fot. Piotr BożykJeden z E195 w barwach Air Serbia wypożyczonych na zasadach wet-lease od Marathon Airlines
W październiku br. do floty Air Serbia dołączył pierwszy z dwóch embraerów E195 (YU-ATB), które będą obsługiwane pod własnym AOC. W mijającym tygodniu maszyna zadebiutowała na siatce połączeń przewoźnika i wykonała już pierwsze komercyjne rejsy m.in. do Tivatu i Podgoricy.
Wcześniej Air Serbia użytkowała E195, ale na zasadach wet-lease, dzięki współpracy z greckim przewoźnikiem Marathon Airlines. Jednak w lutym br. serbski przewoźnik zerwał umowę. Decyzja została podjęta po poważnym wypadku, który miał miejsce w Belgradzie 18 lutego tego roku.
Serbska linia stwierdziła, że rozwiązanie umowy wet-lease z Marathon Airlines na pięć samolotów embraer E-Jet E175/E195 było nieuniknione i konieczne po wydarzeniach z 18 lutego, kiedy to odrzutowiec E195 podczas startu zetknął się ze sprzętem lotniskowym i światłami podejścia, co instytucja zajmująca się badaniem zdarzeń w transporcie Serbii (CINS) zakwalifikowała jako wypadek. Air Serbia współpracowała z Marathon Airlines od czerwca 2023 r. do końca lutego 2024 r. Rozwiązanie umowy na pięć samolotów zrodziło wtedy pytanie, w jaki sposób Air Serbia poradzi sobie z deficytem sprzętu. Serbska linia zdecydowała się wtedy na leasing E195 i obsługę ich już pod własnym AOC i własnymi załogami.
Początkowo serbski przewoźnik planował wprowadzić ten samolot do swojej floty w czerwcu br., ale napotkał kilka opóźnień związanych z procedurami regulacyjnymi. Przewoźnik zamierza wprowadzić drugiego E195 do końca przyszłego miesiąca.
- Nasze badanie rynku pokazuje, że możemy wprowadzić około piętnastu embraerów, jednak będzie to stopniowe wprowadzanie. Głównym ograniczeniem dla szybszego wdrożenia jest program szkolenia pilotów. Na razie jest wystarczająca liczba kandydatów na pierwszych oficerów, jednak jest to nowy typ samolotu w naszej flocie i będą oni potrzebowali określonej liczby godzin i doświadczenia, zanim zostaną rozważeni do awansu na stanowisko kapitana. Stopniowo wprowadzamy program kadetów dla wszystkich typów samolotów - mówił latem Jiri Marek, dyrektor generalny Air Serbia, w rozmowie z portalem EX-YU Aviation News.
Pierwszy E195
Maszyna o oznaczeniu MSN19000213 i rejestracji YU-ATB leasingowana jest od firmy SEBC Aviation Leasing. Napędzają go dwa silniki GE CF34-10E7, a na pokład nowy nabytek Air Serbia zabiera 118 pasażerów.
Wspomniany E195 wyprodukowany został w październiku 2008 r., w którym to trafił do linii Flybe. Następnie po wycofaniu przez brytyjskiego przewoźnika, w latach 2019-2024 samolot latał dla Great Dane Airlines, Bamboo Airways Danish Air Transport oraz Marathon Airlines, a następnie w dniach 30 stycznia - 16 października był zaparkowany na lotnisku w Belgradzie
Flota linii
Obecnie flota serbskiego przewoźnika składa się z 27 samolotów: 10 airbusów A319, trzech A320, trzech A330-200, 10 ATR-ów 72-600 oraz jednego embraera E195. Dla linii latają także dwa embraery E190 wynajęte od Bulgaria Air na zasadzie wet-lease. Air Serbia oczekuje na dostawę dwóch samolotów: jednego airbusa A330-200 oraz jednego embraera E195. W ostatnich dniach pojawiły sią także informacje, że przewoźnik będzie chciał pozyskać kolejnego A330 i może wycofać swoją flotę airbusów A319, które miałyby zostać zastąpione embraerami E195-E2.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.