Partner serwisu
Biznes i przemysł

Podniebne śmieci problemem dla środowiska i dla linii lotniczych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ IATA

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Podniebne śmieci problemem dla środowiska i dla linii lotniczych
fot. Tomasz Śniedziewski
Każdego roku, na pokładach samolotów powstają miliony ton odpadów i jak na razie ich recycling jest dużo trudniejszy niż w przypadku odpadków powstałych na ziemi. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Lotniczych (IATA) przygląda się problemowi i apeluje do władz o pomoc w rozwiązaniu problemu. 

Chyba nie ma przesady w stwierdzeniu, że tam, gdzie są ludzie, tam również produkowane są śmieci. Kabiny samolotów, przemierzających przestrzeń powietrzną w wysokości ponad 30 tys. stóp nad ziemią, nie są wyjątkiem od tej zasady. W latach 2012-2013 IATA zleciła pilotażowe badania na lotnisku Londyn Heathrow, które ujawniły, iż podczas lotu typowy pasażer generuje 1,43 kg śmieci (jest to średnia wyliczona na podstawie lotów krótko- jak i długodystansowych). Około 23 proc. odpadów to niezjedzone posiłki oraz niewypite napoje, a kolejne 17 proc. to materiały, które mogą ulec ponownemu przetworzeniu, takie jak plastikowe butelki lub gazety. W 2018 r. ilość odpadów wyprodukowanych na pokładach samolotów wyniosła około 6,1 mln ton. 

Recycling przegrywa z bezpieczeństwem sanitarnym 

Przy tak dużej ilości produkowanych odpadów, najlepszym rozwiązaniem dla środowiska byłoby poddawanie ich procesowi powtórnego przetworzenia. Niestety, w tej kwestii branża ma często niewielkie pole do działania, co wynika z faktu obowiązywania w wielu krajach bardzo wyśrubowanych przepisów sanitarnych, mających chronić ich sektor rolny, w szczególności bezpieczeństwo roślin i zwierząt. Bieżącym przykładem może być próba ochrony przed afrykańskim pomorem świń (ASF) podejmowana przez niektóre kraje na świecie, która prowadzi do całkowitego zakazu wwozu produktów nawet z domieszką wieprzowiny. Nawet bez tak drastycznych środków zaradczych, w wielu krajach wszystkie odpady, które są wwożone na pokładach samolotów, automatycznie poddawane są procesowi spalania, co powoduje, że szanse na ich powtórne przetworzenie są bliskie zeru. 

IATA opracowała wytyczne dotyczące recyclingu odpadów powstałych na pokładach samolotów obsługujących loty międzynarodowe. Celem dokumentu jest upewnienie się, że linie lotnicze z jednej strony spełniają wymogi nawet najbardziej restrykcyjnych pod względem przyjmowanych odpadów krajów, a z drugiej strony mają wystarczające pole elastyczności, by stosować dogodne dla siebie modele operacyjne i w ich ramach wdrażać najlepsze sposoby zarządzania odpadami w branży lotniczej. 

W centrum zainteresowania produkty plastikowe 


Jak do tej pory, ponad 60 krajów wprowadziło ustawodawstwo ograniczające dopuszczalność stosowania SUP, czyli jednorazowych produktów plastikowych. Liczba oraz zasięg regulacji wzrastała rownolegle ze wzrostem zainteresowania społecznego problemem. Jak szacują naukowcy, nieprawidłowa utylizacja SUP oraz wpływ tych produktów na środowisko mórz i oceanów jest jednym z kluczowych wyzwań dla naszego społeczeństwa. Według danych National Geographic, od 1950 r. wyprodukowano łącznie 8,3 mld ton plastiku. 6,3 mld ton stało się do tej pory śmieciami. Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) szacuje, że produkcja plastiku podwoi się w ciągu przyszłych 20 lat. Jednocześnie, poziom recyclingu plastiku utrzymuje się na niskim poziomie i wynosi 30 proc. w Europie i 9 proc. w Stanach Zjednoczonych. W większości krajów rozwijających się poziom recyclingu plastiku zbliżony jest do zera. 

Choć istniejące regulacje prawne nie odnoszą się konkretnie do sektora lotniczego, fakt ich obowiązywania niesie ze sobą następstwa dla branży. Jednocześnie, dla przewoźników lotniczych zastępowanie produktów plastikowych innymi zamiennikami jest bardziej utrudnione niż dla innych przedsiębiorców. Produkty, które pojawiają się na pokładach samolotów, muszą spełnić nie tylko kryteria ekologiczne, ale także kryteria dostępności, przystępności cenowej, zapewnienia odpowiedniej higieny, zagwarantowania bezpieczeństwa sanitarnego produktów, bezpieczeństwa jako takiego, a także spełniać normy wagi i objętości na pokładzie. Oceniając potencjalny wpływ produktów na środowisko, należy wziąć pod uwagę także takie czynniki jak zwiększenie zużycia energii i wody niezbędnej do czyszczenia produktów, zanieczyszczenie wody w wyniku zmywania, jak również zwiększenie poziomu emisji CO2 w przypadku zwiększenia wagi produktów zabieranych na pokład samolotów, przypomina IATA. 

Branża łączy siły z KE 

W rozwiązaniu problemu odpadów powstałych podczas lotów IATA połączyła siły z Komisarzem Europejskim Karmenu Vellą, liniami Hi Fly oraz Fundacją Mirpuri, organizując 16 maja b.r. pierwszą w historii imprezę Sustainable Cabin Forum. Na spotkaniu opracowano oraz dzielono się najlepszymi sposobami rozwiązania problemu SUP oraz odpadków cateringowych. Te działania przynoszą nadzieję, na przyszłą poprawę sytuacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rzym już nie jest faworytem. Gdzie latają Polacy na city break?

Pasażer i linie lotnicze

Rzym już nie jest faworytem. Gdzie latają Polacy na city break?

inf. pras. eSky 04 lutego 2024

Emirates z wypoczynkową odzieżą w klasie biznes (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Emirates dołączają do inicjatywy na rzecz ograniczania emisji CO2

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Biznes i przemysł

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Roman Czubiński 14 sierpnia 2022

Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Rzym już nie jest faworytem. Gdzie latają Polacy na city break?

Pasażer i linie lotnicze

Rzym już nie jest faworytem. Gdzie latają Polacy na city break?

inf. pras. eSky 04 lutego 2024

Emirates z wypoczynkową odzieżą w klasie biznes (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Emirates dołączają do inicjatywy na rzecz ograniczania emisji CO2

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Biznes i przemysł

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Roman Czubiński 14 sierpnia 2022

Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5