Podczas, gdy większość z pomocy udzielanym liniom lotniczym na świecie koncentruje się na tym, by dać przewoźnikom szansę na przetrwanie, Singapore Airlines oraz ich największy udziałowiec, Temasek Holdings, finansują również rozwój linii lotniczych po zakończeniu pandemii.
Linie lotnicze Singapore Airlines, jeden z najbardziej uznanych przewoźników lotniczych na świecie, z dnia na dzień zmuszony był drastycznie ograniczyć swoją działalność w wyniku kryzysu spowodowanego przez pandemię koronawirusa SARS-CoV-2.
Ogłoszone przez Singapore Airlines Ltd. 23 marca b.r. ograniczenie oferowania o 96 proc. było bezpośrednią odpowiedzią na zamknięcie przez Singapur swoich granic dla podróżnych, jak również dla pasażerów tranzytowych. Sytuacja została określona przez przewoźnika jako “największe wyzwanie” z jakim musiał się kiedykolwiek zmierzyć.
- To przełoży się na uziemienie 138 samolotów spośród floty 147 maszyn należących do Singapore Airlines oraz Silk Air, w obliczu największego wyzwania, z jakim Grupa SIA musiała się zmierzyć w swojej historii - poinformował przewoźnik w oświadczeniu. Redukcji oferowania nie uniknął również należący do Grupy
niskokosztowy przewoźnik Scoot. Z rozkładów zniknęło czasowo większość połączeń realizowanych przez te budżetowe linie lotnicze, przez co uziemionych zostało 47 z 49 samolotów w barwach przewoźnika.Dramatyczną sytuację przewoźnika pogarszała niepewność co do tego, jak długo będzie trwał przestój, przez co niemożliwe było planowanie powrotu do regularnych operacji.
Ograniczenie wydatków kapitałowych i kosztów operacyjnych- Nie wiadomo, kiedy Grupa SIA będzie w stanie rozpocząć wznawianie normalnych operacji, biorąc pod uwagę niepewność co do tego, kiedy zniesione będą surowe kontrole na granicach - informował przewoźnik swoich inwestorów giełdowych. Natychmiast po ogłoszeniu drastycznej redukcji oferowania, linie lotnicze Singapore Airlines ogłosiły, że zamierzają podjąć działania wzmacniające płynność finansową oraz ograniczyć wydatki kapitałowe, koszty operacyjne, jak również zwrócić się do producentów samolotów o przełożenie zaplanowanych terminów dostaw zamówionych maszyn. Przewoźnik podjął również decyzję o zredukowaniu wynagrodzeń kadry kierowniczej.
Już 27 marca b.r. linie lotnicze Singapore Airlines ogłosiły, iż zapewniły sobie finansowanie w wysokości 13 mld dolarów, pozwalające nie tylko przetrwać kryzys związany z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, ale również rozwój po kryzysie, wyrażając tym samym przekonanie, że powróci popyt na podróże lotnicze. W momencie ogłoszenia, był to największy pod względem wartości pakiet pomocowy udzielony liniom lotniczym od czasu załamania się popytu wywołanego wybuchem pandemii. 3,7 mld dolarów pochodzi ze środków z emisji nowych akcji, co pozwoli na zwiększenie kapitału do 6,7 mld dolarów. Znacząca pomoc pochodzi również od największego udziałowca Grupy Singapore Air-lines, Temasek Holdings należącego do rządu Singapuru. Holding, założony w 1974 r. jako komercyjny inwestor, obecnie posiada i zarządza portfolio inwestycyjnym o wartości szacowanej na 313 mld dolarów i posiada credit rating “AAA/Aaa” wystawiony przez Standard & Poor’s Global Ratings oraz Moody’s Investors Services.
Dostawy samolotów nowej generacji zagwarantują lepszą efektywność paliwowąFundusz Temasek Holdings zadeklarował, iż zleci sprzedaż akcji oraz obligacji zamiennych o wartości do 10,5 mld dolarów (15 mld dolarów singapurskich), z kolei największy bank w Singapurze, DBS Group, zapowiedział, że udzieli liniom lotniczym Singapore Airlines kredytu pomostowego w wysokości 4 mld dolarów singapurskich do czasu gdy te otrzymają fundusze ze sprzedaży. - Ta transakcja nie tylko zapewni Singapore Airlines dopływ środków na najbliższy przejściowy czas wyzwania finansowego, ale również zapewni im pozycję pozwalającą na rozwój po pandemii.
Dostawy samolotów nowej generacji planowane na najbliższe lata zagwarantują lepszą efektywność paliwową, jak również pozwolą na realizację strategii rozbudowy oferowania - powiedział Dilhan Pillay Sandrasegara, prezes Temasek International.
Udziałowcy Singapore Airlines zagłosowali za zwiększeniem deficytu oraz dokapitalizowaniu linii w wysokości 10,5 mld dolarów (15 mld dolarów singapurskich), poinformowała Grupa w sprawozdaniu dla inwestorów Giełdy w Singapurze. Niezależnie od pomocy dla Singapore Airlines udzielonej poprzez Temasek Holdings, rząd Singapuru zadecydował o udzieleniu pomocy publicznej dla linii lotniczych o wartości 243 mln dolarów. Pomoc przekazana będzie w trzech transzach - w maju, w lipcu oraz w październiku b.r. Linie lotnicze będą mogły także liczyć na znaczące obniżki opłat i kosztów na lotnisku Changi w Singapurze. Od kwietnia do października, wprowadzono 10 proc. zniżkę na opłaty za lądowanie oraz 50 proc. zniżkę na wynajem poczekalni oraz biur na lotnisku. Wydłużono także czas bezpłatnego parkowania samolotów w porcie lotniczym.
Zachęcamy do zapoznania się z raportem ZDG TOR pokazującym rolę lotnictwa w gospodarce oraz skalę globalnej pomocy dla branży, która przekroczy 100 mld USD.
Raport ZDG TOR Pomoc publiczna dla linii lotniczych w czasie pandemii jest już do pobrania!