Partner serwisu
Biznes i przemysł

Polska zmilitaryzuje wszystkie lotniska cywilne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Polska zmilitaryzuje wszystkie lotniska cywilne
fot. MON
Wszystkie lotniska cywilne w Polsce muszą zostać dostosowane do potencjalnego wykorzystania przez wojsko – zapowiedział minister obrony narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz. Cywilne porty miałyby być wykorzystywane jako węzły transportowe, punkty ewakuacyjne, huby cargo lub punkty pomocy w razie sytuacji awaryjnych.

Współużytkowanie cywilne i wojskowe portu lotniczego wydaje się korzyścią dla lotniskowych spółek, albowiem amortyzacja dostępnej infrastruktury (głównie drogi startowej) rozkłada równomiernie lub w częściach na dwóch współużytkujących. Rzeczywistość jest jednak inna – strona wojskowa nie ponosi kosztów korzystania z infrastruktury lotniczej. Przykładem potwierdzanym tezę jest Kraków, gdzie mieści baza 8. Bazy Lotnictwa Transportowego. Z wysłużonej już drogi startowej regularnie korzystają ciężkie samoloty transportowe typu CASA C-295M, a wojsko nie ponosi z tytułu eksploatacji infrastruktury żadnych opłat.

Obecnie do celów cywilnych i wojskowych wykorzystywane są lotniska w Krakowie, Radomiu i Wrocławiu. Częściowo przez wojsko (obsługa lotów o statusie HEAD) użytkowane jest także warszawskie Lotnisko Chopina. Liczba współużytkowanych portów lotniczych może się diametralnie zmienić, albowiem Ministerstwo Infrastruktury współpracuje z Ministerstwem Obrony Narodowej, aby podwójne wykorzystanie, zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, miało zastosowanie we wszystkich cywilnych portach.

W Polsce jest 15 cywilnych lotnisk o statusie cywilnym, podczas gdy wojskowych portów lotniczych jest o połowę mniej. – Każde lotnisko musi być w jakiś sposób dostosowane i przystosowane do zdolności współpracy, operowania z wojskiem – powiedział po wtorkowym posiedzeniu rządu, któremu przewodniczył szef MON, Władysław Kosinak-Kamysz, odpowiadając na pytanie dot. rozszerzenie współużytkowania, które zapowiedział Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i rządowy pełnomocnik ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że adaptacje mają pozwolić na wykorzystanie cywilnych portów lotniczych jako „węzłów transportowych, punktów ewakuacyjnych, węzłów cargo lub punktów pomocy w razie sytuacji awaryjnej”. – Część polskich lotnisk to lotniska cywilno-wojskowe, czego najlepszym przykładem jest to w Krakowie, w Balicach, gdzie jest baza lotnicza, jest lotnisko cywilne – wskazał szef MON, podkreślając, że takich portów musi być więcej. Związek Regionalnych Portów Lotniczych tematu militaryzacji polskich lotnisk nie chce komentować.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków Airport: Mglista przyszłość inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Mglista przyszłość inwestycji

Mateusz Kieruzal 27 lutego 2025

Welcome: Pierwsze zdalne wypychanie rejsowego B737 w Radomiu

Biznes i przemysł

92 proc. świata lata z Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

92 proc. świata lata z Portu Lotniczego Wrocław

Port Lotniczy Wrocław 26 lutego 2025

Zobacz również:

Z Krakowa do Szardży nawet trzy razy dziennie

Pasażer i linie lotnicze

Z Krakowa do Szardży nawet trzy razy dziennie

Mateusz Kieruzal 28 lutego 2025

Rząd przyjął politykę rozwoju lotnictwa cywilnego. Priorytetem CPK

Prawo i polityka

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Rafał Dybiński 06 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Kraków Airport: Mglista przyszłość inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Mglista przyszłość inwestycji

Mateusz Kieruzal 27 lutego 2025

Welcome: Pierwsze zdalne wypychanie rejsowego B737 w Radomiu

Biznes i przemysł

92 proc. świata lata z Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

92 proc. świata lata z Portu Lotniczego Wrocław

Port Lotniczy Wrocław 26 lutego 2025

Zobacz również:

Z Krakowa do Szardży nawet trzy razy dziennie

Pasażer i linie lotnicze

Z Krakowa do Szardży nawet trzy razy dziennie

Mateusz Kieruzal 28 lutego 2025

Rząd przyjął politykę rozwoju lotnictwa cywilnego. Priorytetem CPK

Prawo i polityka

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Rafał Dybiński 06 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5