Partner serwisu
Biznes i przemysł

Polski leasing lotniczy ma szansę na sukces?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Polski leasing lotniczy ma szansę na sukces?
Fot. Adam Kopeć
Złożony docelowo z najważniejszych spółek lotniczych nowy podmiot, którego powstanie zapowiedział rząd – Polska Grupa Lotnicza – to powrót do dawnej koncepcji, rozważanej jeszcze za czasów restrukturyzacji LOT-u. Teraz jednak istnieje szansa na jego realizację. Pomysł ten, zwłaszcza biorąc pod uwagę utworzenie firmy leasingu samolotów, ma szansę okazać się sukcesem – uważa Michał Leman, autor bloga Captainspeaking, były dyrektor PLL LOT.

Cofnięcie się do początków koncepcji Polskiej Grupy Lotniczej to podróż wstecz o co najmniej 5 lat. Wtedy też bardzo mocno rozważano włączenie LOT-u oraz innych spółek lotniczych do odrębnego podmiotu. Do realizacji pomysłu jednak nie doszło, gdyż koncepcja ta zakładała również włączenie do grupy Państwowych Portów Lotniczych – tłumaczy Michał Leman, autor bloga Captainspeaking, były dyrektor PLL LOT.

Koncepcja sprzed lat powróciła jednak, i jak dotąd spotyka się z przychylnością ekspertów. – To dobry pomysł, bo większość silnych przewoźników europejskich ma kontrolę lub jest właścicielem firm zapewniających obsługę techniczną i naziemną – komentuje Leman dla portalu Rynek Lotniczy.

Pierwotna idea była podobna i zakładała lepszą współpracę najważniejszych w branży spółek. To skłania jednak do pewnych refleksji nad jakością komunikacji firm i podmiotów, należących do Skarbu Państwa. – Trzeba powołać grupę, która w sensie prawnym ma bardzo ograniczone możliwości, ale dzięki "unii personalnej" może zapewnić sprawną współpracę. To dobry punkt do dyskusji na prawem holdingowym lub koncernowym, którego w Polsce brakuje – zwraca uwagę ekspert.

Zdaniem Michała Lemana w rozmowach o powstaniu Polskiej Grupy Lotniczej pojawia się bardzo istotna i budząca nadzieje na powodzenie kwestia – utworzenie w ramach grupy odrębnej firmy – Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego. Idea również nie jest nowa, a to, że firma nie została ostatecznie założona przed laty, miało być spowodowane brakiem zainteresowania ze strony spółek skarbowych.

– To bardzo dobry pomysł, bo do tej pory LOT musiał korzystać z finansowania zewnętrznego – podkreśla Leman i dodaje, że taki podmiot ma szansę na sukces w całym regionie. – Mniejsze linie, jakich w Europie Środkowo-Wschodniej jest dużo, mają z racji swojej wielkości utrudniony dostęp do finansowania rozwoju floty. To szczególnie istotne w przypadku zamówień na samoloty Boeinga. Od kiedy ograniczone zostało działanie amerykańskiego banku eksportowego, uzyskanie finansowania jest znacznie trudniejsze – tłumaczy ekspert.

Leman zgadza się przy tym z powołanym na prezesa PGL-u Rafałem Milczarskim, który ideę powstania firmy leasingowej chwali także za sprawą niewielkiego ryzyka biznesowego. Uwagę zwraca jedynie kwestia zgody Komisji Europejskiej na to przedsięwzięcie i „ewentualne wskazanie na niedozwoloną pomoc publiczną”; LOT przyjął już bowiem wsparcie zewnętrzne w 2012 roku przy procesie restrukturyzacji. Ale i tutaj, według Milczarskiego nie powinno być przeszkód: wobec żadnej ze spółek, które wejdą w skład PGL, nie ma już dzisiaj mowy o konieczności jakiejkolwiek pomocy publicznej czy programach ratunkowych, a ich sytuacja jest stabilna.

– W takim procesie dość łatwo można wykazać, że wszystko odbywa się na rynkowych zasadach. W tym celu przy przejmowaniu aktywów i ich wycenie stosuje się na przykład tzw. test prywatnego inwestora. Do tej pory w wielu przypadkach takie analizy były akceptowane przez Komisję Europejską – podkreśla Michał Leman.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Punktualność w maju. Spadek „terminowości” LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność w maju. Spadek „terminowości” LOT-u

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2024

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2024

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2024

Zobacz również:

Rekordowe ceny wynajmu używanych samolotów

Biznes i przemysł

Rekordowe ceny wynajmu używanych samolotów

Mateusz Kieruzal 15 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Punktualność w maju. Spadek „terminowości” LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność w maju. Spadek „terminowości” LOT-u

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2024

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2024

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2024

Zobacz również:

Rekordowe ceny wynajmu używanych samolotów

Biznes i przemysł

Rekordowe ceny wynajmu używanych samolotów

Mateusz Kieruzal 15 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5