Embraer dostarczył pierwszego E195-E2 do Polskich Linii Lotniczych LOT. Wczoraj (31 lipca) pod osłoną nocy tuż przed godziną 23.00 maszyna wylądowała na warszawskim Lotnisku Chopina. To już 45. samolot brazylijskiego producenta we flocie narodowej linii. Dodatkowy E-Jet zwiększy możliwości przewozowe w sezonie letnim i wspomoże otwieranie nowych kierunków.
Po wczorajszej
dostawie kolejnego E195, czas na nową rodzinę E-Jetów E2. Maszyna E195 nowej generacji o oznaczeniu MSN19020124 i rejestracji SP-LEA leasingowana jest od firmy Azorra Aviation. Do Polski samolot został przebazowany w dniach 30-31 lipca br. z dwoma międzylądowaniami. Trasa przebazowania lotu LO9010 to: SJK (Sao Jose Dos Campos) - REC (Recife) - LPA (Gran Canaria) - WAW (Warszawa). Maszyna posiada częściowe barwy PLL LOT bez charakterystycznego statecznika pionowego z żurawiem. To może sugerować na dokończenie malowania w Polsce lub zaprezentowanie specjalnych barw dla nowego typu we flocie przed jego oficjalnym wejściem do służby, które zaplanowane jest na
11 sierpnia br.
Jako ciekawostkę warto dodać, że taką samą rejestrację posiadał kiedyś jeden z Jakolewów Jak-40 użytkowany przez PLL LOT w latach 80-tych ubiegłego wieku.
- Dwadzieścia lat po dostarczeniu pierwszego embraera E170 flota Polskich Linii Lotniczych LOT zostanie powiększona o trzy samoloty E195-E2. Dzięki tym samolotom zwiększymy częstotliwość lotów do wybranych miast europejskich, oferując pasażerom wysoki poziom komfortu we flocie najnowszej generacji. Wprowadzenie nowych, niskoemisyjnych samolotów wpisuje się również w realizację naszej strategii „Destination ECO”. PLL LOT są dziś jednym z największych operatorów Embraerów w Europie, dlatego z radością witamy kolejne najnowocześniejsze samoloty, zapraszając naszych pasażerów do wspólnej podróży – powiedział Michał Fijoł, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT.
Wspomniany E195-E2 wyprodukowany został na początku 2024 br., a pierwszy lot techniczny wykonał pod koniec czerwca br. Na pokład nowy nabytek LOT-u zabierać ma 136 pasażerów. Samolot ten pierwotnie był przeznaczony dla indonezyjskich SKS Airways, które w listopadzie 2023 r. zawiesiły swoje połączenia. Od tamtego czasu trwały rozmowy leasingodawcy z przewoźnikiem jednak nie przyniosły one żądanych rezultatów. 10 lipca br. spółka SKS Airways ogłosiła, że anulowała swoje plany dzierżawy 10 E195-E2 od Azorra Aviation. Decyzja ta została podjęta po tym, jak nie udało się zabezpieczyć wystarczającej liczby slotów na lotnisku Subang w Kuala Lumpur.
Umowa z Azorra i Embraerem z maja 2023 r. mówiła o wprowadzeniu samolotów E195-E2 już w I kw. tego roku.
- Witamy naszego wieloletniego partnera PLL LOT jako 17. operatora rodziny E2 20 lat po tym, jak linia wprowadziła swojego pierwszego E170 jako globalnego pierwszego klienta E-jetów. Wraz z naszymi kolegami z Azorra zajmującymi się leasingiem jesteśmy dumni, że byliśmy w stanie dostarczyć te odrzutowce w dwukrotnie krótszym czasie, aby sprostać potrzebom naszych klientów. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę z LOT, w tym na nowe możliwości dla E2 — najbardziej oszczędnego, najcichszego i najmniej kosztownego odrzutowca do eksploatacji w segmencie małych wąskokadłubowych samolotów - powiedział Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial Aviation.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2
Nowy embraer E195-E2, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców Embraera. Warto dodać, że podczas ostatnich targów Farnborough Airshow brazylijski producent ogłosił
serię modernizacji rodziny E2 oraz E175-E1.
Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100/300, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000. E195-E2 został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu ilości szkodliwych emisji, a także mniejszym poziomie hałasu. Według producenta odrzutowiec zapewnia bowiem 31-proc. redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu do maszyny w wersji E190. Ślad akustyczny jest natomiast mniejszy aż o ponad 60 proc.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę, a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34. Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało na razie wstrzymane. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6 400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.
Do tej pory zamówiono 306 embraerów E-jet E2, w tym 272 E195-E2. Do końca czerwca br. dostarczono 116 samolotów z rodziny E2: 22 E190-E2 oraz 94 E195-E2.
Flota LOT-u
Obecnie flota PLL LOT składa się z 76 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 12 B737 MAX 8, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner oraz 45 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz jednego E195-E2. LOT oczekuje na dostawę 12 samolotów: 10 boeingów 737 MAX 8 oraz dwóch kolejnych
embraerów E195-E2.
20 lat E-Jetów
17 marca br. minęło już 20 lat od debiutu pierwszego embraera E170 we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT, a także na świecie. Dokładnie 17 marca 2004 r. E-Jet E170 SP-LDA wykonał pierwszy lot z pasażerami w barwach naszego narodowego przewoźnika. Jednak początek współpracy z Embraerem sięga stycznia 1999 r. kiedy to przewoźnik podpisał umowę zakupu sześciu ERJ-145 wraz opcjami na kolejnych sześć maszyn tego typu. Więcej informacji w naszym podsumowaniu tego znaczącego jubileuszu "
20 lat E-Jetów Embraera w PLL LOT i na świecie (zdjęcia)".