Sondaże IBRIS dla "Rzeczpospolitej" oraz United Surveys dla serwisu money.pl jasno wskazują oczekiwania Polaków, pytanych o zasadność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Większość jest za kontynuacją projektu CPK. Spora grupa jest jednak wciąż niezdecydowana.
36,1 proc. ankietowanych w sondażu IBRIS dla "Rzeczpospolitej" opowiada się zdecydowanie za budową nowego centralnego lotniska. 22,1 proc. stwierdziło, że raczej chce kontynuacji projektu CPK. To daje w sumie 58,2 proc. odpowiedzi przychylnych inwestycji.
W przypadku drugiej strony uzbierało się 15,2 proc. zdecydowanych przeciwników budowy nowego centralnego lotniska, a osiem proc. raczej nie chce dalej w to brnąć. To daje w sumie tylko 23,2 proc. oponentów projektu CPK. Warto jednak pamiętać o sporej grupie niezdecydowanych, sięgającej 18,5 proc.
Sondaż United Surveys dla serwisu money.pl pokazuje natomiast, że 54,9 proc. ankietowanych domaga się kontynuacji budowy CPK, z czego 37,4 proc. nawet zdecydowanie. Skrajnych przeciwników inwestycji było jedynie 15 proc. Niemniej grupa niezdecydowanych w tym przypadku osiągnęła aż 24,5 proc.
Poparcie dla CPK wśród wyborców poszczególnych partii jest także ciekawe i zróżnicowane, co pokazuje także sondaż "Rzeczpospolitej". Nie ma niespodzianki w przypadku Prawa i Sprawiedliwości. 76 proc. wyborców PiS z jesieni ubiegłego roku domaga się kontynuacji projektu. Inna sytuacja jest jednak wśród wyborców Koalicji Obywatelskiej, bowiem przeciwnego zdania jest mniej niż połowa, a konkretnie 44 proc. 31 proc. głosujących 15 października na KO chce jednak budować CPK. W przypadku Trzeciej Drogi aż 85 proc. wyborców tej koalicji jest przychylna inwestycji, a podobnego zdania jest z kolei tylko 21 proc. wyborców Lewicy.
Ożywiona dyskusja wokół CPK
Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min.
Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways,
Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air,
Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także
Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź,
Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego Gdańsk oraz
posłanka partii Razem Paulina Matysiak. Dariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważał zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć
przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji. Budowę nowego centralnego lotniska
za głupi pomysł uważa Michael O'Leary, szef Ryanaira.
Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że
CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że
twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK, a obecny wiceminister w resorcie infrastruktury, Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że
lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów.
Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK,
powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "
kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że
lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego. W podobnym tonie wypowiada się przedstawiciel rady nadzorczej modlińskiego lotniska
Marcin Danił, który uważa, że możliwa jest szybka rozbudowa Modlina.
Pełnomocnik za racjonalizacją Nowy rządowy pełnomocnik Maciej Lasek zapewniał jeszcze dla serwisu "Rzeczpospolitej", że
nie chce "zamykać" projektu, ale go "zracjonalizować". Lasek podkreśla także, że
rząd PiS nie zapewnił odpowiedniego finansowania inwestycji, a dyskusje o przyszłości portu
należy zostawić ekspertom.
Polecamy także rozmowę z Dominikiem Sipińskim, który pokazuje
projekt budowy CPK w szerszym kontekście polityki transportowej i klimatycznej państwa.