Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: 877 tys. pasażerów w maju. 10 mln do końca roku realne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
PLL LOT: 877 tys. pasażerów w maju. 10 mln do końca roku realne?
fot. Piotr Bożyk
PLL LOT przewiózł w tym roku już niemal 3,7 mln pasażerów. Do końca roku ma być ich ponad 10 mln pasażerów, a zatem więcej niż w rekordowym jak dotąd roku 2019. Pasażerów szybko pozyskuje także Ryanair i Wizzair. Coraz większe część rynku jest obsługiwana przez tych trzech przewoźników, ale i różnice pomiędzy nimi znacząco rosną.

W maju 2023 r. LOT przewiózł ponad 877 tys. pasażerów i wykonał ponad 9 tys. operacji. To oczywiście najlepszy miesiąc od początku roku, a kolejne w szczycie sezonu letniego powinny przynieść jeszcze większe przewozy. Łącznie od początku roku narodowy przewoźnik przewiózł 3,66 mln pasażerów. 

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w tym roku LOT chciałby przebić wyniki z rekordowego roku 2019, a więc przewieźć ponad 10 mln osób. To zadanie wydaje się trudne, ale realne do wykonania. – Oferujemy w sezonie letnim loty do ponad 100 destynacji, a plany na bieżący rok zakładają obsłużenie ponad 10 mln pasażerów – mówił w maju Michał Fijoł, obecnie prezes a wówczas członek zarządu PLL LOT ds. handlowych. W marcu przewoźnik tłumaczył zaś, że prognozy na ten rok są pozytywne a zaciągnięta w czasie pandemii pożyczka będzie spłacana.



– Stale wzmacniamy connectivity w Warszawie i dodajemy częstotliwości na trasach europejskich. Możemy obecnie powiedzieć, że nasza siatka jest zbilansowana. Obecnie notujemy wysoki poziom wypełnienia szczególnie na lotach długodystansowych – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy przewoźnika. Dodaje przy tym, że tradycyjnie już świetne wyniki notują połączenia do Korei zarówno te z Warszawy jak i Budapesztu oraz trasy transatlantyckie.

PLL LOT wychodzi z pandemii

W roku 2022 PLL LOT przewiozły ok. 8 mln pasażerów, wykonał ponad 85 tys. lotów na 167 połączeniach regularnych i czarterowych. Był to wynik lepszy niż w roku 2017, ale niższa niż rekordowe 10,1 mln osób przewiezionych w roku 2019 r., czyli jeszcze przed pandemią. We wrześniu ubiegłego roku przedstawiciele PLL LOT mówili o tym, że chcieliby przekroczyć 8 mln pasażerów, ale rosyjska agresja na Ukrainę i zmiany w siatce jakie ona wywołała znacząco utrudniły prognozowanie. Ostatecznie jednak zapowiadany poziom podróżnych udało się osiągnąć.

Warto pamiętać, że w roku 2022 utrzymywały się także problemy z poprzedniego okresu – rynek azjatycki ciągle zmagał się ze skutkami pandemii a trasy na wschód zostały również dotknięte wojną Rosji z Ukrainą i zamknięciem tras przelotowych nad Syberią. Wyjątkowo dobrze wyglądały za to przewozy na trasach z Warszawy i Budapesztu do Seulu, które okazały się jednym z największych sukcesów PLL LOT w ostatnich latach.

Główną siłą napędzającą przewozy i przynoszącą przewoźnikowi aż 1/3 przychodów pozostają jednak trasy transatlantyckie. – Rynek północnoamerykański dla LOT-u zawsze będzie podstawą siatki dalekodystansowej i tym samym wielu połączeń dowozowych w kraju i regionie, i to w przypadku linii europejskich, zwłaszcza po zamknięciu Rosji i ciągłej niedostępności Chin, nie jest niczym nadzwyczajnym – mówi Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityka InSight.



W roku 2021 narodowy przewoźnik wykonał w sumie ponad 54 tys. operacji na 151 trasach, odwiedzając 109 portów lotniczych, przewożąc niemal 4,2 mln pasażerów. W roku 2021 odbudowa ruchu po pandemii nie była tak szybka jak zakładał wcześniej przewoźnik – do poziomów przedpandemicznych wróciły przewozy do USA i Kanady, udało się również zwiększyć przewozy w segmencie czarterowym, ale nadal poważne problemy były z kierunkami wschodnimi.

