Pierwszy samolot testowy A321XLR w ostatnich dniach otrzymał pełne barwy Airbusa. Jest to pierwsza z trzech planowanych maszyn testowych, które jeszcze w tym roku będą przeprowadzać próby w locie i program certyfikacji typu, aby utorować drogę do produkcji seryjnej i wejścia do służby pod koniec 2023 r. Choć ta ostatnia data wydaje się być już nieaktualna, bo pierwsza maszyna może trafić do linii lotniczej nie wcześniej niż w 2024 r. Powodem opóźnienia mają być zaostrzone przepisy przeciwpożarowe.
Wkrótce pierwszy lot techniczny A321XLR
Pomalowanie maszyny MSN11000 jest następstwem niedawnego zakończenia montażu końcowego tego samolotu w Hamburg i kolejnym krokiem po instalacji zaawansowanego zestawu oprzyrządowania do prób w locie (FTI), montażu silników CFM LEAP i ich gondoli. Malowanie jest "wisienką na torcie", tuż przed przekazaniem samolotu zespołom testowym, które uruchomią i przeprowadzą serię prób naziemnych wszystkich systemów, kontroli lotu, silników i APU. Następnie, gdy wszystko będzie w porządku, przeprowadzą kołowanie i pierwszy lot techniczny A321XLR, który odbędzie się na przełomie maja i czerwca br..
Podczas gdy inne linie montażu Airbusa będą ostatecznie produkować A321XLR, aby wypełnić duży portfel zamówień klientów na ten samolot, Hamburg został wybrany do "pilotowania" nowego wariantu w rozpoczęciu produkcji seryjnej. Zaczyna się ona od trzech samolotów przeznaczonych do lotów technicznych. Pierwszy z nich powinien wykonać pierwszy lot techniczny.
- Dla rodziny A321 rozpoczęliśmy wszystkie główne wersje właśnie w Hamburgu. Naszym zamiarem jest budowanie tych samolotów również w innych zakładach. Obecnie jesteśmy na drodze do tego, aby również A321XLR były dostarczane z innych linii montażu końcowego. Jest więc na pewno ważne, aby wszystkie zespoły uczyły się na doświadczeniach z Hamburga, abyśmy mogli przenieść tę wiedzę do innych zakładów. To samo robimy z kabiną Airspace rodziny A320, którą także zainicjowaliśmy w Hamburgu - powiedział Michael Menking, szef programu rodziny A320.
Z czterech linii montażowych rodziny A320 w Hamburgu, ta która jest odpowiedzialna za pierwszego A321XLR jest określana jako "FAL Line 2", która znajduje się wewnątrz budynku o nazwie "Hangar-9". Kolejne dwa samoloty rozwojowe A321XLR - MSN11058 i MSN11080 - znajdują się obecnie na ostatnim etapie montażu z tej samej linii produkcyjnej.
Zaostrzone przepisy p.poż opóźnią wejście do służby A321XLR?
Wszystko na to wskazuje. Według Agencji Reutersa EASA prawdopodobnie zakwestionuje rozwiązania Airbusa w zakresie konstrukcji zbiornika paliwa w dolnej części kadłuba samolotu. Europejska agencja chce, aby ten fragment maszyny został dodatkowo wzmocniony przy wykorzystaniu trwalszych materiałów i kompozytów. To wszystko ma zapobiegać ewentualnemu rozproszeniu się ognia na resztę samolotu, które może wystąpić np. podczas awaryjnego lądowania bez wysuniętego podwozia.
Sugerowane zmiany mogą opóźnić seryjną produkcję samolotu airbus A321XLR przynajmniej o pół roku, a ostateczna wersja oczekiwań EASA wciąż nie jest znana.
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Do tej pory Airbus sprzedał ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR.