Airbus A220-300 numer jeden dla JetBlue odbył swój pierwszy lot techniczny z Mobile w stanie Alabama, gdzie znajduje się linia montażu końcowego A220 Airbus USA. Pierwszy z 70 samolotów zamówionych przez amerykańskiego przewoźnika zostanie dostarczony w ostatnich dniach tego roku.
JetBlue zamówił 60 airbusów w styczniu 2019 r. z opcją na 20 dodatkowych samolotów. Zaledwie sześć miesięcy po ogłoszeniu zamówienia przewoźnik zwiększył swoje zamówienie A220 do
70 samolotów podczas Paris Air Show 2019. Pierwsze samoloty zastąpią część istniejącej floty embraerów E190, natomiast reszta maszyn pozwoli rozbudować flotę wąskokadłubową amerykańskiego przewoźnika.
Według najnowszego harmonogramu dostaw pierwszy z 70 airbusów A220-300 dotrze do linii w ostatnich dniach grudnia br., a na 2021 r. zaplanowano dostawy siedmiu takich maszyn, a w 2022 r. dołączy do JetBlue osiem takich maszyn. Nowe samoloty zabiorą na pokład 140 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji pokładu klasy ekonomicznej (2-3) z większą przestrzenią w pięciu rzędach: pierwszych trzech oraz dwóch przy wyjściach awaryjnych. Na pasażerów będzie czekać nowy wystrój kabiny, Wi-Fi oraz najnowszy system rozrywki Panasonic eX1. Nowe A220-300 zobaczymy w pierwszej kolejności na trasach z bazy w Bostonie, a następnie w połowie 2021 r. także z Nowego Jorku. Pierwszą trasą jaką obsłużą nowe A220 będzie połączenie Boston – Nowy Jork.
Flota JetBlue Airways składa się obecnie z 266 samolotów: 130 airbusów A320, 63 A321, 13 A321neo oraz 60 embraerów E190. Przewoźnik oczekuje na dostawę 148 airbusów: 70 A220-300, sześciu A321, 46 A321neo, 13 A321LR oraz 13 A321XLR.
Rodzina airbusów A220
Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Nowy samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Do tej pory zamówiono 639 maszyn A220: 94 A220-100 oraz 545 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 137 samolotów tego typu: 47 A220-100 oraz 90 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (43), Swiss (29) oraz
airBaltic (23).