Seul – Czedżu to najpopularniejsza trasa lotnicza na świecie. W 2023 roku dostępne było ponad 13,7 mln foteli. Samoloty w rejsy między „koreańskimi Hawajami” a stolicą Korei Południowej startują co kilka minut, a każdego dnia realizowane jest ponad 250 lotów. Sprawdziłem, jak wyglądają 50-minutowe loty. Jest tanio i szybko. Wniosek: to inna skala.
Obraz Korei Południowej po wojnie koreańskiej i podziale półwyspu była dramatyczny. Korea była jednym z pięciu najbiedniejszych krajów świata, lecz w ciągu 50 lat azjatyckie państwo zanotowało niesamowity, i wcześniej niespotykany, wzrost gospodarczy. Dziś „wolna” Korea to „azjatycki tygrys”. Takimi mianem określane są kraje, które w latach 1960-1995 zanotowały szybki wzrost produktu krajowego brutto. Koreańska gospodarka za sprawą industrializacji, dobrych decyzji politycznych stała się tak silna, że z gospodarka najbiedniejszego państwa świata awansowała z jednego z ostatnich miejsc na… 12 miejsc w światowym rankingu gospodarek narodowych.
Korea Południowa powierzchniowo jest mniejszym państwem od „braci” z Północny. Jest to górzysty kraj, gdzie poruszanie się między miastami może być długie, żmudne i uciążliwe. Co prawda, Seul połączony jest z Pusan (drugie największe miasto Korei) kilkupasmową autostradą i koleją dużej prędkości, to popularnym środkiem transportu jest samolot. Transport powietrzny dominuje oczywiście również w przypadku podróży na wyspę Czedżu, która nazywana jest przez lokalną społeczność „koreańskimi Hawajami”.
Samolot liderem transportu publicznego?
Mimo że Korea jest małym krajem, na lokalnym rynku lotniczym operuje aż dziewięć linii lotniczych: Air Busan, Air Seoul, Asiana Airlines, Easter Jet, Jeju Air, Jin Air, Korean Air, Korea Express Air oraz T’way Air, z czego Asiana Airlines – członek sojuszu Star Alliance ora Korean Air – członek sojuszu SkyTeam są przewoźnikami tradycyjnymi. Inne linie operują w oparciu o model niskokosztowy.
Rejsy krajowe z południowokoreańskiej stolicy wykonywane są z portu Gimpo, który położony jest bliżej ścisłego centrum Seulu, z którego na lotnisko można dostać się pociągiem w zaledwie 15 minut. Asiana Airlines i Korean Air oferują również rejsy krajowe z portu Inczon, lecz można z nich korzystać wyłącznie lecąc z Pusan i Czedżu i przesiadając się na megalotnisku w Seulu na jeden z rejsów międzynarodowych.
W trakcie mojego pobytu w Korei Południowej, oprócz Seulu, odwiedziłem Pusan i wyspę Czedżu. Pomiędzy miastami przemieszczałem się samolotami. Lubię latać, to fakt. W przypadku podróży wewnętrznych w Korei za samolotami przemawiają dwie kwestie: atrakcyjne cenowo przeloty oraz czas podróży, który nie przekracza 50 minut. Z Seulu do Pusan poleciałem liniami Jeju Air. Przelot kosztował 110 złotych. Z Pusan na wyspę Czedżu odbyłem podróż boeingiem 737-900 Korean Air. Lot kosztował 125 złotych. Ostatni rejs krajowy, z koreańskich Hawajów do Seulu, odbyłem niskokoszotowymi liniami lotniczymi T’way Air. Lot tanimi liniami okazał się… najdroższy i kosztował 135 złotych.
Seul – Czedżu: 250 lotów dziennie
Najbardziej czekałem na ostatni lot, gdyż trasa między Czedżu a Seulem to najbardziej ruchliwa trasa lotnicza świata. W roku 2023 dziewięć linii lotniczych zaoferowało 13,7 mln foteli. Informacje, że to najbardziej popularna trasa świata nie okazały się fałszem. Do Seulu samolot z Czedżu odlatuje, dosłownie, co kilka minut. Przechadzając się po wypełnionym pasażerami terminalu, można było zauważyć, że każdy samolot odlatywał pełny. Rejsy na tej trasie wykonują przeważnie airbusy A220, A321, boeingi 737, a nawet boeingi 767. Szerokokadłubowe samoloty wykorzystują linie Asiana.
Każdego dnia między dwoma portami realizowane jest 127 rotacji (254 loty). Ze stosunku dzielenia liczby dostępnych foteli przez liczbę miesięcy w roku wynika, że każdego miesiąca trasą podróżuje 1,14 mln osób. W ciągu jednego dnia jest to nawet 37,5 tys. pasażerów. Tegoroczne wyniki są i tak mniejsze od tych, które notowano w rekordowym dla branży roku 2019, w którym linie udostępniły ponad 17 mln foteli. Każdego miesiąca trasę wtedy pokonywało ponad 1,41 mln osób.
Wybór transportu lotniczego przez Koreańczyków podróżujących między wyspą Czedżu a koreańskim miastem stołecznym nie może nikogo dziwić. Jest to najszybsza, najtańsza i jedyna metoda dotarcia z punktu A do B. Drugą opcją jest prom do Pusan, skąd do Seulu można dotrzeć w pięć godz. autobusem lub pociągiem. Podróż koleją trwa, w zależności od rodzaju pociągu, od dwóch godzin i 30 minut do ponad pięciu godz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.