Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Polski Ryanair z dużym spadkiem zysku netto

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Polski Ryanair z dużym spadkiem zysku netto
fot. Michał Szymajda
Działalność linii Buzz (de facto Ryanair Sun) rośnie – operator stale zwiększa flotę i liczbę lotów. Rok fiskalny 2024 był dla polskiej spółki-córki irlandzkiego przewoźnika dobry, choć wynik finansowy netto osiągnął wartość 96 milionów złotych. Niskokosztowiec odnotował więc spadek zysku „na czysto” o 28 proc. względem roku obrotowego 2023.

Niskobudżetowy przewoźnik lotniczy z Irlandii zarejestrował linie lotnicze Ryanair Sun w 2017 r. Obecnie polski operator w ramach grupy Ryanair używa nazwy Buzz do określenie swojej podmiotowości, lecz zarząd przewoźnika nie zmienił oficjalnie nazwy i Ryanair Sun widnieje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Certyfikat operatora lotniczego linie otrzymały od polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego 3 kwietnia 2018 r., a trzy dni później wykonany został pierwszy rejs. Boeing 737-800 poleciał z Poznania na grecką wyspę Zakintos. Do tej pory linie w polskim rejestrze zarejestrowały 74 wąskokadłubowe samoloty, z czego 19 to B737 MAX 8.

Kapitał zakładowy Ryanair Sun dzieli się na 59 022 063 akcji o wartości nominalnej jeden złotych. Akcjonariuszami spółki są Ryanair Holdings Public Limited Company, posiadający 67 proc. akcji oraz Gulliver Holding Limited. Ten podmiot posiada pozostałe 33 proc. udziałów. W skład zarządu przewoźnika wchodzą Michał Kaczamarzyk oraz Mścigniew Bartłomiej Gac, a radę nadzorczą tworzą: Juliusz Komorek, Neil Sorahan oraz Michael O’Leary. Podstawowym przedmiotem działalności Ryanair Sun (Buzz) jest pasażerski transport lotniczy. Linie uzyskują główne przychody ze sprzedaży usługi międzynarodowego czarteru lotniczego, jak również wynajmu samolotu wraz z załogą w formule wet-leasingu (ACMI).

W roku obrotowym 2024, który rozpoczął się 1 kwietnia 2023 roku a zakończył 31 marca 2024 roku, polska spółka-córka Ryanaira wypracowała przychody w wysokości 2,09 miliarda złotych. Na wartość przychodów z działalności operacyjnej składały się w głównej mierze przychody z tytułu świadczenia usługi wynajmu samolotów wraz z załogą (ACI) dla spółki-matki w wysokości 1,29 miliarda złotych, stanowiące 62 proc. wszystkich przychodów oraz przychody z tytułu rejsów czarterowych na zlecenie biur podróży w wysokości 781,2 miliona złotych, stanowiące 37 proc. całkowitych przychodów. Usługi centrum operacyjnego wygenerowały przychody rzędu 3,56 miliona złotych – tj. 0,2 proc. łącznych przychodów. Pozostałe przychody dotyczyły najmu biur oraz wynikały z refaktur kosztów.

Główną pozycją kosztów działalności operacyjnej były koszty usług obcych, które wyniosły 1,7 miliarda złotych i stanowiły 86,5 proc. wszystkich kosztów. Usługi obce są bezpośrednio skorelowane z osiąganymi przychodami, ponieważ do wykonania operacji lotniczych, z których spółka odnotowała przychody, niezbędny jest zakup zarówno usług (w tym usług świadczonych przez lotniska, firmy: leasingową, handlingowe, wspierające działalność lotniczą) jak i materiałów umożliwiających ich wykonanie, w tym paliwo lotnicze. Tym samym, drugą najwyższą pozycją pod względem udziału w strukturze są koszty zakupu materiałów i energii – 208,8 miliona złotych, co stanowiło 10,6 proc. wszystkich kosztów.

Ryanair Sun wykazał stratę z działalności finansowej w wysokości 6,2 miliona złotych, na co w dużej mierze wpłynął ujemny wynik różnic kursowych. Rok finansowy 2024 polski Ryanair zamknął z zyskiem brutto rzędu 119,8 miliona złotych – ostateczny wynik finansowy (zysk netto) wyniósł 96,6 miliona złotych. Tym samym linie lotnicze odnotowały spadek zysku „na czysto” o 36,7 miliona złotych w stosunku do okresu porównawczego jakim jest ubiegły rok obrotowy 2023, kiedy zysk netto zamknął się w kwocie rzędu 133 milionów złotych.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Największy w historii letni rozkład rejsów Wizz Air z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Największy w historii letni rozkład rejsów Wizz Air z Polski

inf. pras. 15 kwietnia 2025

Brak certyfikacji B737 MAX 10? Ryanair ma plan

Pasażer i linie lotnicze

Brak certyfikacji B737 MAX 10? Ryanair ma plan

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2025

Ryanair i Grupa eSky razem na kolejne dwa lata

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Buzz zatrudni 300 pilotów w Polsce, w tym 100 jeszcze w 2022 roku

Biznes i przemysł

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Pasażer i linie lotnicze

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Michał Szymajda 09 września 2021

Pozostałe z wątku:

Największy w historii letni rozkład rejsów Wizz Air z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Największy w historii letni rozkład rejsów Wizz Air z Polski

inf. pras. 15 kwietnia 2025

Brak certyfikacji B737 MAX 10? Ryanair ma plan

Pasażer i linie lotnicze

Brak certyfikacji B737 MAX 10? Ryanair ma plan

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2025

Ryanair i Grupa eSky razem na kolejne dwa lata

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Buzz zatrudni 300 pilotów w Polsce, w tym 100 jeszcze w 2022 roku

Biznes i przemysł

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Pasażer i linie lotnicze

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Michał Szymajda 09 września 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5