Partner serwisu
Prawo i polityka

Podróże lotnicze tylko po zaszczepieniu się? IATA zapowiada elektroniczny paszport epidemiologiczny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Podróże lotnicze tylko po zaszczepieniu się? IATA zapowiada elektroniczny paszport epidemiologiczny
fot. Jasper, Unsplash
Po tym, gdy dostępne będą szczepionki budujące odporność przeciwko koronawirusowi, przewoźnicy będą mogli wymagać zaszczepienia się przed wejściem na pokład samolotów, mówi jeden z wpływowych prezesów linii lotniczych w branży. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) nie wyklucza tego scenariusza i ogłasza program elektronicznych paszportów epidemiologicznych IATA Travel Pass.

Dyskusja o obowiązku posiadania aktualnego szczepienia przeciwko COVID– 19 przed wejściem na pokład samolotów rozgorzała w poniedziałek, po tym gdy Alan Joyce, powszechnie szanowany i chętnie słuchany w branży lotniczej prezes linii lotniczych Qantas Airways, stwierdził w wywiadzie z CNN, że taki ruch może okazać się koniecznością.

– Czy będzie to konieczne w wypadku krajowych podróży lotniczych przekonamy się obserwując sytuację związaną z COVID– 19 na rynku. Ale z pewnością dla międzynarodowych podróżnych oraz osób wyjeżdżających za granicę wydaje nam się, że jest to konieczne – powiedział Joyce. 

Choć jak na razie szef przewoźnika z Australii jest pierwszym, który zadeklarował możliwość wprowadzenia obowiązku wymagania posiadania szczepień, to wkrótce w ślad Qantas mogą pójść inne linie lotnicze. – Po rozmowie z moimi kolegami z innych linii lotniczych z całego świata wydaje mi się, że może to stać się powszechnym wymogiem – zdradził Joyce.

To, że obowiązek posiadania aktualnego szczepienia przed lotem międzynarodowym jest jednym z możliwych scenariuszy na przyszłość, potwierdził Conrad Clifford, regionalny wiceprezydent IATA na Region Azji – Pacyfiku podczas środowego (25.11.) briefiengu dla prasy podczas Walnego Zgromadzenia Zrzeszenia.

Trzy efektywne szczepionki

Dyskusja o obowiązku szczepień przed odbyciem międzynarodowych podróży pojawia się w momencie, gdy świat stoi o krok od dysponowaniem trzema efektywnymi szczepionkami przeciwko koronawirusowi.

Na początku listopada naukowcy ogłosili sukces rewolucyjnej szczepionki przygotowywanej przez firmy Pfizer oraz BioNTech, bazującej na niestosowanej wcześniej w przypadku leczenia ludzi metodzie sekwencjonowania mRNA. Deklarowana skuteczność tego szczepienia wynosi 95 proc. Co więcej, w przypadku mutacji koronawirusa, zmiana sekwencji mRNA umożłiwia błyskawiczne stworzenie nowej, zaktualizowanej wersji szczepionki.

16 listopada, sukces opracowywanej przez siebie szczepionki ogłosiła firma Moderna. Szczepionka Moderny jest skuteczna w 94,5 proc. przypadków, czyli jej efektywność porównywana jest z produktem Pfizer oraz BioNTech. Szczepionka Moderny może być przechowywana w zwykłej lodówce w temperaturze od 2 do 8 stopni C przez okres 30 dni, co stanowi o jej ogromnej przewadze nad szczepionką firmy Pfizer, która musi być przez prawie cały czas przechowywana i transportowana w temperaturze – 70 stopni C lub niższej. Ta różnica znacznie ułatwia oraz obniża koszty transportu, choć sama cena szczepionki Moderny jest wyższa niż produktu Pfizer i BioNTech.

