Polskie Linie Lotnicze LOT straciły 1,3 mld złotych w ubiegłym roku. Narodowy przewoźnik znad Wisły zamieścił 9 września w Krajowym Rejestrze Sądowym sprawozdanie finansowe za 2021 rok.
Strata operacyjna bez uwzględnienia amortyzacji zamknęła się w kwocie 1,09 mld złotych. Marża operacyjna osiągnęła natomiast minus 42,4 proc. Przychody wyniosły natomiast 3,07 mld złotych. Ich poziom był o 8 proc. niższy w odniesieniu do 2020 roku, chociaż wówczas podróżnych doliczono się mniej o ponad 30 proc. Co ciekawe, o ponad połowę wzrosły przychody uzyskane za przewóz nadbagażu.
Działalność cargo pozwoliła wygenerować 600 mln złotych. Chociaż było to mniej o 155 mln złotych, a więc ponad 20 proc. w porównaniu z 2020 rokiem, to jednak wynik był lepszy o ponad 50 proc. od uzyskanego w 2019 roku.
Ponad 4 mln pasażerów
PLL LOT przewiozły w ubiegłym roku 4,1 mln pasażerów. To więcej o 32,3 proc. w odniesieniu do 2020 roku, niemniej liczba podróżnych osiągnęła pułap 39 proc. z 2019 roku. Oferowanie było o 29 proc. wyższe aniżeli w 2020 roku, ale jednocześnie o 52 proc. mniejsze niż przed trzema laty.
Wskaźnik wypełnienia samolotów wyniósł 51,6 proc. To wynik gorszy od uzyskanego w 2020 roku, kiedy osiągnięto pułap wyższy o 6,6 punktu procentowego, a także najgorszy w całym minionym dziesięcioleciu. Narodowy przewoźnik znad Wisły zrealizował w ubiegłym roku 57 177 rejsów. To z kolei wynik o 11 proc. lepszy w porównaniu z 2020 rokiem.
Jak podkreślają PLL LOT w sprawozdaniu w 2020 roku, w obliczu bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej spółki, personelowi pokładowemu w drodze wypowiedzeń zmieniających zmniejszono wymiar etatu o 50 proc. Takie działanie było konsekwencją braku podpisania porozumienia „tarczowego” z jedynym wówczas reprezentatywnym związkiem zawodowym w tej grupie zawodowej.
Nowy regulamin wynagradzania
Na mocy nowego Regulaminu Wynagradzania podpisanego w dniu 7 grudnia 2021 roku członkowie personelu pokładowego rozpoczęli proces powrotu na pełen wymiar zatrudnienia w PLL LOT przy pensum wynoszącym 30 godzin. Od momentu powrotu do pełnego wymiaru naliczać się będą również lata pracy w warunkach szczególnych, umożliwiając pracownikom m.in. przejście na wcześniejszą emeryturę. Strony ustaliły, że pracownicy, czyli członkowie personelu pokładowego, będą mieli możliwość zawarcia porozumień zmieniających ich warunki pracy i płacy na wynikające z nowego Regulaminu Wynagradzania niezwłocznie po jego ogłoszeniu.
W ramach propozycji dla członków personelu latającego (kokpitowego) liczba gwarantowanych godzin pensum została podniesiona z 20 godzin do 27,5 godzin, bez zmiany jakichkolwiek innych warunków. Wynagrodzenie będzie nadal liczone proporcjonalnie do liczby wylatanych godzin. Dzięki temu, wraz ze stopniowym powrotem do realizowania coraz większej liczby połączeń lotniczych, wynagrodzenia pilotów wzrosną do poziomów z 2019 roku. Po uzyskaniu zgody Rady Nadzorczej PLL LOT na zawarcie porozumienia, zgodnie z przepisami prawa pracy, spółka weszła w proces zbiorowych wypowiedzeń zmieniających warunki pracy i płacy.
