We flocie PLL LOT ponownie są uziemione, ze względu na problemy z silnikami Rolls-Royce'a, trzy Dreamlinery: dwa B787-8 i jeden B787-9. Sytuację operacyjną powinien nieco uratować kolejny, nowy B787-9 (SP-LSG), który przyleci na koniec października. Informację potwierdziło nam Biuro Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.
Uziemione Dreamlinery
W związku z problemami silników Rolls-Royce’a w boeingach 787, nie latają trzy Dreamlinery PLL LOT o rejestracjach SP-LRB, SP-LRE oraz SP-LSE. Wszystkie maszyny mają powrócić do obsługi regularnych połączeń narodowego przewoźnika za kilka lub kilkanaście tygodni. Warto dodać, że ostatnio do floty,
po 10 miesiącach uziemienia, powrócił B787-8 (SP-LRH). W związku z tym do 10 października flotę dalekodystansową wspierał airbus A330 linii GetJet (LY-LEO), a teraz na trasie do Toronto lata także boeing B767-300ER linii Euro Atlantic (CS-TKR). Przez chwilę nie latał także B787-8 SP-LRF, ale według nieoficjalnych informacji zostały przełożone silniki i maszyna wykonała rotację do Delhi.
- Polskie Linie Lotnicze LOT mają w swojej flocie już 14 Boeingów 787 Dreamliner. 31 października spodziewamy się dostawy 15. maszyny B787-9 SP-LSG, a w 2020 roku powiększymy flotę o dwa kolejne B787-9. W związku z konieczną naprawą silników Rolls-Royce Trent 1000, obecnie z operacji wyłączone są 3 z 14 B787, te o numerach rejestracyjnych: SP-LSE, SP-LRB, SP-LRE. W związku z tym LOT podjął decyzję o wzmocnieniu floty dalekodystansowej do 24 grudnia br. dwoma Airbusami A340 w dwuklasowej konfiguracji – LOT Business Class i LOT Economy Class. Ponadto flotę LOT-u zasila tymczasowo Boeing 767-300 (z dwuklasową konfiguracją LOT Business Class i LOT Economy Class), pozyskany do 16 października br. od linii EuroAtlantic Airways. - powiedział nam Jakub Panek z Biura Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.
- Ponadto w związku z globalnym uziemieniem floty Boeingów 737 MAX i wyłączeniem 12 marca br. z siatki połączeń 5 posiadanych przez LOT egz. B737 MAX 8, podjęliśmy decyzję o leasingu od linii GetJet airbusa A319 (do 15 października br.) oraz A320 (do 15 stycznia 2020 r.). Wszystkie samoloty realizujące operacje w ramach siatki połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT spełniają najwyższe standardy dot. bezpieczeństwa i komfortu. Zastępcze maszyny umożliwiają nam realizację rozkładu połączeń zgodnie z planem.- dodał Panek.
Problemy z silnikami Rolls-Royce Trent 1000 mają charakter globalny i polegają na wcześniejszym, niż zakładał producent zużywaniu się łopatek silnika. Problem ten dotknął kilkunastu linii lotniczych na świecie i kilkudziesięciu maszyn. W przyszłości może on potencjalnie dotyczyć każdego przewoźnika, posiadającego we flocie samoloty z silnikami Rolls Royce’a. Dlatego trwa globalna wymiana silników, która kosztowała już brytyjskiego producenta ponad 4 mld dolarów amerykańskich. Ostatnio sam producent przyznał, że
problemy z Trentami 1000 mogą jednak potrwać dłużej.
Obecnie we flocie LOT-u, bez floty Nordica, znajduje się 76 maszyn, w tym 14 boeingów 787 Dreamliner: osiem B787-8 i sześć B787-9. Pod koniec października tego roku linia oczekuje na dostawę kolejnego, siódmego B787-9.
A340-300 Air Belgium do końca grudnia
Dwa Airbusy A340-300 będą dalej użytkowane przez LOT. Pozostaną we flocie narodowego przewoźnika niemal do końca roku. LOT w ramach umowy ACMI pozyskał w lutym airbusy A340-300 od linii Air Belgium. Samoloty latały od 28 lutego m.in. na trasie Warszawa – Nowy Jork (JFK), a potem również na trasie Warszawa - Newark (EWR). Początkowo miały latać tylko do końca czerwca, a zostaną w Warszawie prawie do końca grudnia br.
− W związku z uziemieniem D787 LOT podjął decyzję o wzmocnieniu floty dalekodystansowej dwoma Airbusami A340 (OO-ABE, OO-ABD) do 24 grudnia 2019 r. Samoloty te spełniają nasze najwyższe standardy dot. bezpieczeństwa i komfortu. Na ich pokładach możemy zaoferować 45 foteli w LOT Business Class i 212 w LOT Economy Class – mówił we wrześniu Jakub Panek z biura komunikacji korporacyjnej LOT. Samoloty zostały wyleasingowane w formule ACMI od linii Air Belgium.
Air Belgium to belgijskie linie lotnicze z siedzibą w Mont-Saint-Guibert i główną bazą lotnisku Bruksela-Charleroi. Flota Air Belgium składa się z czterech Airbusów A340-300, których wiek wynosi 11 lat. Maszyny zostały pozyskane w 2017 r. od linii Finnair, która wymieniała je wtedy na najnowsze A350-900. Samoloty są leasingowane od firmy Airbus Financial Services, spółki córki Airbusa zajmującej się krótko i długoterminowym wynajmem samolotów.