Boeing 747-8 Business Jet (BBJ), największy biznesowy samolot, zostanie rozebrany na składowisku Pinal Airpark w Stanach Zjednoczonych. Jumbo Jet o rejestracji N458BJ jest pierwszym na świecie BBJ i ogólnie B747-8, który zostanie zezłomowany po około 30 godzinach nalotu i zaledwie 10 latach od dostarczenia go pierwszemu właścicielowi - podał portal AeroTelegraph.
Krótki żywot samolotu B747-8 BBJ
Boeing 747-8 BBJ o rejestracji HZ-HMS1 miał stać się specjalnym samolotem rządowym, który będzie obsługiwał loty dla rządu Arabii Saudyjskiej, a w szczególności służył saudyjskiemu księciu Sultanowi Abdul Azizowi. Jednak książę zmarł niespodziewanie w październiku 2021 r., około dziewięć miesięcy przed planowaną dostawą B747.
Samolot został wyprodukowany na początku 2012 r., a swój pierwszy lot odbył 30 maja tegoż roku. W latach 2012 - 2022 był zaparkowany na lotnisku w Bazylei gdzie miał przejść modyfikację wnętrza i otrzymać całkowicie nowy wystrój kabiny. Od tego czasu było kilka prób sprzedaży samolotu za około 95 milionów dolarów (1/5 wartości nowego 747-8 w tym czasie), ale próby znalezienia nowego właściciela dla samolotu nie powiodły się. W tym roku BBJ został przebazowany na jedno z największych na świecie cmentarzysk lotniczych na pustyni w Arizonie.
To właśnie tam usunięto jego najcenniejsze części wnętrza oraz cztery silniki General Electric GEnx. Choć samolot nie został jeszcze w pełni zezłomowany, zdemontowano już klapy skrzydeł, niektóre części ogona i kadłuba, a także ster kierunku. Według wstępnych informacji B747-8 wykonał podobno tylko 16 lotów i spędził na niebie zaledwie 30 godzin. Choć niektóre źródła mówią o 42 godzinach spędzonych w powietrzu. Co i tak jest praktycznie żadnym nalotem dla tego typu samolotu.
Latająca rezydencja
Samolot 747-8 BBJ jest największym na świecie odrzutowcem biznesowym będący obecnie w aktywnej eksploatacji, który wpada również na listę najdroższych na świecie odrzutowców przeznaczonych do obsługi prywatnych klientów. Samolot ma 76,2 metra długości co czyni go najdłuższym samolotem na świecie. Bazuje on na komercyjnym samolocie pasażerskim Boeinga - B747-8I.
Odrzutowiec dla VIP-ów B747BBJ posiada zmodernizowany kokpit, a także ulepszoną konstrukcją skrzydeł. Rozpiętość skrzydeł sięga 68,5 metra. Maksymalny zasięg maszyny, z pełnym załadunkiem, wynosi 16372 km.
Podobnie jak jego komercyjny wariant, 747-8 BBJ wykorzystuje wiele technologii opracowanych dla boeinga 787 - słynnego Dreamlinera. Dotyczy to technologii i oprzyrządowania kabiny pilotów, silników, a także konfiguracji skrzydeł.
Wersja VIP Intercontinentala zapewnia 481 mkw powierzchni kabiny, a na pokład może zabierać do 100 pasażerów. Wnętrze być wyposażone w kabiny, salony, schowki na zamówienie, główną sypialnię, kuchnię, kilka biur, salę konferencyjną i ogromną jadalnię. Może posiadać także prywatne apartamenty sypialne z łazienkami nad głównym pokładem, pomiędzy górnym pokładem a ogonem.
Obecnie (stan na 20 grudnia br.) dziewięć boeingów B747-8 BBJ pozostaje w aktywnej służbie obsługując loty dla rządów Egiptu, Kuwejtu, Kataru, Turcji i Maroka.