Partner serwisu
Prawo i polityka

Ekolodzy: Jedna podróż lotnicza w roku, za resztę wielkie podatki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ekolodzy: Jedna podróż lotnicza w roku, za resztę wielkie podatki
fot. Guillaume Périgois/PKP PLK
Sieć Stay Grounded, która zrzesza organizacje ekologiczne, domaga się od władz Unii Europejskiej implementacji podatku od osób często latających. Bez podatku można byłoby odbyć wyłącznie jedną podróż lotniczą (tam i z powrotem) w roku. Z każdym kolejnym lotem podatek rósłby wykładniczo. Już szósty rejs w roku wiązałby się z podatkiem rzędu 500 euro, a dziesiąty lot to konieczność dopłaty kilku tys. euro.

Niecałe 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla emituje branża lotnicza – znacznie więcej zanieczyszczeń do atmosfery generuje m.in. przemysł tekstylny czy transport drogowy – a mimo to w społeczeństwie zakorzeniła się zmanipulowana informacja, że to lotnictwo jest największym trucicielem planety.

Zgodnie z postulatami organizacji ekologicznych podążają władze Unii Europejskiej, Paryż czy Berlin, nakładając na branżę kolejne podatki, co doprowadza unijne podmioty, w głównej mierze linie lotnicze, do utraty konkurencyjności i rentowności, a trzeba wziąć pod uwagę, że lotnictwo daje pracę setkom tysięcy osób i jest gwarantem dużych wpływów budżetowych.

Stay Grounded, czyli globalna sieć ponad 160 organizacji „ekologicznych” postuluje, aby Unia Europejska podjęła kolejne kroki, aby branża lotnicza – szybciej niż jest to planowane – zaprzestała negatywnie wpływać na środowisko naturalne. „Ekolodzy” domagają się wprowadzenia podatku od osób często latających. Wpływy budżetowe z tytułu nowego podatku miałyby trafić do specjalnego funduszu, którego jedynym celem statutowym byłoby wspieranie „zielonej” infrastruktury transportowej.

Każdy obywatel w Unii Europejskiej miałby prawo do wyłącznie jednej podróży lotniczej (tam i z powrotem) w roku, która będzie zwolniona z podatku. Danina miałaby zostać naliczana już od trzeciego lotu. Początkowa stawka bardzo progresywnego podatku wynosiłaby 50 euro. Każdy kolejny lot wiązałby się z wykładniczym wzrostem podatku: czwarty lot to dodatkowy koszt 100 euro, piąty to 200 euro, a szósty to już nawet 500 euro.

Organizacja chce, aby jeszcze wyższy podatek płaciły osoby latające na trasach długodystansowych, jak i w kabinach premium (biznes i pierwszej). Implementacja daniny miałby zmniejszyć wpływ dwutlenku węgla, który emitują samoloty, na środowisko o 20 proc. do 2028 roku, ograniczyć liczbę lotów o 25 proc., jak i zagwarantować wpływ nawet 51 mld euro rocznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLAY zmienia strategię. „Tanie” transatlantyki nieopłacalne

Pasażer i linie lotnicze

PLAY zmienia strategię. „Tanie” transatlantyki nieopłacalne

Mateusz Kieruzal 18 października 2024

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Prawo i polityka

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Mateusz Kieruzal 16 października 2024

Finnair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Finnair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Rafał Dybiński 14 października 2024

Wrzesień z dwucyfrowymi wzrostami w Norse. Jesienią więcej czarterów

Pasażer i linie lotnicze

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Biznes i przemysł

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Roman Czubiński 12 września 2022

Raport EEA: Zachęćmy pasażerów samolotów, by wybrali KDP

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

PLAY zmienia strategię. „Tanie” transatlantyki nieopłacalne

Pasażer i linie lotnicze

PLAY zmienia strategię. „Tanie” transatlantyki nieopłacalne

Mateusz Kieruzal 18 października 2024

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Prawo i polityka

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Mateusz Kieruzal 16 października 2024

Finnair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Finnair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Rafał Dybiński 14 października 2024

Wrzesień z dwucyfrowymi wzrostami w Norse. Jesienią więcej czarterów

Pasażer i linie lotnicze

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Biznes i przemysł

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Roman Czubiński 12 września 2022

Raport EEA: Zachęćmy pasażerów samolotów, by wybrali KDP

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5