PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej za ponad 15 mln zł, która pozwoli odbudować linię kolejową nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia przez Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.
Szybciej do PyrzowicLinia kolejowa na odcinku Zawiercie – Tarnowskie Góry ma tworzyć dobre warunki dla połączeń Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach i Zawierciem. Dojazd do portu lotniczego będzie możliwy od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. Orientacyjny czas przejazdu na lotnisko z Tarnowskich Gór to ok. 17 minut natomiast z Zawiercia ok. 23 minuty. Linia, na którą szykowana jest dokumentacja, będzie również bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice.
Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). PKP Polskie Linie Kolejowe planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś. Wartość przygotowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego to ok.15,2 mln zł (netto). Termin zakończenia prac projektowych szacowany jest na III kwartał 2019 roku.
Wykonawcą projektu: Egis PolandDo przetargu, który spółka PKP ogłosiła w sierpniu,
zgłosiło się pięć podmiotów. Wówczas PKP PLK podawały, iż budżet zamówienia równy jest 35,3 mln zł brutto; nikt nie przekroczył tej kwoty. Najtańszą ofertę przedstawiła spółka Mosty Katowice (13,6 mln zł brutto). Najkorzystniejszą uznano propozycję spółki Egis Poland, która opiewała na ponad 18,7 mln złotych brutto. Oprócz wymienionych firm w przetargu wzięły też udział: konsorcjum BBF, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering i Architecture, a także ELKOL i konsorcjum TPF – jednak ich ofertę odrzucono z powodu rażąco niskiej ceny; PLK poprosiła oferenta o wyjaśnienia w tej sprawie, ale okazały się niewystarczające.
– Projekty Krajowego Programu Kolejowego otwierają nowe możliwości połączeń kolejowych. Oznacza to sprawniejsze podróże dalekobieżne oraz wygodniejsze dojazdy mieszkańców w regionie. Przebudowa linii Zawiercie – Tarnowskie Góry to także lepsza obsługa dla przewozów towarowych obsługujących port lotniczy MPL Katowice – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Na odcinku Tarnowskie Góry – Mierzęcice Zawierciańskie linia jest nieczynna od 1992 roku, natomiast na odcinku Mierzęcice Zawierciańskie – Siewierz – od 2009 roku. Aktualnie eksploatowany jest 5 km odcinek w stacji Tarnowskie Góry oraz 15 km odcinek Siewierz – Zawiercie tylko dla ruchu towarowego.
Nowe przystanki
Zakres projektu obejmuje budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba. PKP Polskie Linie Kolejowe planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.
Projekt pn.: „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” planowany jest do realizacji w ramach zadania „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności”. Linia nr 182 łącząca Zawiercie z Tarnowskimi Górami jest linią o znaczeniu lokalnym, jednotorową i niezelektryfikowaną, przystosowaną do obsługi pociągów z prędkością 80 km/h.