Pociągi PKP Intercity z Łodzi do Lotniska Chopina ominą największe warszawskie stacje.
Jak informowaliśmy w połowie kwietnia,
PKP Intercity zamierza uruchomić bezpośrednie połączenia z Łodzi Fabrycznej na stołeczne lotnisko im. Fryderyka Chopina. Planowane są co najmniej cztery pary pociągów w ciągu doby, a pasażerów mają przewieźć składy Dart wyprodukowane przez Pesę. O nowej inicjatywie rozmawialiśmy z Markiem Chraniukiem, prezesem PKP Intercity.
Współpraca ma dotyczyć również ofertJak zdradził portalowi rynek-lotniczy.pl prezes PKP Intercity, inicjatywa połączeń kolejowych z Łodzi bezpośrednio do Lotniska Chopina jest owocem rozmów z prezesem PLL LOT Rafałem Milczarskim. – Określiłbym to pilotażem. W kontekście projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego warto sprawdzić, czy pasażerowie będą zainteresowani bezpośrednimi połączeniami do portu lotniczego – mówi Chraniuk. Jak zapowiada, współpraca z przewoźnikiem lotniczym może dotyczyć również ofert. – Patrzymy na tę sprawę szerzej. Mogą się pojawić np. programy lojalnościowe – nad tym też pracujemy – dodaje.
Czy usługa będzie prowadzona na zasadzie wspólnego biletu kolejowo-lotniczego, jak ma to miejsce
choćby we Włoszech i w
Niemczech? Na razie PKP Intercity nie odnosi się do tej kwestii. Będzie to jednak problematyczne – pociągi Dart, którymi chce obsługiwać połączenie PKP Intercity nie mogą być wykorzystywane komercyjnie ze względu na unijne dofinansowanie. Z kolei rejsy LOT-u nie są dotowane. Na razie prezes Chraniuk potwierdził, że na zmianę tras Dartów musi wydać zgodę Ministerstwo Infrastruktury (dofinansowujące połączenia) oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych (zarządzające środkami unijnymi). Nie przewiduje tu problemów, bo
trasy Dartów były już zmieniane m.in. ze względu na wycofanie ich z modernizowanej trasy Warszawa – Lublin.
Zrezygnują z Białegostoku
Prezes PKP Intercity potwierdza złożenie wniosków na trasy do Lotniska Chopina nie tylko z Łodzi, ale też z Białegostoku. Byłoby to o tyle korzystne dla pasażerów, że stanowiłoby wydłużenie obecnej relacji do Warszawy Zachodniej. W przypadku połączeń z Łodzi, wszystkie główne dworce w stolicy będą pomijane. – To prawda, ale za to zatrzymają się na Służewcu – odpowiada prezes Chraniuk. W tym zagłębiu biurowym pracuje według szacunków nawet 100 tys. osób.
Wydaje się, że na razie PKP Intercity będzie musiało zrezygnować z połączeń Białystok – Lotnisko Chopina. Przyczyną jest
trwająca modernizacja linii kolejowej Rail Baltica, która utrudnia ruch pociągów na Podlasie. – Częste zmiany rozkładu jazdy utrudniałyby wpisanie połączeń w siatkę realizowaną przez Koleje Mazowieckie i SKM Warszawa. Nie chcemy tworzyć problemów – wyjaśnia Chraniuk. Jak dodaje, przewoźnik
złożył do PKP PLK wniosek o tworzenie dodatkowych torów w aglomeracjach, umożliwiających oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego w przyszłej perspektywie unijnej. Wielokrotnie
apelowali też o to eksperci na łamach “Rynku Kolejowego”, a prezes PKP PLK Ireneusz Merchel już
zapowiedział realizację tych postulatów.