Pierwszy embiraer C-390 Millennium Sił Powietrznych Węgier pomyślnie zakończył w czwartek (8 lutego) swój pierwszy techniczny lot. Zespół Embraer Defense & Security spędził w powietrzu 4 godziny, przeprowadzając pełną ocenę samolotu, który teraz rozpocznie kampanię testową przed wejściem do służby w węgierskich siłach powietrznych jeszcze w tym roku.
W listopadzie 2020 r. węgierski rząd podpisał kontrakt z Embraerem na zakup dwóch samolotów C-390. Samoloty węgierskich sił obronnych będą pierwszymi na świecie, które będą miały w swojej konfiguracji ratownictwa medycznego i intensywnej terapii (Medevac), niezbędny do prowadzenia ewakuacji medycznych. Samolot będzie posiadał także w konfigurację do tankowania powietrze-powietrze (AAR), oznaczonej jako KC-390. Konfiguracja AAR, oznaczona jako KC-390, zademonstrowała swoje możliwości podczas operacji z brazylijskimi siłami powietrznymi. Samolot jest dopuszczony do tankowania kilku różnych myśliwców, a także może tankować inne KC-390 za pomocą podskrzydłowych kapsuł, co jest unikalną cechą tego typu samolotów.
- Ten pierwszy lot jest kamieniem milowym dla węgierskiego programu C-390. Samolot ten cieszy się międzynarodowym uznaniem ze względu na swoje niezwykłe osiągi operacyjne i możliwości, a Embraer zwiększa produkcję, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku. To zaszczyt współpracować z Hungary Air Force w celu wzmocnienia ich potencjału dzięki najlepszym dostępnym rozwiązaniom w zakresie wojskowego transportu lotniczego. Zależy nam na dalszym pogłębianiu partnerstwa z węgierskimi siłami powietrznymi i wspieraniu ich w przyszłości - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Węgry były trzecim krajem, który wybrał C-390, po Brazylii i
Portugalii. Tutaj należy dodać, że w latach 2022-2023 również
Niderlandy,
Austria,
Czechy i
Korea Południowa wybrały ten wielozadaniowy samolot transportowy. C-390 na nowo definiuje wojskowy transport lotniczy oferując wielozadaniowość, niezawodność i interoperacyjność.
KC-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń,
C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna).
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390 ruchomy
zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem KC-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej Paris Air Show 2023 redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.