Najnowsza wersja śmigłowca AH-64E Apache z powodzeniem wykonała pierwszy lot z zestawem ulepszonych możliwości, opracowanych dzięki modernizacji platformy, którą kontynuuje Boeing [NYSE: BA]. Zmodernizowany model E Apache, znany jako wersja 6.5 lub V6.5, stanowi najnowszą konfigurację najlepszego śmigłowca uderzeniowego na świecie.
– Zobaczyliśmy, jak nasza ciężka praca staje się rzeczywistością podczas pierwszego lotu – powiedziała Christina Upah, wiceprezes ds. programów śmigłowców uderzeniowych i członkini kierownictwa zakładów Boeinga w Mesa. – Wprowadzone ulepszenia przeniosą model E na wyższy poziom pod względem możliwości, zapewniając śmigłowcowi Apache dominację na polach przyszłych bitew.
Wersja 6.5, której opracowanie zostało zlecone przez Departament Obrony USA w grudniu 2021 r., obejmuje ulepszenie panelu sterującego oraz aktualizację oprogramowania, która zwiększa możliwości śmigłowca. Ulepszenia obejmują m.in.:
- zoptymalizowane planowanie trasy lotu i ataku,
- zwiększony zakres funkcji Link 16,
- integrację Interfejsu Systemów Otwartych, która stanowi etap przygotowawczy dla wprowadzenia Modułowej Architektury Otwartych Systemów (MOSA) w celu maksymalnej interoperacyjności, szybszej integracji i wdrażania zaawansowanych rozwiązań.
– Bardzo się cieszymy, że trwający rozwój oprogramowania V6.5 otwiera drogę do modernizacji Apache – powiedział płk John (Jay) Maher, menadżer projektu Apache dla Wojskach Lądowych USA. – V6.5 sprawia, że wszystkie śmigłowce w modelu E są połączone tym samym oprogramowaniem, co usprawnia szkolenie i ich obsługę. Jednocześnie wytycza drogę dalszego rozwoju czujników i zdolności, dzięki czemu U.S. Army będzie realizować swoje cele z wykorzystaniem kluczowych technologii. Najwyższym priorytetem jest zapewnienie przydatności tej platformy w przyszłości.
Bazując na wersji 6.5, Boeing pracuje z Wojskami Lądowymi USA nad integracją Ulepszonego Silnika Turbinowego (ITE). Silnik General Electric Aerospace T901 będzie oferował ulepszone możliwości w zakresie zasięgu, dostępnej mocy, czasu gotowości i efektywności paliwowej oraz ulepszenia systemów monitorowania stanu technicznego i stopnia zużycia silnika oraz jego konserwacji i trwałości.