Program CPK zakłada budowę 1300 km nowych linii kolejowych. – Obecnie jesteśmy na etapie opracowywania planu, który zostanie zawarty w programie wieloletnim – mówi Piotr Malepszak, odpowiedzialny w spółce Centralny Port Komunikacyjny za budowę infrastruktury kolejowej i drogowej.
Jak przypomina
Piotr Malepszak, członek
zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny, na koniec 2018 roku w Polsce łączna długość nowych dróg ekspresowych i autostrad wybudowanych po 1989 roku przekroczyła 3700 kilometrów. – Jeśli chcemy realnie myśleć o rozwoju kolei i zwiększyć udział tego transportu w łącznej liczbie przewożonych towarów i osób, to musimy myśleć o nowej infrastrukturze kolejowej – podkreśla.
Nowe linie kolejowe muszą, po pierwsze, scalić kolejową sieć komunikacyjną, w której kształcie wciąż są zaległości
sięgające czasów zaborów. – Rozwój sieci da nowy impuls dla przewozów zarówno dalekobieżnych, jak i aglomeracyjnych, i regionalnych – mówi członek zarządu CPK. Nowe linie to także separacja ruchu kolejowego dla pociągów towarowych, co ułatwi logistykę i umożliwi podniesienie prędkości handlowej pociągów.
Program CPK zakłada budowę 1300 km nowych linii kolejowych. – Obecnie jesteśmy na etapie opracowywania planu, który zostanie zawarty w programie wieloletnim – informuje Malepszak. To kluczowy element, pozwalający myśleć o wzroście udziału kolei w rynku przewozów. Nie można też zapominać o późniejszym właściwym utrzymaniu infrastruktury kolejowej, która zostanie zbudowana lub zmodernizowana.
Na rozbudowę sieci kolejowej przebiegającej przez CPK potrzeba
ok. 40 mld zł. Rząd zakłada, że zatwierdzone projekty będą dofinansowane głównie ze środków unijnych. – Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław oraz linia Łódź – Poznań znalazły się w projekcie nowego rozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (tzw. Conecting Europe Facility”) – mówił pełnomocnik ds. budowy CPK, Mikołaj Wild.