W całym pandemicznym roku 2020 r. LOT przewiózł niewiele ponad 3 mln pasażerów, zaś w roku 2019 było ich 10,1 mln, co dotąd jest najlepszym wynikiem w historii przewoźnika. Od roku 2010 do roku 2015 PLL LOT średnio rocznie przewoził 4,6 mln pasażerów. Dopiero od roku 2016 zaczęło ich szybko przybywać. W 2017 przewoźnik zbliżył się do 7 mln, w 2018 do 9 mln osób.

Warto także pamiętać, że dane podawane przez przewoźnika opierają się na informacjach z systemu sprzedaży biletów, zaś publikowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego na danych z lotnisk. W przypadku tych ostatnich pasażerowie krajowi są więc liczeni podwójnie, co sprawia, że w zestawieniach ULC dane są nieco wyższe.

Ryanair, PLL LOT i Wizz Air zdominowali rynek

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wynika, że w 2022 r. w polskich portach lotniczych obsłużono prawie 41 mln pasażerów w ruchu regularnym i czarterowym. Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyły linie: Ryanair (13,3 mln), PLL LOT (8,5 mln), oraz Wizz Air (7,6 mln). Spośród przewoźników czarterowych najwięcej podróżnych przewieźli: Enter Air (1,3 mln), Buzz z Grupy Ryanair (1,1 mln) oraz Smartwings (815 tys.) – PLL LOT znalazł się zaś na czwartej lokacie z ponad 780 tys. pasażerów.



To co zwraca uwagę to nasilenie się w okresie wychodzenia z pandemii dominacji trzech największych przewoźników na rynku. Najszybciej pasażerów zyskuje Ryanair, który przekroczył 14 mln (w ruchu regularnym i czarterowym jako grupa), a do tego zapowiada nawet do 16 mln podróżnych w tym roku.

– Znaczący wzrost udziału rynkowego Ryanaira nie dziwi, bo linia w całej Europie odbudowuje swoją siatkę agresywnie i szybciej niż linie tradycyjne. Ponieważ Polska jest dla przewoźnika bardzo ważna (obecnie to siódmy co do wielkości rynek Ryanair i największy w Europie Środkowo-Wschodniej), to tę strategię widać także w polskich statystykach. Równocześnie wzrost udziału rynkowego Ryanaira wynika z problemów LOT-u, które są poważniejsze niż „przeciętnej” linii hubowej – LOT nie tylko wciąż ma mniej ruchu dalekodystansowego, ale stracił też bardzo ważne rynki ukraiński i rosyjski – tłumaczy Sipiński.



Warto zwrócić uwagę na ograniczenie wzrostu na krajowym rynku przez Wizz Air. – Najciekawszym wskaźnikiem jest rozjazd Ryanair i Wizz Aira – ta druga linia utrzymuje stały udział rynkowy i coraz bardziej odstaje od irlandzkiego rywala. To efekt tego, że Wizz Air w większym stopniu niż Ryanair stara się dywersyfikować rynki i szukać nowych, gdzie ma mniejszą konkurencję – np. poprzez gwałtowny rozwój oferty z Albanii i uruchomienie joint venture w Abu Zabi – na czym względnie tracą tradycyjne rynki Wizz Aira – dodaje Sipiński.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mniej lotów do Paryża z Polski. Stracą Kraków, Radom, Modlin i Poznań

Pasażer i linie lotnicze

Mniej lotów do Paryża z Polski. Stracą Kraków, Radom, Modlin i Poznań

Redakcja 24 listopada 2023

Szansa na więcej lotów do Korei Płd. Pusan nowym kierunkiem PLL LOT?

Prawo i polityka

Lubuskie: Będziemy dalej dotować loty z Zielonej Góry

Prawo i polityka

Zobacz również:

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

LOT poprawił punktualność lotów

Pasażer i linie lotnicze

LOT poprawił punktualność lotów

Mateusz Kieruzal 13 listopada 2023

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Mniej lotów do Paryża z Polski. Stracą Kraków, Radom, Modlin i Poznań

Pasażer i linie lotnicze

Mniej lotów do Paryża z Polski. Stracą Kraków, Radom, Modlin i Poznań

Redakcja 24 listopada 2023

Szansa na więcej lotów do Korei Płd. Pusan nowym kierunkiem PLL LOT?

Prawo i polityka

Lubuskie: Będziemy dalej dotować loty z Zielonej Góry

Prawo i polityka

Zobacz również:

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

LOT poprawił punktualność lotów

Pasażer i linie lotnicze

LOT poprawił punktualność lotów

Mateusz Kieruzal 13 listopada 2023

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5