Pierwszy KC-390 Millennium Portugalskich Sił Powietrznych (Força Aérea Portuguesa - FAP) wszedł do służby w bazie lotniczej Beja. Samolot spełnia wymagania określone przez portugalskie krajowe władze lotnicze (AAN) i zawiera standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z samolotem. Integracja ta wynika z szeroko zakrojonej kampanii testów w locie przeprowadzonej w Portugalii przy współpracyy Embraera, OGMA i FAP.
W 2019 roku Força Aérea Portuguesa zamówiły pięć samolotów KC-390, kompleksową umowę na usługi i wsparcie oraz symulator lotu. Wejście do służby nastąpiło po ceremonii, która odbyła się w 16 października w fabryce Embraer w Gavião Peixoto w Brazylii.
- To dla nas wspaniały czas, ponieważ jesteśmy świadkami wejścia do służby pierwszego KC-390 Millennium poza Brazylią. Portugalskie Siły Powietrzne są strategicznym partnerem Embraera, wspierając nas od początku internacjonalizacji KC-390 Millenium. Embraer i FAP będą kontynuować współpracę, aby rozwijać nasze długoterminowe projekty w nadchodzących latach - powiedział Walter Pinto Junior, dyrektor operacyjny Embraer Defense & Security.
- Wejście do służby tego samolotu jest znaczące dla Portugalskich Sił Powietrznych i Portugalii, ponieważ kończy rozwój i produkcję samolotu o wielu wartościach, zdolnego do realizacji najbardziej wymagających scenariuszy operacyjnych. Wymagania postawione przez portugalskie siły powietrzne wyniosły ten samolot na jeszcze wyższy poziom technologiczny i możliwości - stwierdził generał brygady João Nogueira, przewodniczący misji nadzoru i monitorowania programu KC-390.
Ten wielozadaniowy wojskowy taktyczny samolot transportowy oferuje niezrównaną mobilność, łącząc wysoką wydajność i elastyczność operacyjną z niskimi kosztami operacyjnymi, co jest kombinacją nie do pobicia. Konfiguracja do tankowania w powietrzu (AAR), oznaczona jako KC-390, zademonstrowała swoje możliwości podczas operacji z Brazylijskimi Siłami Powietrznymi. Jest on dopuszczony do tankowania kilku różnych myśliwców, a także jest w stanie tankować inne KC-390 za pomocą podskrzydłowych kapsuł. Jest to unikalna cecha tego typu samolotów.
Portugalia jest największym międzynarodowym partnerem programu C-390, a jej udział w rozwoju i produkcji samolotu jest uznawany za mający pozytywny wpływ ekonomiczny na tworzenie miejsc pracy, nowe inwestycje, zwiększony eksport i postęp technologiczny. Oprócz Portugalii, C-390 ma zamówienia z Brazylii i
Węgier, a także została wybrana przez
Niderlandy,
Austrię oraz
Czechy.
KC-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń,
C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna).
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390
ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem KC-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.