Partner serwisu
Biznes i przemysł

PLL LOT: Pierwszy rejs trasą polarną z Tokio do Warszawy

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
18-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy / PLL LOT

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PLL LOT: Pierwszy rejs trasą polarną z Tokio do Warszawy
fot. Piotr Bożyk
Dreamliner PLL LOT wykonał pierwszy rejs trasą polarną z Tokio do Warszawy. Przy wyborze tej trasy, czas lotu z Tokio do Warszawy ulegnie skróceniu o około 1,5 godziny oraz umożliwi zabranie dodatkowego frachtu. Rozszerzenie certyfikatu otwiera również możliwość uruchomienia nowych, wcześniej niedostępnych połączeń – np. bezpośrednich rejsów do Honolulu na Hawajach.

Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymały decyzję ULC o zmianie w części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, polegającej na rozszerzeniu obszaru prowadzenia operacji o północną strefę polarną oraz o zwiększeniu ETOPS ze 180 do 207 minut dla samolotów typu Boeing B787-8 oraz B-787-9. W praktyce oznacza to, że Dreamlinery PLL LOT mogą wykonywać rejsy nad biegunem północnym, a dzięki zwiększonemu ETOPS o 15% wybrać trasę bardziej ekonomiczną z dogodnymi lotniskami zapasowymi. Przy wyborze tej trasy, czas lotu z Tokio do Warszawy ulegnie skróceniu o około 1,5 godziny, co przekłada się na znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz możliwość zabrania większej ilości frachtu. Warto pamiętać o tym, że wojna w Ukrainie oznaczała zamknięcie możliwości prowadzenia lotów nad Syberią, co doprowadziło do znacznego wydłużenia tras – PLL LOT był jedną z linii, która na tych zmianach mocno ucierpiała. 

Rozszerzenie certyfikatu otwiera również możliwość uruchomienia nowych, wcześniej niedostępnych połączeń – np. bezpośrednich rejsów do Honolulu na Hawajach.

Trasa ta ma jednak swoje ograniczenia – możliwość wykonania lotu tę trasą uzależniona jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej, czy łączność radiową. Przygotowania do wdrożenia takich operacji były poprzedzone kilkumiesięczną pracą zespołu, który na podstawie przepisów EASA musiał wprowadzić wiele działań. Między innymi należało dokonać zmian we wszystkich częściach Instrukcji Operacyjnej. Należało również przygotować nowe procedury i dokumenty, wyszkolić dyspozytorów lotniczych, pilotów i członków personelu pokładowego.


Ponadto zespół odpowiedzialny za program do planowania lotów dokonał niezbędnych zmian w oprogramowaniu, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie nowej trasy połączeń. Konieczny był również zakup dodatkowego wyposażenia samolotu, jakim jest polarny zestaw przetrwania, zawierający m.in. kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów czy piłę do lodu.

Warto zauważyć, że samoloty LOT-u już w latach 80-tych latały trasą polarną. Mimo dość prymitywnego wyposażenia nawigacyjnego samolotów typu IL-62M, dzięki wybitnemu zespołowi PLL LOT i nawigatorów, w których gronie znajdował się m.in. Edward Makula, możliwe były do wykonania tzw. rejsy rybackie przewożące pracowników Dalmoru do Anchorage na Alasce. Zmieniły się czasy, wyposażenie samolotów oraz przepisy i LOT ponownie wraca do grona kilku linii lotniczych mających możliwość wykonywania operacji polarnych. Trasa nad biegunem północnym ma być kolejnym krokiem w rozwoju PLL LOT i zwiększaniu obecności przewoźnika na globalnym na rynku lotniczym.

Pierwszy rejs wystartował 17 czerwiec z Tokio do Warszawy. W składzie pierwszej załogi znaleźli się CPT Krzysztof Smyk, CPT Piotr Wiliński i FO Cezary Józko. Przelot odbył się bez problemów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

LOT poprawił punktualność lotów

Pasażer i linie lotnicze

LOT poprawił punktualność lotów

Mateusz Kieruzal 13 listopada 2023

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Zobacz również:

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

LOT poprawił punktualność lotów

Pasażer i linie lotnicze

LOT poprawił punktualność lotów

Mateusz Kieruzal 13 listopada 2023

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5