Wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik potwierdził w rozmowie z PAP, iż projektowana odbudowa linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która zapewnia transport kolejowy między miastem a lotniskiem, uzyskała dofinansowanie unijne.
O tym, że pieniądze zostaną przyznane, informował wcześniej
na swoim twitterze minister inwestycji i rozwoju oraz pełnomocnik premiera ds. funduszy europejskich Jerzy Kwieciński. W sprawie tej złożono odwołanie po tym, jak projekt inwestycji
nie otrzymał dotacji w ostatnim konkursie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko „Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T”. Jednym z powodów było niedostarczenie w terminie decyzji środowiskowej. Zarządca infrastruktury zapowiadał wówczas odwołanie od tej decyzji. Jak się obecnie okazuje, działanie to okazało się skuteczne.
Planowana inwestycja jest warta 742 mln zł. Nawet po odliczeniu kosztów, które nie kwalifikują się do dofinansowania (ok. 153 mln zł), wsparcie z budżetu Unii Europejskiej będzie niebagatelne: dofinansowanie ma wynieść
ok. 500 milionów. Jego pozyskanie było kluczowe, ponieważ wolne środki w Krajowym Programie Kolejowym nie wystarczyłyby na zapewnienie dojazdu pociągiem z konurbacji górnośląsko-zagłębiowskiej na lotnisko.
Projekt obejmuje zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego. Cała dokumentacja potrzebna do przeprowadzenia inwestycji powinna być gotowa w sierpniu 2019 roku. W przyszłym roku ma zostać również ogłoszony przetarg na jej wykonanie, którego rozstrzygnięcie zaplanowano na 2020 rok. Prace budowlane potrwają do końca 2022 roku.
Linia kolejowa na odcinku Zawiercie – Tarnowskie Góry ma tworzyć dobre warunki dla połączeń Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach i Zawierciem. Dojazd do portu lotniczego będzie możliwy od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. Orientacyjny czas przejazdu na lotnisko z Tarnowskich Gór to ok. 17 minut natomiast z Zawiercia ok. 23 minuty. Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). PKP Polskie Linie Kolejowe planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.