PLAY Airlines zmieniają strategię, albowiem realizacja operacji transatlantyckich w formule niskokosztowej jest dla islandzkiego przewoźnika nieopłacalna. Następca WOW Air zamierza skupić się na obsłudze lotów na południe Europy, zakładając spółkę-córkę na Malcie, co pozwoli obniżyć koszty operacyjne.
Realizacja przystępnych cenowo lotów do Ameryki Północnej jest trudna i wymagająca. Na takiej praktyce poległy już islandzkie linie lotnicze WOW Air, których biznes plan opierał się na przewozie pasażerów między Starym Kontynentem a Stanami Zjednoczonymi lub Kanadą przez port w Keflavíku, jak i Norwegian.
Schedę po upadłym przewoźniku na Islandii przejęły PLAY Airlines, których plan na działalność był podobny, jak w przypadku poprzednika, lecz różnił się w jednej kwestii, stricte operacyjnej – rejsy wykonują wąskokadłubowe A321ceo/neo, a nie leciwe A330, których ekonomika nie pozwala na rentowną działalność.
Rozwój islandzkiego start-up’u był dynamiczny – linie szybko otworzyły szereg tras do kontynentalnej Europy, jak i na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych i Kanady. Przewoźnik łączy Keflavik z Baltimore, Bostonem, Nowym Jorkiem (Stewart), i Waszyngtonem, oraz z kanadyjskim Hamilton (aglomeracja Toronto). Oferta cenowa lotów do USA była więcej niż atrakcyjna. Z Berlina czy Pragi bilet na podróż tam i z powrotem można było kupić nawet za 1 200 złotych.
Nowy zarząd PLAY Airlines zmieni strategię działalności niskokosztowego przewoźnika, gdyż północnoamerykańskie operacje nadszarpują finanse linii lotniczych, doprowadzając do odnotowywania strat, a nie pożądanych zysków. Operator skupi się na realizacji lotów na południe Europy, m.in. na Maderę oraz Wyspy Kanaryjskie, które mają być perspektywiczne i lukratywne. Z kolei w zimie część samolotów wynajęta została linie GlobalX z Miami.
Aby poprawić wyniki operacyjno-finansowe, linie PLAY założą spółkę-córkę na Malcie. Maltański certyfikat operatora lotniczego ma pomóc obniżyć koszty stałe. W rejestrze wyspy na Morzu Śródziemnym wpisane zostaną trzy lub cztery samoloty. Pierwszy airbus o wąskim kadłubie do nowej bazy na Teneryfie powinien trafić wiosną 2025 roku. Maszyna będzie realizować loty do Keflavíku i Akureyri. Sześć/siedem samolotów w dalszym ciągu pozostanie na Islandii, realizując zredukowany program lotów do USA i kontynentalnej Europy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.