Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pierwszy testowy airbus A321XLR w ostatniej fazie montażu (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
07-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Pierwszy samolot testowy A321XLR, MSN11000, zrobił w tym tygodniu duży krok naprzód i staje się rzeczywistością. Jest to pierwsza z trzech planowanych maszyn rozwojowych, które będą przeprowadzać próby w locie i program certyfikacji typu - począwszy od 2022 r., aby utorować drogę do produkcji seryjnej i wejścia do służby w 2023 r.

A321XLR nabiera końcowy kształt

Zakończenie budowy maszyny MSN11000 na linii montażu końcowego (FAL) w Hamburgu jest następstwem niedawnego montażu i wyposażenia głównych zespołów komponentów (MCA) oraz ich późniejszej dostawy i wprowadzenia zgodnie z harmonogramem na linię montażu w listopadzie br. Te główne zespoły obejmowały: nos i przedni kadłub, dostarczone z Saint Nazaire; środkowy i tylny kadłub zmontowane w Hamburgu; skrzydła z Broughton; podwozie dostarczone przez Safran oraz pionowe i poziome usterzenie ogonowe odpowiednio ze Stade i Getafe.

Podczas gdy inne linie montażu Airbusa będą ostatecznie produkować A321XLR, aby wypełnić duży portfel zamówień klientów na ten samolot, Hamburg został wybrany do "pilotowania" nowego wariantu w rozpoczęciu produkcji seryjnej. Zaczyna się ona od trzech samolotów przeznaczonych do lotów technicznych, które są obecnie na różnych etapach montażu końcowego.

- Dla rodziny A321 rozpoczęliśmy wszystkie główne wersje właśnie w Hamburgu. Naszym zamiarem jest budowanie tych samolotów również w innych zakładach. Obecnie jesteśmy na drodze do tego, aby również A321XLR były dostarczane z innych linii montażu końcowego. Jest więc na pewno ważne, aby wszystkie zespoły uczyły się na doświadczeniach z Hamburga, abyśmy mogli przenieść tę wiedzę do innych zakładów. To samo robimy z kabiną Airspace rodziny A320, którą także zainicjowaliśmy w Hamburgu - powiedział Michael Menking, szef programu rodziny A320.

Z czterech linii montażowych rodziny A320 w Hamburgu, ta która jest odpowiedzialna za pierwszego A321XLR jest określana jako "FAL Line 2", która znajduje się wewnątrz budynku o nazwie "Hangar-9". Kolejne dwa samoloty rozwojowe A321XLR - MSN11058 i MSN11080 - będą w odpowiednim czasie przygotowywane do końcowego etapu montażu z tej samej linii produkcyjnej.



Kolejne kroki

Następnie MSN11000 przejdzie do tzw. grupy roboczej, która zajmie się instalacją zaawansowanego zestawu oprzyrządowania do prób w locie (FTI), po czym nastąpi montaż silników CFM LEAP i ich gondoli. Kolejnym krokiem będzie test silników, podobnie jak mechanizmu wciągania podwozia i owiewki drzwi, po czym nastąpi ogólna kontrola jakości samolotu.

Kolejny etap produkcji - malowanie zewnętrzne samolotu - jest "wisienką na torcie", tuż przed przekazaniem samolotu zespołom testowym, które uruchomią i przeprowadzą serię prób naziemnych wszystkich systemów, kontroli lotu, silników i APU. Następnie, gdy wszystko będzie w porządku, przeprowadzą kołowanie i pierwszy lot A321XLR, który odbędzie się w przyszłym roku.

A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy


Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Do tej pory Airbus sprzedał ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

JetBlue ze specjalnym malowaniem Mario i Przyjaciele (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

JetBlue ze specjalnym malowaniem Mario i Przyjaciele (zdjęcia)

Piotr Bożyk 05 marca 2025

Norwegian wykupi od lessorów 10 boeingów B737-800

Pasażer i linie lotnicze

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Pasażer i linie lotnicze

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Mateusz Kieruzal 03 marca 2025

Zobacz również:

Polska udziałowcem firmy Airbus? Duży wydatek i brak realnego wpływu

Biznes i przemysł

Polska udziałowcem firmy Airbus? Duży wydatek i brak realnego wpływu

Mateusz Kieruzal 28 lutego 2025

Wraca temat kupna udziałów firmy Airbus przez Polskę

Biznes i przemysł

Z wizytą w Airbus Safety Promotion Centre

Biznes i przemysł

Z wizytą w Airbus Safety Promotion Centre

Piotr Bożyk 24 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

JetBlue ze specjalnym malowaniem Mario i Przyjaciele (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

JetBlue ze specjalnym malowaniem Mario i Przyjaciele (zdjęcia)

Piotr Bożyk 05 marca 2025

Norwegian wykupi od lessorów 10 boeingów B737-800

Pasażer i linie lotnicze

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Pasażer i linie lotnicze

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Mateusz Kieruzal 03 marca 2025

Zobacz również:

Polska udziałowcem firmy Airbus? Duży wydatek i brak realnego wpływu

Biznes i przemysł

Polska udziałowcem firmy Airbus? Duży wydatek i brak realnego wpływu

Mateusz Kieruzal 28 lutego 2025

Wraca temat kupna udziałów firmy Airbus przez Polskę

Biznes i przemysł

Z wizytą w Airbus Safety Promotion Centre

Biznes i przemysł

Z wizytą w Airbus Safety Promotion Centre

Piotr Bożyk 24 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5