Sieć Stay Grounded, która zrzesza organizacje ekologiczne, domaga się od władz Unii Europejskiej implementacji podatku od osób często latających. Bez podatku można byłoby odbyć wyłącznie jedną podróż lotniczą (tam i z powrotem) w roku. Z każdym kolejnym lotem podatek rósłby wykładniczo. Już szósty rejs w roku wiązałby się z podatkiem rzędu 500 euro, a dziesiąty lot to konieczność dopłaty kilku tys. euro.
Niecałe 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla emituje branża lotnicza – znacznie więcej zanieczyszczeń do atmosfery generuje m.in. przemysł tekstylny czy transport drogowy – a mimo to w społeczeństwie zakorzeniła się zmanipulowana informacja, że to lotnictwo jest największym trucicielem planety.
Zgodnie z postulatami organizacji ekologicznych podążają władze Unii Europejskiej, Paryż czy Berlin, nakładając na branżę kolejne podatki, co doprowadza unijne podmioty, w głównej mierze linie lotnicze, do utraty konkurencyjności i rentowności, a trzeba wziąć pod uwagę, że lotnictwo daje pracę setkom tysięcy osób i jest gwarantem dużych wpływów budżetowych.
Stay Grounded, czyli globalna sieć ponad 160 organizacji „ekologicznych” postuluje, aby Unia Europejska podjęła kolejne kroki, aby branża lotnicza – szybciej niż jest to planowane – zaprzestała negatywnie wpływać na środowisko naturalne. „Ekolodzy” domagają się wprowadzenia podatku od osób często latających. Wpływy budżetowe z tytułu nowego podatku miałyby trafić do specjalnego funduszu, którego jedynym celem statutowym byłoby wspieranie „zielonej” infrastruktury transportowej.
Każdy obywatel w Unii Europejskiej miałby prawo do wyłącznie jednej podróży lotniczej (tam i z powrotem) w roku, która będzie zwolniona z podatku. Danina miałaby zostać naliczana już od trzeciego lotu. Początkowa stawka bardzo progresywnego podatku wynosiłaby 50 euro. Każdy kolejny lot wiązałby się z wykładniczym wzrostem podatku: czwarty lot to dodatkowy koszt 100 euro, piąty to 200 euro, a szósty to już nawet 500 euro.
Organizacja chce, aby jeszcze wyższy podatek płaciły osoby latające na trasach długodystansowych, jak i w kabinach premium (biznes i pierwszej). Implementacja daniny miałby zmniejszyć wpływ dwutlenku węgla, który emitują samoloty, na środowisko o 20 proc. do 2028 roku, ograniczyć liczbę lotów o 25 proc., jak i zagwarantować wpływ nawet 51 mld euro rocznie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.