Narodowy przewoźnik podkreślił, że w dniu 19 stycznia 2021 roku zakończyły się konsultacje ze stroną społeczną w zakresie przeprowadzenia zwolnień grupowych. W konsekwencji w dniu 22 stycznia 2021 roku podpisano porozumienie określające zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem zwolnienia grupowego, w zakresie kryteriów ich doboru oraz możliwości dobrowolnych odejść. W dniu 31 marca 2021 roku spółka zakończyła proces zwolnień grupowych.
PLL LOT na dzień 31 grudnia 2021 roku dysponowały trzema samolotami własnymi typu Embraer 145, jednym samolotem własnym typu Embraer 175. Piętnaście odrzutowców narodowy przewoźnik wykorzystywał na podstawie umów leasingu finansowego, a 59 maszyn na podstawie umów leasingu operacyjnego.
Oczekiwanie na ostateczną wersję Fit for 55
W zakresie Ochrony Środowiska istotną rolę odgrywają inicjatywy będące wynikiem toczących się konsultacji na poziomie Unii Europejskiej. Zwłaszcza dużą rolę odegra ostateczna wersja pakietu Fit for 55. Według PLL LOT należy spodziewać się, że coraz ambitniejszy cel dekarbonizacji transportu lotniczego będzie skutkował szeregiem wyzwań, których celem ma być minimalizacja emisji CO2. Narodowy przewoźnik aktywnie poszukuje możliwości tankowania paliw zrównoważonych SAF.
Spółka prowadzi jednocześnie aktywny dialog z koordynatorami slotowymi w poszczególnych państwach, co pozwala uzgodnić większą skalę anulacji w oparciu o wciąż obowiązujące restrykcje i zminimalizować wpływ regulacji slotowych na skalę działalności. Wdrożono także szereg inicjatyw optymalizacyjnych, zakładających zmniejszenie kosztów (w szczególności kosztów stałych), poprawę efektywności oraz przychodów z taryf i przychodów dodatkowych.
Nowe podejście do zakupu paliwa i usług handlingowych
Wprowadzono nowe podejście do zakupu paliwa lotniczego, czyli odejście od zakupu paliwa „port by port” na rzecz globalnego przetargu obejmującego 90 proc. portów. Celem tych działań jest obniżenie kosztów zakupu poprzez konsolidację wolumenu paliwa lotniczego, zmniejszenie liczby dostawców (obniżenie kosztów administracyjnych), zwiększenie znaczenia spółki w portfelu dostawców. Wprowadzono także nowe podejście do zakupu usług handlingowych, polegające na odejściu od zakupu usług „port by port” na rzecz nawiązania relacji z globalnymi dostawcami usług obsługującymi kilka-, kilkanaście portów, do których operują PLL LOT.
W sierpniu 2020 roku został złożony pozew przeciwko spółce o zapłatę rat leasingowych na rzecz Aviation Capital Group (ACG). Na dzień 31 grudnia 2021 roku nie podpisano porozumienia w w/w sprawie. Skarga linii lotniczych Ryanair o pomoc dla LOT jest procedowana przed TSUE.
Wniosek o pomoc szkodową
Narodowy przewoźnik znad Wisły wystąpił w lutym bieżącego roku do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o pomoc szkodową, w związku z wyrównaniem szkód powstałych na skutek pandemii COVID-19, którego celem było przede wszystkim poinformowanie Skarbu Państwa o konieczności zabezpieczenia środków finansowych na tę pomoc. Równolegle prowadzone są z Komisją Europejską rozmowy dotyczące kalkulacji pomocy szkodowej, które będą miały wpływ na finalny wniosek o pomoc szkodową.
Nowy wniosek, po zatwierdzeniu przez organy korporacyjne, przekazany zostanie ponownie do MAP. Pomoc szkodowa stanowi, obok uzyskanej już pożyczki z Polskiego Funduszu Rozwoju i dokapitalizowania, kolejny instrument służący przeciwdziałaniu skutkom COVID-19.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.