Rynek-Lotniczy.pl/ Dziennik Gazeta Prawna/ Defence24.pl
Podziel się ze znajomymi:
PRAWO I POLITYKA
fot. Wikipedia
Rok 2019, mimo rosnącego budżetu armii, będzie najprawdopodobniej czasem, w którym nie zostanie podjętych zbyt wiele wiążących decyzji o zakupach. Jednym z wyjątków będzie pozyskanie śmigłowców AW 101 produkowanych w Świdniku.
Najpewniejsze śmigłowce dla marynarki
Wedle doniesień Dziennika Gazety Prawnej najpewniejszym tegorocznym zakupem jest nabycie czterech helikopterów do zwalczania okrętów podwodnych. Chodzi o AW101 produkowane przez włoski koncern Leonardo, który jest właścicielem PZL Świdnik. Rozmowy z producentem są zaawansowane. Wiadomo, że obie strony doszły do porozumienia co do offsetu. Jak jest to istotne, pokazuje historia francuskich Caracali. Kontrakt nie doszedł do skutku właśnie ze względu na offset, który poróżnił kontrahentów. Ministerstwo wyda na AW101 około 2 mld złotych.
Mniej kosztować będzie ewentualne nabycie produkowanych z Mielcu Black Hawków. Jest to jednak i mniej pewna transakcja. Maszyny dla sił specjalnych nie są obecnie przedmiotem żadnego postępowania przetargowego, choć o potrzebie pozyskania śmigłowców dla „specjalsów” mówi się od lat. Jak DGP odniósł jeden z rozmówców z obozu władzy, zakup mógłby zostać zrealizowany w 2019 r. w procedurze pilnej potrzeby operacyjnej.
Kruk i Harpia – raczej „nieloty” w 2019 r.
Programy Kruk – pozyskania śmigłowców bojowych, oraz Harpia – który ma na celu wprowadzenie do naszych sił zbrojnych wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji, mogą się w rozpoczętym właśnie roku spodziewać co najwyżej deklaracji wyboru bez podpisania umów.
W ramach programu Kruk planowane jest pozyskanie co najmniej 32 śmigłowców uderzeniowych. Z kolei program Harpia ma na celu wprowadzenie następcy maszyn MiG-29 i Su-22. Do analizy rynku w zakresie wielozadaniowego samolotu bojowego zgłosiło się pięć podmiotów. Saab, Lockheed Martin, Leonardo i Boeing to międzynarodowe koncerny, będące producentami samolotów wielozadaniowych. Z kolei firma Fights-On Logistics uczestniczyła w procesie wdrożenia maszyn F-16 w Polsce i obecnie oferuje swoje usługi m.in. związane z wprowadzaniem do służby i późniejszym wsparciem eksploatacji myśliwców.
Jednak ani Kruk, ani Harpia nie są obecnie priorytetem dla władz. – Obawiam się, że ten rok znów będzie rokiem FAK, czyli fazy analityczno-koncepcyjnej – powiedział DGP wojskowy związany z zakupami i będący w służbie. – W tym jesteśmy najlepsi na świecie – podsumował.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.