Partner serwisu
Biznes i przemysł

PLL LOT: Airbus czy Embraer? Decyzja coraz bliżej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PLL LOT: Airbus czy Embraer? Decyzja coraz bliżej
Fot. Airbus Media / Embraer Media
PLL LOT nie podjął jeszcze decyzji o wyborze dostawcy samolotów regionalnych, ale zbliża się ona wielkimi krokami. Wszystko powinniśmy wiedzieć „w najbliższym czasie”. Na rozstrzygnięcie czeka także kwestia pozyskania samolotów szerokokadłubowych.

Na decyzję PLL LOT o wyborze dostawcy samolotów regionalnych czekamy już od dłuższego czasu. Pod koniec ubiegłego roku w rozmowie z portalem Money.pl Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, powiedziała, że powinna zostać ona podjęta w I kwartale tego roku.

Od tego czasu sytuacja w samym LOT się uspokoiła. Na stanowisko prezesa wrócił Michał Fijoł, a niewiele później spółka poinformowała o dobrych wynikach finansowych w roku 2024.

Pod koniec lutego w mediach ponownie pojawiła się informacja o możliwości objęcia przez Polskę udziałów w Airbusie. Elementem zacieśnienia współpracy w trudnych dla Europy czasach miałyby być także kontrakty na pozyskanie samolotów dla LOT oraz wojska. Przedstawiciel Airbusa zapowiedział wizytę nad Wisłą, a niewiele później wizytę w Warszawie potwierdziło także szefostwo Embraera. Warto pamiętać o tym, że brazylijski producent także ma ofertę dla Ministerstwa Obrony Narodowej.

– Dotychczas nie zapadły żadne rozstrzygnięcia w kwestii wyboru samolotów floty regionalnej. Proces cały czas trwa. Decyzje w zakresie floty regionalnej zapadną w najbliższym czasie – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.

Airbus czy Embraer – co z terminami dostaw?

Pod koniec lutego 2025 w rozmowie z AFP przedstawiciel PLL LOT powiedział, że dostawy nowych samolotów powinny się rozpocząć w roku 2028. To w obecnych warunkach dość napięty termin, który może być wyzwaniem. Embraer zapewnia jednak, że pierwsze samoloty mógłby dostarczyć już w 2026 r.

– Airbus ma obecnie 508 niezrealizowanych zamówień na samoloty z rodziny A220, a Embraer – 194 na samoloty E2 (ale też 162 na produkowane na tej samej linii E1). Obydwaj producenci nie mają zatem wielu wolnych slotów na szybkie dostawy, natomiast standardem przy negocjacjach zamówień są też rozmowy o terminarzu – wyjaśnia Dominik Sipiński, redaktor naczelny portalu lotniczego ch-aviation.

Zaznacza przy tym, że producent zawsze może „przestawić” istniejące zamówienia. – LOT mógłby też zacząć modernizację floty od samolotów pozyskiwanych za pośrednictwem leasingodawców, jak zrobił to z pierwszymi trzema E2. Duże zamówienia na A220 mają m.in. Air Lease Corporation, Aviation Capital Group czy Macquarie, a na E2 – Azorra i Aircastle – wskazuje na potencjalne rozwiązanie Sipiński.

O tym jak Airbus i Embraer oraz inni producenci radzili sobie w ubiegłym roku można piszemy szczegółowo w materiale pt. „Podsumowanie zamówień i dostaw samolotów w 2024”.

Co z flotą szerokokadłubową?

PLL LOT muszą przygotować się na otwarcie CPK. Do tego potrzebne będę nie tylko samoloty regionalne, ale przede wszystkim większa flota szerokokadłubowa, która pozwoli na zwiększenie ruchu tranzytowego na Lotnisku Chopina jeszcze przed otwarciem nowego hubu. Pod koniec roku Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, mówił o tym, że LOT będzie potrzebował ok. 30 samolotów szerokokadłubowych.

Tutaj jednak napotykamy na dwa bardzo duże wyzwania: jednym z nich jest tempo i harmonogram rozbudowy Lotniska Chopina, który stoi ostatnio pod znakiem zapytania. Drugim zaś ograniczona dostępność floty samolotów szerokokadłubowych – PLL LOT nie pozyskał bowiem, wszystkich planowanych jeszcze kilka lat temu Dreamlinerów, a ostatnie dwa, które były nawet w barwach LOT ostatecznie trafiły do Lufthansy.

– Coraz więcej linii wycofuje starsze Dreamlinery, więc rynek używanych samolotów tego typu rośnie, natomiast pozyskiwanie takich maszyn wiąże się z kosztami retrofitu kabiny i potencjalnych wyższych kosztów utrzymania technicznego. To na pewno atrakcyjna możliwość zwiększenia floty w krótkim terminie – LOT robił tak samo z flotą wąskoadłubową – i w obliczu braku nowych zamówień, teraz to faktycznie jedyna opcja – zaznacza Sipiński.

 Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner (niestety 5 z nich obecnie nie wozi pasażerów) oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz trzech E195-E2. LOT oczekuje na dostawę ośmiu boeingów 737 MAX 8.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Urząd Miasta Łodzi: Nasze lotnisko wciąż ma potencjał

Infrastruktura i lotniska

Urząd Miasta Łodzi: Nasze lotnisko wciąż ma potencjał

Roman Czubiński 11 marca 2025

Budimex: Branża budowlana popiera decyzję o wykluczeniu firm spoza UE

Infrastruktura i lotniska

Lemos (Embraer): Polskie wojsko potrzebuje takiego samolotu jak C-390

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Dwa B787 Dreamliner dla Lufthansa. Miały trafić do LOT

Infrastruktura i lotniska

Dwa B787 Dreamliner dla Lufthansa. Miały trafić do LOT

Mateusz Kieruzal 10 marca 2025

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Pasażer i linie lotnicze

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Mateusz Kieruzal 03 marca 2025

LOT „zwiększył” hałas na Heathrow 

Pasażer i linie lotnicze

LOT „zwiększył” hałas na Heathrow 

Mateusz Kieruzal 07 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Urząd Miasta Łodzi: Nasze lotnisko wciąż ma potencjał

Infrastruktura i lotniska

Urząd Miasta Łodzi: Nasze lotnisko wciąż ma potencjał

Roman Czubiński 11 marca 2025

Budimex: Branża budowlana popiera decyzję o wykluczeniu firm spoza UE

Infrastruktura i lotniska

Lemos (Embraer): Polskie wojsko potrzebuje takiego samolotu jak C-390

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Dwa B787 Dreamliner dla Lufthansa. Miały trafić do LOT

Infrastruktura i lotniska

Dwa B787 Dreamliner dla Lufthansa. Miały trafić do LOT

Mateusz Kieruzal 10 marca 2025

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Pasażer i linie lotnicze

Używane B787 Dreamliner dla PLL LOT?

Mateusz Kieruzal 03 marca 2025

LOT „zwiększył” hałas na Heathrow 

Pasażer i linie lotnicze

LOT „zwiększył” hałas na Heathrow 

Mateusz Kieruzal 07 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5