Welcome Airport Services zawarł porozumienie z Portami Lotniczymi Łódź oraz Olsztyn-Mazury dotyczące obsługi naziemnej w obszarze cargo dwóch regionalnych lotnisk.
Umowę podpisano podczas drugiej edycji wydarzenia Take Off Welcome, zorganizowanego w hotelu Courtyard by Marriott w Warszawie.
– Nie ma nic lepszego niż współpraca dwóch partnerów, którzy mają potencjał i siłę. Jesteśmy w centralnej Polsce, niedługo ukończona zostanie droga S14, zamykająca autostradowo-ekspresową obwodnicę Łodzi. To nasz atut i siła, którą chcemy wykorzystać – podkreśliła Anna Midera, prezes łódzkiego lotniska.
– Wybudowaliśmy port w Olsztynie po to, żeby skomunikować go z resztą świata. Nie będziemy nigdy Łodzią, mamy inne zaludnienie w regionie, ale możemy zapewnić szersze możliwości transportu naszym przedsiębiorcom – dodał Wiktor Wójcik, prezes portu Olsztyn-Mazury.
Druga edycja Take Off Welcome została w całości poświęcona zagadnieniom związanym z cargo i logistyką oraz wyzwaniom, jakie bieżąca sytuacja geopolityczna przed nimi stawia. Początek konferencji uświetniło ogłoszenie rozpoczęcia współpracy Welcome Airport Services z portami lotniczymi w Łodzi i Olsztynie oraz wystąpienia prezesów Anny Midery, Wiktora Wójcika i Jakuba Kluzińskiego.
Kolejnym punktem była dyskusja panelowa, która poruszyła wiele interesujących tematów, takich jak problemy i wyzwania lotniczego rynku spedycyjnego i logistycznego w Polsce, kadry dla logistyki, załamania szlaków handlowych po wybuchu wojny na Ukrainie oraz zmiany w łańcuchach dostaw a rola lotniska. W panelu udział wzięli Artur Fraj, dyrektor handlowy lotniska w Łodzi, który był moderatorem dyskusji oraz Jarosław Jakubczak, Cargo Manager Emirates, Sebastian Kuna, dyrektor oddziału cargo LS Airport Services, a także Emil Szafnicki, menedżer ds. planowania cargo w spółce CPK.
– Potencjał cargo jest często rozwiązaniem, które może istotnie wpłynąć na rozwój siatki połączeń – podkreślił Fraj. – Odpowiadamy na potrzeby klientów. Po to właśnie to wszystko robimy. Wyzwaniem będzie siatka połączeń i jej rozwój w najbliższych latach. Brakuje nam współpracy między lotniskami. To jest wciąż bardziej rywalizacja. Współpraca zwiększyłaby ilość punktów, do których może dotrzeć cargo –
przekonywał z kolei Jakubczak.
Fot. Materiały prasowe Welcome AS. – Branża cargo w Polsce jeszcze nie jest duża, ale idziemy w dobrą stronę. Popyt jest bardzo duży, co potwierdzają analizy. Zbieramy głosy od wszystkich, żeby zaimplementować wszystko co najlepsze w CPK – zapewniał Szafnicki. – Cargo jest dzisiaj na topie. To jest nasz czas. Wierzę, że powstanie CPK. Bez rozwoju infrastruktury wolumen wsparcia będzie bowiem mocno ograniczony – stwierdził Kuna, według którego polskie porty nie są jeszcze w pełni przygotowane na samoloty all cargo i jedynie ograniczone możliwości istnieją w Katowicach oraz Warszawie. – Nie jesteśmy również przygotowani od strony formalno-prawnej. To wymaga rewizji polityki rządowej. Konkurencja nie śpi, wystarczy spojrzeć na Budapeszt. Ważne będzie skrócenie łańcucha dostaw. Super, że rozrasta się siatka pasażerska, ale do rozwoju biznesu cargo potrzebne są samoloty all cargo – zaznaczył Kuna.
Fot. Materiały prasowe Welcome AS. Po dyskusji panelowej głos zabrali dr hab. inż. Adama Sadowskiego, Uniwersytet Łódzki i dr Katarzyny Wąsowskiej z Wydziału Nauk Społecznych Instytutu Nauk o Zarządzania i Jakości, którzy, w ramach prowadzonych badań, omówili temat „
Analiza przyczyn utraty wolumenu cargo lotniczego z Polski na rzecz europejskich portów lotniczych”.
Oficjalną część spotkania zamknęła prezentacja Artura Fraja na temat nowego lotniska dronowego w Coventry. Kolejne spotkanie z cyklu Take Off Welcome zostało zaplanowane na grudzień bieżącego roku.
Welcome Airport Services to lider rynku obsługi naziemnej i największy pod względem ilości obsługiwanych przewoźników agent handlingowym w Polsce. Spółka oferuje kompleksowe usługi dla sektora General Aviation, rozładunek i załadunek samolotów, koordynację operacji lotniczych, sprzątanie pokładu, odprawę biletowo-bagażową, asystę osób niepełnosprawnych i obsługę informacji lotniskowej. W strukturę Welcome wchodzi siedem oddziałów w najważniejszych lotniskach w Polsce, Pion Cargo, Pion Logistyki oraz Agencja Celna.