PKP Intercity zamierza uruchomić bezpośrednie połączenia z Łodzi Fabrycznej na stołeczne lotnisko im. Fryderyka Chopina. Planowane są co najmniej cztery pary pociągów w ciągu doby, a pasażerów mają przewieźć składy Dart wyprodukowane przez Pesę.
Budowa przystanku kolejowego Warszawa Lotnisko Chopina była jedną z ważniejszych inwestycji kolejowy realizowanych z myślą o Euro 2012. Budowę udało się z sukcesem zakończyć w terminie, ale dopiero po trzech latach i po przebudowie lotniskowego terminala podróżni zyskali wygodny dostęp do lotniska. Przez lata trasę obsługiwały jednak tylko Koleje Mazowieckie i warszawska SKM, a większość pasażerów i tak wysiadała przy służewieckim zagłębiu biurowym. Teraz ma to się zmienić. PKP Intercity chce wjechać na Lotnisko Chopina
PKP Intercity złożyło wnioski do PKP Polskich Linii Kolejowych o przydzielenie tras pociągów na Lotnisko Chopina w Warszawie i stację Warszawa Służewiec. Przewoźnik planuje uruchomienie kilku par połączeń, głównie relacji Łódź Fabryczna – Lotnisko Chopina, obsługiwanych pociągami Pesa Dart. – O szczegółach planowanych połączeń oraz ofercie na przejazdy będziemy mogli informować dopiero po przydzieleniu tras pociągów przez PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy przewoźnika.
Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że trasę od nowego rozkładu jazdy obsłużą co najmniej 4 pary pociągów w relacji bezpośredniej, a możliwe są także dodatkowe połączenia rozpoczynające się poza Łodzią Fabryczną. Te ruszające z Łodzi Fabrycznej zatrzymają się także na Łódzkim Widzewie, w Koluszkach, Skierniewicach, Żyrardowie i na Służewcu. Godziny przyjazdów i odjazdów mają być zgrane z falami przylotowymi i wylotowymi na lotnisku.
Przedstawiciel biura prasowego PKP PLK zapewnił nas, że taki wniosek został rzeczywiście przez PKP Intercity złożony, ale zarządcę infrastruktury w trakcie konstruowania rocznego rozkładu jazdy obowiązuje tajemnica handlowa.
– PKP Intercity nieustannie pracuje nad tym, aby polepszać swoją ofertę i rozbudowywać siatkę połączeń, wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych. W tej chwili chcemy obsługiwać nowy dla nas rynek – pasażerów lotniczych, a także zapewniać dogodne połączenia z i do pracy na obszarze stacji Warszawa Służewiec, w pobliżu której znajduje się biznesowe centrum stolicy – dodaje Serbeńska.
LOT i CPK: To dobry znak na przyszłość
LOT liczy na to, że nowe połączenie sprawi, że pasażerowie z Łodzi dzięki współpracy z PKP Intercity będą częściej wybierali loty z Warszawy i to na tych najdalszych połączeniach. – Województwo łódzkie i cały region takiej możliwości dotąd nie miały, stąd bezpośrednie pociągi z nowoczesnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna do samego terminala Lotniska Chopina w Warszawie dadzą pasażerom z tego regionu nowe, ogromne możliwości podróżowania – podkreśla Jakub Panek z biura prasowego PLL LOT. Dodaje przy tym, że Lotnisko Chopina to dla LOT-u główny port przesiadkowy. – Dlatego z wielkim entuzjazmem przyjmujemy każdą inicjatywę, która ma na celu poprawę komfortu pasażerów – dodaje.
Entuzjazmu związanego z pomysłem na międzywojewódzkie połączenie do Lotniska Chopina nie kryje spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jej zdaniem takie rozwiązanie przy skoordynowaniu rozkładów jazdy z falami odlotowymi i przylotowymi LOT-u, znacząco poprawi komfort pasażerów.
– W ten sposób PKP Intercity i LOT testują na Lotnisku Chopina rozwiązanie, które na większą skalę planujemy wdrażać w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Założenia Programu Kolejowego CPK są takie, że po wybudowaniu odcinka Warszawa – CPK – Łódź, ze stolicy da się dojechać pociągiem do CPK w 15 minut, a z Łodzi w 25 minut. Kursy muszą być skoordynowane z falami lotniczymi, żeby ułatwić dojazd i skrócić czas oczekiwania – zauważa Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji w CPK.
W podobnym tonie wypowiada się zarządca lotniska. – Bardzo cieszymy się z tego połączenia, ponieważ ułatwi ono pasażerom dostanie i się podróżowanie z Lotniska Chopina. Będzie to kolejne ułatwienie dla pasażerów. To połączenie jest efektem współpracy LOT-u i PKP – opowiada Piotr Rudzki, rzecznik Polskich Portów Lotniczych, właściciela Lotniska Chopina.
Za wcześnie na rozmowy o wspólnych ofertach
Jak na razie nie mamy jednak szczegółowych informacji o ofercie PKP Intercity. Z jednej strony trudno jest oszacować potencjał Lotniska Chopina jako punktu docelowego, zaś z drugiej wyjątkowo atrakcyjny może się okazać przystanek Warszawa Służewiec – tak już zresztą było w przypadku Kolei Mazowieckich i SKM. Nie jest też łatwo przewidzieć jak mieszkańcy obu miast zareagują na brak możliwości przesiadki na Warszawie Zachodniej.
Rzeczniczka PKP Intercity stwierdza, że jest jeszcze za wcześnie, by mówić o szczegółach współpracy z LOT. Ten ostatni jest bardziej rozmowny, ale także nie chce ujawniać szczegółów. – Naszym priorytetem jest, by pasażer otrzymał jak najlepszy produkt zachęcający go do korzystania z bogatej oferty połączeń LOT-u, którą może w Polsce uzupełnić połączeniami kolejowymi PKP Intercity. Idealnym przykładem takiej trasy jest np. Warszawa – Łódź – zauważa Panek. – Jesteśmy przekonani, że ścisła współpraca narodowych przewoźników: lotniczego i kolejowego jest niezbędna, by projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego został zrealizowany z pełnym sukcesem oraz w jak najkrótszym czasie – podsumowuje przedstawiciel LOT.
Łódź: To nie jest dobra informacja
Nie każdy jednak będzie z nowego połączenia zadowolony. Wydaje się, że najwięcej do stracenia ma łódzkie lotnisko. – Nie ma co ukrywać, że nie jest to dobra informacja dla łódzkiego lotniska, które w ostatnim czasie podjęło z sukcesem intensywne wysiłki na rzecz zatrzymania trendu spadkowego w liczbie obsługiwanych pasażerów. Jedną z przyczyn kryzysu na tym lotnisku była poprawa drogowego i kolejowego dostępu z Warszawą oraz Modlinem, które to porty przyciągają bardzo bogatą ofertą licznych przewoźników – zauważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
– Bezpośrednie połączenie z lotniskiem Chopina, które zanotowało w 2018 roku ponad 20-proc. wzrost ruchu czarterowego, może spowodować w Łodzi mniejsze zainteresowanie tym segmentem podróży, a to w tym obszarze władze portu upatrywały największego potencjału do odbicia w statystykach – dodaje.
Niezależnie od tego jak potoczą się dalsze losy tego projektu, warto odnotować chęć współdziałania pomiędzy LOT a PKP Intercity. Współpraca tych dwóch przewoźników wydaje się naturalna, ale przez ostatnie lata nie udało się zbudować wspólnej oferty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.