Pierwszy samolot, którym Italia Trasporto Aereo (ITA) zamierza wystartować dziś (15 października) posiada specjalne malowanie. Widać to nie tylko po pierwszej reklamie telewizyjnej nowej firmy, która zajmie miejsce Alitalii, ale także po grafice na oficjalnej stronie internetowej oraz i zdjęciu pochodzącym z lotniska w Shannon gdzie maszyna została pomalowana.
Na kadłubie airbusa A320 o rejestracji EI-EIB, używanego do niedawna przez Alitalię, pojawił się duży trójkolorowy napis w języku angielskim "Born in 2021", czyli urodzony w 2021 r., a na wysokości kokpitu możemy przeczytać napis "operated by ITA" czyli samolot obsługiwany przez linię ITA, zastępującą Alitalię, która wczoraj wykonała swoje ostatnie loty o czym pisaliśmy w artykule "
Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach".
FlotaNie wszystkie samoloty we flocie ITA, składającej się początkowo z 52 maszyn przejętych od Alitalii, będą miały to samo specjalne malowanie. Jednak nadal nie ma pewności co do nazwy, która będzie widniała na pozostałych odrzutowcach, ponieważ marka Alitalia jest przedmiotem przetargu publicznego, w którym pierwsza aukcja zakończyła się niepowodzeniem. 290 mln euro zostało uznane za zbyt wysoką kwotę nawet przez najwyższe kierownictwo nowej spółki i rozpoczęto drugi etap, z jeszcze niższymi ofertami, który może doprowadzić do ostatniego etapu postępowania tj. bezpośrednich negocjacji komisarzy.
Nowe przedsiębiorstwoStart nowej spółki, który następuje 15 października br., to wyścig z czasem. Źródła ministerialne wyjaśniły dziennikowi Corriere Della Sera, że wciąż jest szereg biurokratycznych kroków niezbędnych do rozpoczęcia działalności. W tle także nadal istnieją napięcia społeczne i związkowe. Jak wiadomo, ITA planuje rozpocząć działalność z 2,8 tys. pracownikami, w większości wybranymi spośród pracowników Alitalii. Ale co najmniej 7,4 tys. pracowników pozostałoby w starej firmie z funduszem zwolnień do 2022 r., podczas gdy trwają prace nad przedłużeniem go do 2023 i być może nawet i do 2025 r.
Przyszłe sojuszeInnym tematem dla ITA są loty międzykontynentalne, które rozpoczną się w listopadzie, z Rzymu do Nowego Jorku i póki co brak jasnych informacji o sojuszu w jakim może pojawić się nowy przewoźnik. Do tej pory Alitalia był w SkyTeam.
- Będą tymczasowe sojusze ogłosimy je w dniu startu, podpisujemy też umowy codeshare. Do tego dochodzi kwestia długoterminowego sojuszu i o tym myślimy - mówi Fabio Lazzerini.
W tym wyścigu sojusze są dwa: Delta Air Lines i Air France-KLM z jednej strony (SkyTeam) oraz grupa Lufthansy w tandemie z United Airlines (Star Alliance). Według informacji ITA chciałaby zdecydować się na nowy sojusz w pierwszym kwartale 2022 r.