Nowy samolot transportowy Airbusa, BelugaXL, opuścił w tym miesiącu hangar montażowy w Tuluzie (Francja). To największy jak dotąd samolot tego typu, zaprojektowany i zbudowany w oparciu o model odrzutowca Airbus A330.
Po oddaniu frachtowca, flota samolotów nowej generacji typu BelugaXL zostanie wykorzystana do transportu ukończonych części maszyn producenta Airbus między europejskimi zakładami produkcyjnymi firmy a końcowymi liniami montażowymi we Francji, Niemczech i Hiszpanii.
Niepodobny do A330
BelugaXL jest jednym z największych powstałych samolotów transportowych. Z wybrzuszonym górnym kadłubem i ogromną przestrzenią ładunkową BelugaXL nie przypomina powiększonej, aerodynamicznej wersji Airbusa A330-200, od którego pochodzi. – A330 to fundament dla BelugaXL – powiedział Bertrand George, szef programu BelugaXL. – Jednak do tego projektu wprowadzono wiele zmian, a później je przetestowano. Przekształcenie istniejącego produktu w super transportowiec nie jest prostym zadaniem – dodał.
Przewiduje się, że BelugaXL zacznie latać do połowy 2018 roku. – Cały zespół nie może się już doczekać pierwszego lotu i, oczywiście, „śmiejącej” miny samolotu – stwierdził szef programu BelugaXL, odnosząc się do uśmiechu, który zostanie namalowany na "twarzy" frachtowca. To wybrany z sześciu, zwycięski projekt malowania, zaprezentowanego pracownikom Airbusa podczas głosowania na początku 2017 roku.
Teraz wielomiesięczne testy
Zanim jednak dojdzie do pierwszego startu samolotu, zostanie on poddany wielomiesięcznej serii testów po zainstalowaniu dwóch silników odrzutowych, dzięki czemu każdy z systemów BelugaXL będzie działał zgodnie z przeznaczeniem. Testy systemów odbywają się równolegle w symulatorach lotów i laboratoriach w Tuluzie i Hamburgu. Airbus wykorzystuje również podnośniki hydrauliczne do symulacji obciążeń lotniczych na pełnych kopiach konkretnych połączeń pomiędzy górną komorą i dolnym kadłubem A330. – Dane z tych testów zostaną wykorzystane do przygotowania samolotu do lotu, a następnie do uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i zdatności do lotu samolotu – dodał Bertrand George.
Podczas gdy pierwszy kompletny BelugaXL wchodzi w fazę testów, drugi Airbus A330, który ma zostać przekształcony w BelugaXL, dotarł zgodnie z planem do Tuluzy, aby rozpocząć proces integracji. Dzięki doświadczeniu nabytemu przy realizacji pierwszej maszyny, czas montażu dla drugiego samolotu ma być o dwa miesiące krótszy.
Program BelugaXL został uruchomiony w listopadzie 2014 roku, by zaspokoić rosnące potrzeby transportowe Airbusa. O 6 m dłuższy, 1 m szerszy i o udźwigu ładunku o 6 ton większym niż wersja BelugaST, którą zastępuje, BelugaXL będzie w stanie przewozić jednocześnie oba skrzydła odrzutowca A350 XWB zamiast pojedynczego skrzydła, które jest obecnie na BelugaST. Docelowo w usługi Airbusa ma wejść pięć maszyn typu BelugaXL.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.