M700 Fury będzie najszybszym w historii Piper Aircraft jednosilnikowym samolotem turbośmigłowym. Piper Aircraft zapewnia, że ulepszony silnik gwarantuje wzrost maksymalnej prędkości przelotowej do ponad 555 km/h, a osiągi w porównaniu do poprzednika (M600) zwiększyły się o 34 proc.
Piper Aviation to amerykańska firma, zajmująca się produkcją samolotów dla lotnictwa ogólnego (ang. general aviation) od 87 lat. We wtorek (6 lutego) producent małych statków powietrznych poinformował, że na rynku pojawi się nowy samolot – M700, który będzie najszybszym w historii jednosilnikowym, turbośmigłowym samolotem na świecie.
M700 Fury będzie samolotem nowej generacji, który znacząco przewyższy osiągami samoloty tego segmentu rynku, albowiem maksymalna prędkość przelotowa turbinowego samolotu. Wyposażony zostanie w ulepszony silnik Pratt&Whitney PT6A-52, wyniesie ponad 301 węzłów (550 km/h). Zasięg samolotu wzrośnie do 1 149 mil morskich (1 849 kilometrów). Jeśli M700 będzie leciał z normalną prędkością, samolot będzie mógł pokonać na jednym tankowaniu 1 424 mile morskie (2 637 kilometrów). Maksymalna masa startowa nowego samolotu wynosić będzie 2 721 kilogramów.
W porównaniu z M600 wydajność wznoszenia „Furii” wzrośnie o 32 proc., maszyna ma wznosić się 2 048 stóp na minutę. Wysokość przelotowa (25 000 stóp) zostanie osiągnięta w 13,9 minuty, o 34 proc. szybciej niż w przypadku samolotu wcześniejszej generacji, po pokonaniu zaledwie dystansu 100 kilometrów. – M700 Fury to niezwykle wydajny samolot, który zapewnia naszym klientom wrażenia z lotu oparte na osiągach i ekonomii, jakiej nigdy wcześniej nie widziano. M700 łączy w sobie moc, osiągi i najbardziej zaawansowane dostępne obecnie środki bezpieczeństwa, a także ogólną propozycję wartości, która jest niezwykle przekonująca zarówno dla prywatnych użytkowników, jak i działów lotniczych w korporacjach – powiedział prezes i dyrektor generalny Piper, John Calcagno. Aby płatowiec mógł cechować się lepszymi osiągami, konieczne było przeprojektowanie komory dolotowej, zamontowanie nowych zespołów mocowań silnika i ulepszenie komina wydechowego.
Amerykański producent oczekuje, że certyfikacja „Furii” w Stanach Zjednoczonych powinna nastąpić pod koniec pierwszego kwartału br. Dostawy ulepszonego samolotu powinny rozpocząć się w połowie 2024 roku. Regulatorzy lotniczy w Brazylii, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, jak i Unii Europejskiej (Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) powinni certyfikować samoloty w drugiej połowie roku. Piper Aviation oczekuje, że dostawy w tych krajach rozpoczną się przed końcem bieżącego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.