w 2006 r., ale producent miał duży problem ze zdobyciem chińskiej certyfikacji typu. Pierwszym użytkownikiem, w grudniu 2015 r., została linia Chengdu Airlines, która należy do COMAC-u i zamówiła 30 ARJ21-700. Do lipca br. przewoźnik otrzymał 14 maszyn tego typu. Samoloty są wykorzystywane na trasach z Chengdu do Pekinu, Szanghaju, Kantonu, Shenzen, Xi'an, Nankinu i Guiyang.
Chiński producent COMAC zebrał do tej pory zamówienia na 378 samolotów ARJ21-700. Klientami programu ARJ21 są głównie linie z Chin, w tym: Air China, China Southern, China Eastern, Henan Airlines, Genghis Khan Airlines, Urumqi Airlines, Shandong Airlines i Joy Air. Wśród zagranicznych nabywców są linie lotnicze z Laosu (Lao Airlines), Birmy (Myanma Airways), Indonezji (Merpati Nusantara Airlines), a także Republika Konga. Jedynym zachodnim odbiorcą ARJ21-700 na tę chwilę ma być firma leasingowa GECAS, która zamówiła 5 sztuk i posiada 20 opcji na te samoloty. Jak podaje producent, do tej pory flota ARJ21 wykonała ponad 12 tys. startów i lądowań i wylatała ponad 23 tys. godzin, przewożąc ponad 660 tys. pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.