Grupa Emirates ogłosiła właśnie najlepsze półroczne wyniki finansowe w swojej historii, wykazując w pierwszych sześciu miesiącach roku 2024/25 zysk przed opodatkowaniem w wysokości 2,8 mld dolarów i tym samym bijąc ubiegłoroczny rekord.
W roku finansowym 2024/25 po raz pierwszy Grupa Emirates podlegała wprowadzonemu rok wcześniej opodatkowaniu CIT. Po uwzględnieniu stawki podatku 9 proc. zysk netto wyniósł 2,5 mld dolarów.
Grupa utrzymała wysoką rentowność operacyjną, o czym świadczy wynik EBITDA na poziomie 5,6 mld dolarów – nieznacznie niższy od 5,6 mld dolarów w roku ubiegłym.
Przychody grupy w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2024/25 wyniosły 19,3 mld dolarów. To o 5% więcej niż zeszłoroczny wynik 18,3 mld dolarów, co świadczy o niezmiennie wysokim popycie na usługi różnych działów grupy na poszczególnych rynkach.
Grupa zakończyła pierwsze półrocze 2024/25 na dobrym poziomie płynności – 11,9 mld dolarów wg stanu na dzień 30 września 2024 r. w porównaniu z 12,8 mld dolarów 31 marca 2024 r. Wykorzystała duże rezerwy gotówkowe, finansując spłatę długów i inne potrzeby biznesowe, m.in. zakup nowych samolotów towarowych. Ponadto grupa wypłaciła właścicielowi dywidendę zgodnie z deklaracją na koniec roku finansowego 2023-24.
– Grupa pobiła ubiegłoroczny rekord, osiągając fantastyczny wynik w pierwszym półroczu 2024/25. To kolejny dowód na skuteczność naszego modelu biznesowego, który sprawdza się w połączeniu z rozwojem Dubaju jako atrakcyjnego miejsca do życia, pracy, zwiedzania, tranzytu i interesów – powiedział Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.
– Wysoka rentowność grupy umożliwia nam inwestycje, które gwarantują dalszy sukces. Inwestujemy miliardy dolarów w nowe produkty i usługi dla naszych klientów, nowoczesne technologie i innowacyjne projekty z myślą o dalszym rozwoju, a także w dobrostan naszych pracowników, którzy codziennie dbają o bezpieczeństwo i zadowolenie klientów. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku zapotrzebowanie klientów pozostanie wysokie i liczymy na wzrost przychodów w miarę rozbudowy floty Emirates. Mimo że perspektywy są obiecujące, nie zamierzamy spoczywać na laurach. Zachowamy elastyczność w dysponowaniu zasobami w dynamicznych warunkach rynkowych – dodał Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
W związku ze wzrostem oferowania i rozwojem działalności zespół Grupy Emirates powiększył się o 3 proc. względem stanu z 31 marca 2024 r. do 114 610 osób wg stanu na 30 września 2024 r. Emirates kontynuują także ukierunkowane kampanie rekrutacyjne z myślą o przyszłych potrzebach i rozbudowę siatki połączeń przez hub w Dubaju. W pierwszym półroczu 2024/25 przewoźnik zwiększył liczbę rejsów do ośmiu miast: Amsterdamu, Cebu, Clark, Luandy, Lyonu, Madrytu, Manili i Singapuru.
Nowe połączenia i umowy z partnerami
W maju linie wznowiły codzienne loty do Phnom Penh w Kambodży przez Singapur, a w czerwcu uruchomiły codzienne połączenia do Bogoty przez Miami, zwiększając swoją obecność w Ameryce Południowej dzięki nowemu połączeniu z Kolumbią. We wrześniu otworzyły nową trasę na Madagaskar przez Seszele, do 30 września rozszerzając sieć pasażersko-towarową do 148 portów lotniczych w 80 krajach. Żeby zwiększyć wybór połączeń, Emirates zawarły w pierwszej połowie roku nowe porozumienia code-share, interline i intermodalne z siedmioma partnerami: AirPeace, Avianca, BLADE, ITA Airways, Iceland Air, SNCF Railway i Viva Aerobus.
Od 1 kwietnia do 30 września 2024 r. w ramach wartego 4 mld dolarów programu modernizacji floty linie oddały do użytku osiem samolotów (trzy Airbusy A380 i pięć Boeingów 777) z całkowicie odnowionym wnętrzem. Modernizacja pozwoliła na szybsze wprowadzenie najnowszych produktów pokładowych, w tym Boeingów 777 w konfiguracji czteroklasowej obejmującej m.in. rozkładane fotele wyposażone w podręczny barek w klasie biznes w nowym układzie 1-2-1 oraz popularną klasę ekonomiczną premium.
Pierwszy zmodernizowany Boeing 777 został skierowany na trasę do Genewy w sierpniu, a następnie do Tokio (Haneda) i Brukseli. W kolejnym półroczu na zmodernizowane Boeingi 777 może liczyć kolejnych 10 tras: Rijad, Zurych, Kuwejt, Dammam, Chicago, Boston, Dallas-Fort Worth, Seattle, Newark-Ateny i Miami-Bogota. Do końca roku najnowsze produkty pokładowe dla samolotów A380 i Boeing 777 (w tym klasa ekonomiczna premium) pojawią się na ponad 30 trasach.
Jeśli chodzi o usługi lotniskowe, Emirates zainwestowały w nowe poczekalnie dla klientów premium na lotniskach Londyn Stansted i Dżudda oraz w odnowienie poczekalni w Paryżu (CDG) – wszystko w ramach długofalowego programu rozbudowy sieci poczekalni Emirates. W lipcu przewoźnik otworzył także nowy sklep podróżniczy w Hongkongu – pierwszą tego typu placówkę poza ZEA – i planuje uruchomienie kolejnych w ramach strategii rozwoju działalności handlowej.
Inicjatywy środowiskowe
Emirates kontynuują działania na rzecz ochrony środowiska, w miarę możliwości zwiększając wykorzystanie ekologicznego paliwa lotniczego SAF (sustainable aviation fuel). W pierwszym półroczu przewoźnik po raz pierwszy zatankował SAF w Singapurze i na lotnisku Londyn Heathrow. Emirates przystąpiły do Niemieckiej Inicjatywy na rzecz Odnawialnych Źródeł Energii w Lotnictwie (aireg), a ponadto zostały partnerem projektu na rzecz badań nad redukcją emisji przy Uniwersytecie Cambridge – Aviation Impact Accelerator (AIA). Przy okazji udziału w tej inicjatywie przewoźnik po raz pierwszy skorzystał ze środków specjalnego funduszu o wartości 200 mln dolarów na ekologiczne rozwiązania w lotnictwie.
W pierwszej połowie roku 2024/25 linie Emirates zwiększyły inwestycje w międzynarodową rozpoznawalność marki, m.in. podpisując nową umowę sponsorską w charakterze oficjalnego przewoźnika rozgrywek Wimbledonu. Ponadto Emirates przedłużyły współpracę z Międzynarodową Radą Krykieta (ICC) na kolejne 8 lat, a z portugalskim klubem piłkarskim SL Benfica – na 5 lat.
Całkowite oferowanie w pierwszych sześciu miesiącach roku wzrosło o 5% do 29,9 mld tonokilometrów (ATKM) dzięki rozszerzeniu operacji lotniczych. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) zwiększyła się o 4%, a przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) wzrósł o 2%. Średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor) wyniósł 80% w porównaniu z 81,5% w analogicznym okresie ubiegłego roku. W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2024 r. linie Emirates przewiozły 26,9 mln pasażerów – o 3% więcej w porównaniu z identycznym okresem w zeszłym roku.
Dwucyfrowy wzrost cargo
W pierwszym półroczu linie Emirates SkyCargo przewiozły 1 198 000 ton ładunków, tj. o 16% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przyczyniły się do tego m.in. zamówienia z chińskich platform e-commerce oraz wzrost wolumenu przesyłek do Dubaju. Żeby sprostać rosnącemu popytowi, przewoźnik zwiększył moc przewozową poprzez odbiór nowego Boeinga 777 do floty towarowej oraz wynajęcie dwóch dodatkowych Boeingów 747F w ramach umowy wet lease. W pierwszym półroczu linie Emirates złożyły także zamówienia na 10 kolejnych Boeingów 777 Freighter z myślą o dalszym rozwoju.
Rosnące zainteresowanie specjalistycznymi usługami Emirates SkyCargo oraz doskonała sieć połączeń obsługiwanych przez samoloty towarowe i pasażerskie przyczyniły się do wzrostu zysku z przewozu towarów o 11%.
Zysk Emirates przed opodatkowaniem w pierwszej połowie roku 2024/25 osiągnął rekordowy poziom 2,6 mld dolarów. Dla porównania w tym samym okresie w roku poprzednim przewoźnik odnotował zysk 2,6 mld dolarów. Zysk Emirates po opodatkowaniu wyniósł 2,4 mld dolarów.
Przychody Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 16,9 mld dolarów wzrosły o 5% w porównaniu z 16,2 mld dolarów w analogicznym okresie poprzedniego roku. Linie zawdzięczają nowy rekord niezmiennie wysokiemu zapotrzebowaniu na loty pasażerskie i towarowe na poszczególnych rynkach oraz jakości oferowanych usług.
Bezpośrednie koszty operacyjne (w tym paliwa) Emirates wzrosły o 6% w związku z rozwojem działalności. Paliwo wciąż stanowi największą część kosztów operacyjnych ponoszonych przez linie – 32% w porównaniu z 34% w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Z uwagi na popyt i zwiększenie działalności w pierwszym półroczu wynik EBITDA Emirates pozostał na wysokim poziomie 5,2 mld dolarów, co stanowi nieznaczny spadek (2%) w porównaniu z 5,3 mld dolarów w roku ubiegłym.