Pierwszy samolot testowy A321XLR, MSN11000, zrobił w tym tygodniu duży krok naprzód i staje się rzeczywistością. Jest to pierwsza z trzech planowanych maszyn rozwojowych, które będą przeprowadzać próby w locie i program certyfikacji typu - począwszy od 2022 r., aby utorować drogę do produkcji seryjnej i wejścia do służby w 2023 r.
A321XLR nabiera końcowy kształtZakończenie budowy maszyny MSN11000 na linii montażu końcowego (FAL) w Hamburgu jest następstwem niedawnego montażu i wyposażenia głównych zespołów komponentów (MCA) oraz ich późniejszej dostawy i wprowadzenia zgodnie z harmonogramem na linię montażu w listopadzie br. Te główne zespoły obejmowały: nos i przedni kadłub, dostarczone z Saint Nazaire; środkowy i tylny kadłub zmontowane w Hamburgu; skrzydła z Broughton; podwozie dostarczone przez Safran oraz pionowe i poziome usterzenie ogonowe odpowiednio ze Stade i Getafe.
Podczas gdy inne linie montażu Airbusa będą ostatecznie produkować A321XLR, aby wypełnić duży portfel zamówień klientów na ten samolot, Hamburg został wybrany do "pilotowania" nowego wariantu w rozpoczęciu produkcji seryjnej. Zaczyna się ona od trzech samolotów przeznaczonych do lotów technicznych, które są obecnie na różnych etapach montażu końcowego.
- Dla rodziny A321 rozpoczęliśmy wszystkie główne wersje właśnie w Hamburgu. Naszym zamiarem jest budowanie tych samolotów również w innych zakładach. Obecnie jesteśmy na drodze do tego, aby również A321XLR były dostarczane z innych linii montażu końcowego. Jest więc na pewno ważne, aby wszystkie zespoły uczyły się na doświadczeniach z Hamburga, abyśmy mogli przenieść tę wiedzę do innych zakładów. To samo robimy z kabiną Airspace rodziny A320, którą także zainicjowaliśmy w Hamburgu - powiedział Michael Menking, szef programu rodziny A320.
Z czterech linii montażowych rodziny A320 w Hamburgu, ta która jest odpowiedzialna za pierwszego A321XLR jest określana jako "FAL Line 2", która znajduje się wewnątrz budynku o nazwie "Hangar-9". Kolejne dwa samoloty rozwojowe A321XLR - MSN11058 i MSN11080 - będą w odpowiednim czasie przygotowywane do końcowego etapu montażu z tej samej linii produkcyjnej.
Kolejne krokiNastępnie MSN11000 przejdzie do tzw. grupy roboczej, która zajmie się instalacją zaawansowanego zestawu oprzyrządowania do prób w locie (FTI), po czym nastąpi montaż silników CFM LEAP i ich gondoli. Kolejnym krokiem będzie test silników, podobnie jak mechanizmu wciągania podwozia i owiewki drzwi, po czym nastąpi ogólna kontrola jakości samolotu.
Kolejny etap produkcji - malowanie zewnętrzne samolotu - jest "wisienką na torcie", tuż przed przekazaniem samolotu zespołom testowym, które uruchomią i przeprowadzą serię prób naziemnych wszystkich systemów, kontroli lotu, silników i APU. Następnie, gdy wszystko będzie w porządku, przeprowadzą kołowanie i pierwszy lot A321XLR, który odbędzie się w przyszłym roku.
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasyNowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Do tej pory Airbus sprzedał ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR.