Airbus A321XLR wystartował dziś (15 czerwca) w swój pierwszy techniczny lot z Hamburga. Kilka minut po 11.00 maszyna wzbiła się w powietrze. Redakcja Rynku Lotniczego miała okazję obserwować na żywo start maszyny w Hamburgu.
Na pokładzie maszyny znajduje się 5 członków załogi w tym dwóch pilotów: Thierry Diez i Gabriel Diaz de Villegas, a także trzech inżynierów Airbusa: Philippe Pupin, Mehdi Zeddoun i Frank Hohmeister.
W ostatnich tygodniach producent przeprowadził pierwsze uruchomienie silników CFM LEAP-1A oraz testy naziemne nowej jednostki napędowej, w tym kołowania z małą i dużą prędkością oraz przerwane starty tzw. rejected take-off.
Z czterech linii montażowych rodziny A320 w Hamburgu, ta która jest odpowiedzialna za pierwszego A321XLR jest określana jako "FAL Line 2", która znajduje się wewnątrz budynku o nazwie "Hangar-9". Kolejne dwa samoloty testowe A321XLR - MSN11058 i MSN11080 - znajdują się obecnie na ostatnim etapie montażu z tej samej linii produkcyjnej.
Wkrótce zaprezentujemy obszerną fotorelację z tego wydarzenia, a także nieco dokładniej przedstawimy nowy typ w rodzinie A320neo.
Zaostrzone przepisy p.poż opóźnią wejście do służby A321XLR?
Wszystko na to wskazuje choć na razie Airbus twierdzi, że jest za wcześnie na mówienie o gotowych rozwiązaniach kiedy samolot lata dopiero kilka godzin. Według doniesień prasowych, EASA prawdopodobnie zakwestionuje rozwiązania Airbusa w zakresie konstrukcji zbiornika paliwa w dolnej części kadłuba samolotu. Europejska agencja chce, aby ten fragment maszyny został dodatkowo wzmocniony przy wykorzystaniu trwalszych materiałów i kompozytów. To wszystko ma zapobiegać ewentualnemu rozproszeniu się ognia na resztę samolotu, które może wystąpić np. podczas awaryjnego lądowania bez wysuniętego podwozia. Sugerowane zmiany mogą opóźnić seryjną produkcję samolotu airbus A321XLR przynajmniej o pół roku, a ostateczna wersja oczekiwań EASA wciąż nie jest znana.
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Do tej pory Airbus sprzedał ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR.