Wczoraj (16 grudnia) w Warszawie wylądował pierwszy z dwóch zamówionych samolotów Learjet 75 Liberty dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny trafią do Samolotowego Zespołu Transportowego, skąd będą realizować transporty międzyszpitalne pacjentów.
Maszyna leciała do Polski z Fargo w USA do Warszawy z międzylądowaniami w Goose Bay, Rejkjawiku oraz w szkockim Wick. Przebazowanie drugiego samolotu do Warszawy planowane jest za kilka dni. Obie maszyny muszą przejść odprawę celną. Następnie odbędą się szkolenia pilotów i personelu medycznego. Wdrożenie nowego typu statku powietrznego wiąże się z szeregiem działań. Poza dopełnieniem formalności, LPR musi uzyskać certyfikat przewoźnika na nowy typ samolotu. Certyfikację musi też przejść wewnętrzna Organizacja Obsługowa, by zatrudnieni w niej mechanicy mogli zajmować się obsługą nowych samolotów. W grudniu zaplanowano również opracowanie standardu wyposażenia kabiny medycznej.
- Największym wyzwaniem było wcielenie w życie złożonych wymagań dotyczących kabiny medycznej, która uzyskała aż 7 zatwierdzonych konfiguracji. W stosunkowo niewielkim samolocie trudne było zachowanie pełnych funkcjonalności każdej z nich. Ostatecznie to się udało. Na etapie uzgodnień nie bez znaczenia była różnica w mentalności zespołów: polskiego projektowo-odbiorczego i amerykańskiego wykonawczego. Do tego dochodzą całkowicie inne przepisy lotnicze i ogólne oraz sposób podejścia do nich tych dwóch grup, ale ostatecznie znaleźliśmy nić porozumienia – powiedział Wojciech Woźniczka przewodniczący zespołu odbiorczego w LPR.
Wdrożenie pierwszego odrzutowca do służby planowane jest w pierwszych miesiącach 2022 r. Dotychczas użytkowane w LPR samoloty Piaggio P.180 pozostaną w LPR jeszcze kilka lat, do czasu pełnego wdrożenia nowego typu statków powietrznych. Jedna z maszyn przeszła w letnich miesiącach przeszła ciężki przegląd u producenta.
Umowa z przełomu 2019 i 2020 r.
Umowę z dostawcą podpisano pod koniec 2019 roku, a oficjalnie ogłoszono w styczniu 2020 r. Wtedy Bombardier poinformował o sprzedaży dwóch samolotów Learjet 75 Liberty do Fargo Jet Center (FJC) z siedzibą w Dakocie Północnej, której zadaniem było przebudowanie do konfiguracji medycznej (medevac) i dostarczonie ich do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) z siedzibą w Warszawie.
Po szeroko zakrojonym międzynarodowym przetargu, LPR wybrał dwa lata temu samolot Learjet 75 Liberty z proponowanym przez FJC wnętrzem medycznym, aby obsłużyć swoje wzrastające operacje lotnicze. Bombardier Learjet 75 Liberty - przestronny, mocny i lekki odrzutowiec posiada kabinę lotniczą nowej generacji i zoptymalizowane koszty operacyjne, z wystarczającym zasięgiem, aby dotrzeć do dowolnego miejsca docelowego w Europie bez międzylądowania. Samoloty te spełniają bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa niż większość lekkich samolotów odrzutowych, spełniając te same rygorystyczne wymagania certyfikacyjne co samoloty komercyjne, a to zapewnia najwyższy spokój w misjach ratownictwa medycznego (EMS).
Fargo Jet Center posiada duże doświadczenie w konwertowaniu wnętrz samolotów na potrzeby medyczne (medewac). Spectrum Aeromed, również z siedzibą w Fargo, został wybrany jako dostawca sprzętu medycznego. Zespół tej firmy przyczyni się także do stworzenia wysoce spersonalizowanego, najnowocześniejszego dedykowanego wnętrza ambulansu lotniczego dla dwóch chorych.
Idealne walory na samolot medyczny
Dzięki płaskiej podłodze i najdłuższej kabinie w swojej klasie samolot Learjet 75 Liberty jest idealny do konwersji EMS. Ma miejsce na maksymalnie trzy nosze i specjalistyczny sprzęt medyczny, a także miejsca siedzące dla personelu medycznego. Learjety mają również płynniejszą jazdę wśród lekkich odrzutowców, co podczas misji EMS zwiększa komfort pacjentów objętych opieką. Pacjenci będą mogli liczyć na szybszy i bardziej komfortowy transport nawet na bardzo duże odległości bez konieczności dotankowania.
Learjety 75 Liberty zapewniają doskonałą wydajność w wyjątkowej ofercie cenowej, przy takich samych kosztach operacyjnych, jak konkurencyjne samoloty, które oferują znacznie mniej. Samolot ten jest najszybszą maszyną w segmencie lekkich odrzutowców o większym zasięgu niż konkurencja. Z zasięgiem 2080 mil morskich (3852 km), z Warszawy samolot ten może dotrzeć po prawie całej Europie, w tym na Islandię, a także do Afryki Północnej, Rosji i Bliskiego Wschodu.
Nowe statki powietrzne umożliwią transport dwóch pacjentów jednocześnie w następującej konfiguracji: z użyciem dwóch par noszy lub noszy i inkubatora. Dostępna jest również opcja do przewozu pacjenta poddanego terapii ECMO.
Dzięki posiadanym parametrom i dużym zasięgom samoloty Learjet 75 Liberty pozwolą na ewakuację medyczną poszkodowanych z odległych zakątków świata. W takiej sytuacji możliwa będzie instalacja dodatkowych noszy. Dodatkową opcją jest konfiguracja z trzema parami noszy, która może być wykorzystana do ewakuacji pacjentów lżej chorych z regionów, w których istnieje ryzyko ze względu na ich dalsze tam przebywanie.
- Zakup nowoczesnych statków powietrznych umożliwi nie tylko utrzymanie 24-godzinnej, gotowości operacyjnej zespołu transportowego, ale przede wszystkim pozwoli na podniesienie jakości udzielanych świadczeń medycznych. Pacjenci będą mogli liczyć na szybszy i bardziej komfortowy transport nawet na bardzo duże odległości bez konieczności dotankowania – mówił prof. Robert Gałązkowski, dyrektor LPR.
Flota LPR
Obecnie flota LPR składa się z 35 statków powietrznych: 27 śmigłowców Airbus EC135 P2+/P3, dwóch Robinsonów R44 Raven II, dwóch samolotów Piaggio P.180 Avanti, jednego Learjeta 75 Liberty oraz trzech Tecnam P2008JC MkII.