Decyzją rady nadzorczej obowiązki prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny pełni od dziś Piotr Malepszak. Spółka zapewnia, że przygotowania do budowy CPK są kontynuowane i będą nabierały tempa
Piotr Malepszak zasiada w zarządzie spółki CPK od 1 grudnia ubiegłego roku, odpowiadając za część kolejową inwestycji. Po tym, jak rada nadzorcza powierzyła mu dziś obowiązki prezesa, Piotr Malepszak kieruje pracami zarządu CPK i przewodniczy jego zebraniom, a także reprezentuje spółkę na zewnątrz. Rada nadzorcza CPK rozpocznie wkrótce procedurę wyboru nowego prezesa.
Z dniem 19 lutego, z przyczyn osobistych z funkcji prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny
zrezygnował Jacek Bartosiak. Decyzje w spółce CPK są obecnie podejmowane przez zarząd w składzie trzyosobowym. Oprócz p.o. prezesa Piotra Malepszaka w zarządzie znajdują się: Dariusz Sawicki odpowiedzialny za część lotniskową i Michał Wrona, w którego gestii są kwestie finansowe.
Piotr Malepszak to ceniony w branży kolejowej fachowiec. Do spółki CPK przyszedł z Kolei Dolnośląskich, w których od stycznia 2017 r. był członkiem zarządu. Wcześniej, od 2008 roku pracował, w PKP Polskich Liniach Kolejowych, gdzie pełnił funkcję m.in. dyrektora biura i pełnomocnika zarządu ds. rewitalizacji linii kolejowych.
Na początku lutego Piotr Malepszak podkreślał w rozmowie z Rynkiem Lotnniczym, że jeśli chcemy realnie myśleć o rozwoju kolei i zwiększyć udział tego transportu w łącznej liczbie przewożonych towarów i osób, to musimy rozmawiać o nowej infrastrukturze kolejowej.
– Rozwój sieci da nowy impuls dla przewozów zarówno dalekobieżnych, jak i aglomeracyjnych, i regionalnych – podkreślał. Kwestie sposobu budowy nowych linii kolejowych oraz prowadzenia inwestycji przedstawił w obszernej rozmowie z Rynkiem Kolejowym w połowie ubiegłego roku. – Zakończenie prac musi się kończyć nowymi, wyższymi parametrami infrastruktury. Taki jest podstawowy cel tych prac. Trzeba jednak zupełnie zmienić myślenie, które musi być skierowane
nie na wydatkowanie pieniędzy jako cel sam w sobie, ale właśnie na efekty, jakie chcemy uzyskać – wyjaśniał.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy i kolejowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwał do 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia kolejowe na terenie kraju, które umożliwią przejazd pociągiem między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury, inwestycja umożliwi stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.