23 listopada sukces swojej szczepionki, opracowywanej wspólnie z Oxford University ogłosiła firma AstraZeneca. Choć deklarowana skuteczność tej szczepionki wynosi 70 proc., czyli poniżej poziomu produktów Pfizer i BioNTech oraz Moderny, to właśnie produkt AstraZeneca ma największą szansę zmienić świat, gdyż jest tani oraz może być przechowywany w normalnych lodówkach przez co najmniej sześć miesięcy. Twórcy szczepionki AstraZeneca ogłosili, że ich produkt zmniejsza ryzyko transmisji koronawirusa, co jest kluczowe w powstrzymaniu pandemii. Na razie nie ma danych pozwalających potwierdzić, czy i w jakim stopniu transmisję powstrzymują szczepionki Pfizer i BioNTech oraz Moderny.

AstraZeneca stawia na współpracę z partnerami z całego świata, pozwalającą na lokalną i masową produkcję swojej szczepionki. W tej chwili firma posiada partnerów w Indiach, Ameryce Południowej, Rosji i Tajlandii. Szacuje się, że w przyszłym roku AstraZeneca może wyprodukować 3 mld szczepionek, podczas gdy moc produkcyjna Pfizer– BioNTech szacowana jest na 1,3 mld szczepionek.

– Planujemy zaopatrzyć kraje o niskim oraz średnim dochodzie w produkt pochodzący z różnych źródeł. Naszym celem jest zrobić to w mniej więcej tym samym czasie, tak by każdy uzyskał dostęp tak szybko, jak to możliwe i w sprawiedliwy sposób – powiedział Pascal Soriot, stojący na czele firmy AstraZeneca, cytowany przez The Economist.

Szczepionki opracowane przez wszystkich trzech producentów wymagają przyjęcia dwóch dawek. To zwiększa trudność operacji zaszczepienia populacji całego świata, która to zadanie, w realizacji którego kluczową rolę będzie odgrywać branża lotnicza, coraz częściej określane jest jako największe wyzwanie logistyczne w historii ludzkości. Według naukowców, szansę na zniknięcie pandemii będzie dawało zaszczepienie 90 proc. populacji świata.

IATA Travel Pass

Podczas, gdy dostępność skutecznej szczepionki przeciwko COVID-19 oraz kwestia obowiązku jej stosowania, są w dalszym ciągu kwestiami przyszłości, dziś linie lotnicze stoją przed palącym problemem, jak przetrwać do końca pandemii. Drogę do przywrócenia popytu na podróże lotnicze IATA upatruje w poluzowaniu ograniczeń w podróżowaniu, narzucanych jednostronnie przez rządy państw, w zamian proponując ponadnarodowy standard testów na obecność koronawirusa oraz informacji o stanie zdrowia pasażerów, realizowany dzięki systemowi IATA Travel Pass.

Ten “paszport epidemiologiczny” funkcjonowałby w formie cyfrowej, dzięki czemu w przyszłości mógłby zawierać informacje o otrzymaniu szczepień. Clifford, podczas spotkania z dziennikarzami, zasugerował że system mógłby zostać również rozszerzony o aplikację track&trace.

– Dziś granice są podwójnie zamknięte. Testowanie jest pierwszym kluczem pozwalającym na wznowienie międzynarodowego podróżowania bez odbywania kwarantanny. Drugim kluczem jest infrastruktura informacyjna o globalnym zasięgu, konieczna by w bezpieczny sposób zarządzać, dzielić się i weryfikować dane testów pasażerów zgodnie z wymogami służb granicznych. To zadanie IATA Travel Pass. Wprowadzamy to rozwiązanie na rynek w najbliższych miesiącach, tak by również sprostać potrzebom różnych baniek podróżnych i korytarzy epidemiologicznych, które zaczynają funkcjonować – powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny oraz prezes IATA.

IATA Travel Pass jest obecnie w zaawansowanej fazie wdrażania. Pilotażowe testy systemu zaplanowane są na końcówkę tego roku, natomiast jego inauguracja na I kw. 2021r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5